Спочатку Фонд держмайна. Які економічні важелі може втратити президент Зеленський

7 травня 2019, 09:30

Петро Порошенко, маючи найбільшу фракцію в Раді і квоту в Кабміні, мав великий вплив на економіку. У Володимира Зеленського цей вплив Кабмін буде відбирати. Почати вирішили з Фонду держмайна

Перша ластівка

Згідно з Конституцією, Україна вже більше п’яти років прагне бути парламентсько-президентською республікою. При такій формі правління керівників у органи центральної виконавчої влади повинен пропонувати прем'єр-міністр, тобто Кабмін, а призначати Верховна Рада.

Відео дня

Опитані НВ Бізнес юристи стверджують, досі ряд законів, що регламентують діяльність ключових органів влади, особливо в економічному блоці, так і не були приведені у відповідність з Конституцією. Президент все ще володіє великими формальними і неформальними повноваженнями у виробленні економічної політики і в кадрових призначеннях. Гарант, що йде, активно користувався цим впливом, модель Порошенка передбачала значну концентрацію повноважень в його руках. Україна фактично була, швидше, президентською республікою.

Немає сумнівів в тому, що противники Володимира Зеленського та Ігоря Коломойського в парламенті і Кабміні спробують по максимуму використовувати правовий режим парламентсько-президентської форми правління. НВ Бізнес за допомогою експертів з’ясував сфери держуправління, в яких повноваження президента Зеленського можуть бути істотно урізані.

Перша ластівка вже прилетіла — Кабмін запропонував Верховній Раді виключити компетенцію президента в частині подачі кандидатури голови Фонду держмайна і його звільнення.

Відповідний законопроект був затверджений на засіданні уряду без обговорення в середу 24 квітня, тобто відразу на першому засіданні Кабміну, після того, коли стало зрозуміло, що чинний президент Петро Порошенко програв вибори.

«Фонд державного майна очолює голова, який призначається на посаду з подачі прем'єр-міністра України і звільняється з посади Верховною Радою України», — зазначається в тексті законопроекту.

Згідно з чинним законодавством, голова ФДМ призначається і звільняється президентом за згодою Ради.

Також проектом закону у президента відбирається компетенція звільняти заступників ФДМ. А призначати і звільняти їх буде Кабмін. При цьому, кількість постійних заступників збільшується з двох до трьох. Згідно з сьогоднішнім законодавством, заступники голови ФДМ призначаються з подачі прем'єр-міністра, а звільняються президентом.

Також проектом закону у президента відбирається компетенція звільняти заступників ФДМ. А призначати і звільняти їх буде Кабмін. При цьому, кількість постійних заступників збільшується з двох до трьох. Згідно з сьогоднішнім законодавством, заступники голови ФДМ призначаються з подачі прем'єр-міністра, а звільняються президентом.

Контекст: які сьогодні є повноваження у президента

  • Президент поряд з Кабміном і парламентом має право законодавчої ніціатіви, зокрема в частині економічних законопроектів. Він може вносити невідкладні проекти законів, які парламент повинен розглядати поза чергою.
  • Президент може накладати вето на прийняті Верховною Радою закони, крім тих, що вносять зміни до Конституції. Якщо глава держави не підписує закон, його повертають в Раду на повторне голосування.
  • Президент може призупиняти дію актів Кабміну, якщо вважає, що вони не відповідають Конституції.
  • Конституція дає право президенту вносити пропозицію про призначення парламентом прем'єр-міністра, а також про призначення і звільнення генпрокурора, голів НБУ і СБУ. Однак, кандидатура прем'єра повинна бути узгоджена з фракціями правлячої коаліції. Для затвердження голів НБУ і СБУ також потрібно заручитися підтримкою 226 депутатів.
  • СБУ і прокуратура, як показує практика, можуть бути важелем конкуренції і тиску на бізнес в Україні
  • Президент призначає і звільняє з посади:

— голів Фонду держмайна (ФДМ) і Антимонопольного комітету за згодою парламенту.

— чотирьох членів ради НБУ.

— визначає двох членів конкурсної комісії з відбору членів Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП), а також призначає членів регулятора з відібраних конкурсною комісією кандидатів. Це важливий орган. Наприклад, реалізація схеми Роттердам+ неможлива без НКРЕКП.

— визначає трьох з дев’яти членів конкурсної комісії, яка вибирає кандидатів на посаду голови НАБУ. Глава держави також призначає голову бюро за поданням конкурсної комісії і визначає одного з трьох членів до складу комісії зовнішнього контролю, яка проводить аудит ефективності НАБУ і робить висновок звільнити чи ні директора Бюро.

  • Глава держави очолює Раду нацбезпеки і оборони України, призначає її секретаря і формує персональний склад. Рішення приймаються не менш як двома третинами голосів і вводяться в дію указами президента. РНБО може вводити санкції проти компаній і банків. Рішення про націоналізацію ПриватБанку приймалося на РНБО.
  • Президент може проводити переговори з Міжнародним валютним фондом, Світовим банком, Євросоюзом. Він, як і голова НБУ, міністр фінансів і прем'єр-міністр підписує листи про наміри до МВФ перед укладенням нової програми співпраці.

Відповідно до Конституції, не минуло й п’яти років

У Кабміні пояснили розроблення і схвалення цього проекту закону про ФДМ, приведенням законодавства у відповідність з Конституцією України.

У команді Зеленського відзначили поспіх, з яким Кабмін вирішив підтримати цей законопроект фактично відразу, після програшу Порошенка. «Наскільки я розумію, мова йде про приведення у відповідність тексту закону про ФДМУ у відповідність з Конституцією. Примітно, що „руки дійшли“ до цього на третій день після програшу виборів чинним президентом. У будь-якому випадку всі закони повинні відповідати Конституції», — прокоментував НВ Бізнес представник майбутньої адміністрації президента Володимира Зеленського Данило Гетманцев, який відповідає за економічний і податковий напрям.

Юристи згодні з правовою позицією Кабміну. За словами радника юркомпанії Primelex Євгена Калініна, цілком логічно, що функції ФДМ відносяться до компетенції Кабміну, який формує бюджет країни і несе відповідальність за його виконання. «Згідно з чинним законодавством, Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що реалізує держполітику в сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об'єктами держвласності, зокрема корпоративними правами держави щодо об'єктів держвласності. До його сфери управління належить також держрегулювання оцінки майна, майнових прав та професійною оціночною діяльністю», — сказав юрист.

Старший юрист Integrites Юрій Корчев вважає, що будь-які законодавчі зміни повинні бути спрямовані на уніфікацію порядку призначення голови Фонду. «Я переконаний, що цей порядок повинен строго відповідати Конституції України — голова Фонду повинен призначатися парламентом за пропозицією прем'єр-міністра України. Такий порядок, більшою мірою, буде відповідати парламентстко-президентській моделі республіки, до якої, на даний момент, прагне Україна, — сказав юрист. — Норма про пряме призначення голови Фонду президентом використовувалася раніше для посилення ролі президента. Але, оскільки, Фонд є центральним органом виконавчої влади, логічно правильним і органічним є призначення голови Фонду за пропозицією прем'єр-міністра України, як особи, що в цілому, керує системою органів виконавчої влади, так і реалізує держполітику в сфері приватизації, зокрема».

Про які гроші йдеться

Старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець не виключає, що чинна влада таким чином намагається зберегти під контролем фінансові потоки, пов’язані з ФДМ. Відзначимо, що під управлінням ФДМ знаходяться значні держактиви. Так, з початку року ФДМ перерахував до держбюджету понад півмільярда гривень. На 2019 рік у держбюджеті заплановано 17,1 млрд грн доходу від приватизації держпідприємств в Україні. Сьогодні в держвласності знаходиться більше 3 000 підприємств, з них 100 великих. У Меморандумі з МВФ міститься норма про приватизацію ряду держкомпаній протягом 2019 року. Згідно з документом, в першому півріччі поточного року повинні бути продані «Центренерго», вугільна компанія «Краснолиманська», підприємства «Індар» і «Президент-Готель-Київ».

У той же час, за словами Калініна, відповідний законопроект ще не зареєстрований у Верховній Раді, тому це швидше намір Кабміну змінити функціонування ФДМ.

Спадщина Януковича

Юристи стверджують, що поява проекту закону Кабміну про ФДМ через п’ять років пов’язанийа зі спробою обмежити повноваження президента, які були розширені за часів президента-втікача Віктора Януковича. «У лютому 2010 президентом України був обраний Янукович. 30 вересня 2010 року Конституційний суд України визнав недійсними зміни до Конституції від 2004 року. Відповідно до редакції Конституції, яка набувала чинності з моменту прийняття такого рішення Конституційним судом, президент наділявся рядом повноважень, які включали, серед іншого, призначення голови Фонду держмайна президентом України за згодою Верховної Ради, — розповіла НВ Бізнес партнер юрфірми Aequo Анна Бабич. У грудні 2011 року був прийнятий закон «Про Фонд державного майна України», який на той момент відповідав положенням Конституції і передбачав призначення на посаду голови Фонду держмайна президентом України за згодою Верховної Ради.

Але в лютому 2014 року були прийняті зміни до Конституції, які повертали редакцію Конституції, що діяла до 30 вересня 2010 року. «Однак, відповідні зміни в закон „Про Фонд державного майна України“ до сьогодні внесені не були», — пояснила Бабич.

Які ще повноваження може втратити президент

Юристи припускають, що новоспеченого президента України можуть очікувати чергові неприємні сюрпризи, крім ФДМ, пов’язані з втратою впливу над ще п’ятьма ключовими держорганами з економічної сфери країни.

«Схожа ситуація зараз з головою АМК (Антимонопольного комітету України — Авт.). Згідно із законом призначає президент за згодою Верховної Ради, згідно з Конституцією — Рада з подачі прем'єр-міністра», — зазначила Анна Бабич з Aequo.

Дійсно виходить, що згідно зі ст. 166 Конституції Кабмін призначає на посади та звільняє з посад з подачі прем'єра керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабміну (п.9). Однак, згідно з профільним законом президент призначає і звільняє таких керівників (голів і членів) органів:

• Нацкомісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР) (ст. 6 закону «Про державне регулювання ринку цінних паперів»).

• Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) (ст. 8 закону про НКРЕКП). Передбачено створення конкурсної комісії, в яку з 5 осіб 2 призначає президент. Він же призначає переможців конкурсу та звільняє їх.

• Нацкомфінпослуг (ст. 23 закону про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг).

• Комісія з регулювання ринку зв’язку та інформатизації (ст. 20 закону про телекомунікації).

Юристи вважають, що єдине, що дозволить Зеленському утримати контроль над цими секторами економічної політики — формування лояльної коаліції в парламенті. Однак, на цей момент у нового президента небагато шансів на такий сценарій. Згідно з результатами опитування, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) в середині квітня, за політсилу Слуга народу, яка ще офіційно не представлена в ВР, на парламентських виборах, готові проголосувати 12% всіх респондентів і 26% серед тих, хто збирається голосувати і визначився. Парламентські вибори в Україні мають відбутися в кінці жовтня цього року. Формування нової коаліції і Кабміну займе не менше двох місяців. Це означає, що у нинішнього складу ВР і Кабміну є півроку, щоб обмежити реальні повноваження нового президента в частині економічної політики.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X