Чим українські дороги відрізняються від європейських

12 серпня 2019, 11:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Водієві комфортніше їхати європейською дорогою, ніж українською. Чому це так, і що потрібно змінити в «капітальному ремонті країни», який проводить уряд України

За останні два тижні я проїхав за кермом більше 3 тисяч кілометрів дорогами Польщі, Німеччини, Італії та України. Близько чверті шляху припало на українську частину маршруту. Але втома від рулювання по дорогах Київської, Житомирської, Рівненської та Волинської областей виявилася такою ж або навіть сильнішою, ніж величезні переїзди по Польщі та Німеччині. Задумався: чому такий результат?

Відео дня

Відповідь, напевно, в тому, що в Європі сформоване доброзичливе для водіїв середовище. Людина за кермом оточена турботою з боку місцевих дорожніх служб, хоча може цього й не розуміти. Там на будь-яких дорогах: хоч ремонтованих, хоч тих, що активно експлуатуються, в основі стоїть безпека руху. З усіх боків тобі вказують шлях і підказують подальші дії за допомогою знаків, покажчиків, сигнальних ліхтарів та чіткої дорожньої розмітки. Все це — обов'язкові елементи будь-якої ділянки дороги: від вузького проїзду між виноградниками італійських сіл до багатосмугових автобанів у Німеччині.

По європейських дорогах ти їдеш не напружуючись, розуміючи, що за їх станом стежить не горезвісний кабінетний чиновник, а люди, які реально їздять за кермом власного автомобіля

Але, що більш важливо, — в Європі практично неможливо раптово влетіти в яму або вибоїну посеред шосе. Тут все відремонтовано, залатано, замазано і... безпечно. По європейських дорогах ти їдеш не напружуючись, розуміючи, що за їх станом стежить не горезвісний кабінетний чиновник, а люди, які реально їздять за кермом власного автомобіля. Вони роблять все, щоб убезпечити водіїв (зокрема, самих себе) від передчасної втоми або дорожнього інциденту. Вони знають, що вимоги, які закладені в нормативній та проектній документації — це не просто букви на листку паперу. Це реально зекономлені мільйони євро і збережені тисячі життів.

А в Україні навіть на дорогах міжнародного значення можуть бути і вибоїни, об які легко пробити колесо на високій швидкості, і вигорілі знаки, які вночі неможливо ідентифікувати, і відсутність розмітки, яка тримає водія в постійному напруженні й призводить до швидкої втоми.

Але навіть якщо ви захочете відпочити на спеціальних майданчиках, які є вздовж українських трас, то навряд чи це зробите. Адже там немає освітлення, води і комфортних санвузлів. Зате є гори сміття, зграї бродячих собак і, практично напевно, точка скуповування дизпалива у далекобійників.

А ось на дорогах ЄС встановлені спеціальні табло і знаки, з яких водієві регулярно нагадують про необхідність відпочинку. При цьому уточнюють через скільки кілометрів можна на спеціальному майданчику заправити автомобіль, випити кави, умитися і навіть подрімати в машині. У Польщі такі місця називаються MOP — Miejsce obsługi podróżnych. У нас цю роль взяли на себе приватні АЗС.

Тому Укравтодору, його регіональним підрозділам і підрядникам необхідно не тільки укладати асфальт і бетон, а й думати про комфорт водія в дорозі. Щоб його супроводжували достовірні знаки і легко читана розмітка. Щоб з'явилися місця для відпочинку не тільки при приватних АЗС і ресторанах. Щоб в результаті знизилася кількість ДТП, пов'язаних з втомою водія.

Як це зробити? Влітку 2017 року український Кабмін на чолі з Володимиром Гройсманом вперше використав фразу «капітальний ремонт країни». Одним з основних елементів цієї програми стала активізація робіт з відновлення автомобільних доріг України. За мірками нашої країни зараз дійсно йде масштабний процес, якого не було з моменту підготовки до Євро-2012. Зростає кількість побудованих та відновлених кілометрів дорожнього покриття, збільшується кількість компаній, що залучаються до будівництва і ремонтів.

Але коли ми вдома або в офісі робимо капітальний, а не косметичний ремонт, то це не тільки переклеювання шпалер або штукатурка стін. Це ще й поліпшення комфорту приміщення, в якому ми живемо або працюємо. Тому важливо не тільки збільшувати кількість відремонтованих кілометрів доріг, а й впроваджувати кращі європейські практики, які дозволять поліпшити комфорт руху і знизити аварійність.

Ну і доводити почате до кінця. Наприклад, на 6-кілометровій ділянці, розташованійй відразу за Рівним у бік Луцька, компанія з Білорусі в минулому році почала укладати новий асфальт. Однак на початку нинішнього літа її техніка безслідно зникла. Чисто візуально — виконано не більше 20% від запланованого обсягу. Керівництво місцевої служби автомобільних доріг стверджує, що білоруси скоро повернуться і активізують роботу. Але вже більше двох місяців тут тиша і порожнеча. А для водія — додатковий стрес і непотрібне напруження. І таких прикладів — десятки по всій країні. То в одному, то в іншому місці процес ставиться на паузу.

Тому результати «капітального ремонту» інфраструктури в сусідній Польщі — вражають дуже сильно. Навіть з поправкою на колосальні субсидії ЄС. Це стосується і вже введених в експлуатацію автотрас, наприклад, від Варшави до кордону з Німеччиною, і того обсягу робіт, які прямо зараз проводяться на під'їзді до Варшави з боку Любліна. Дивлячись на кількість техніки, розв’язок, що будуються, мостів, шляхопроводів і всієї супутньої інфраструктури, починаєш розуміти, що за фразою «капітальний ремонт країни» має ховатися не зовсім те, що є в Україні. Оновлення асфальтового покриття — це тільки один з елементів комплексного розвитку транспортної інфраструктури. А серед його основних цілей повинен бути комфорт водія. Щоб йому хотілося долати за кермом сотні кілометрів доріг, які пов'язують схід і захід, північ і південь України.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X