Обов’язкові внески в розмірі 2-10% від доходу. Що передбачає новий законопроект про накопичувальну пенсійну систему
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку України завершила розробку проекту закону про загальнообов'язкове накопичувальному пенсійному забезпеченні, повідомляється на її сайті.
Він передбачає впровадження в Україні пенсійної системи другого рівня. Законопроект погоджено міністерствами і відомствами. Очікується, що після затвердження на засіданні уряду він буде переданий на розгляд Верховної Ради України як урядовий, розповіли в Нацкомісії.
"Законопроект доповнює нині існуючу солідарну пенсійну систему новою, накопичувальною, в якій кожен працюючий громадянин здійснюватиме платежі на свій персональний пенсійний рахунок. Після досягнення пенсійного віку він зможе отримувати додаткові виплати за рахунок зроблених внесків. Також, в разі передчасної смерті власника рахунку, гроші можуть бути в повному обсязі успадкованими його нащадками", - відзначили в Нацкомісії.
Проект закону передбачає, що керувати пенсійними коштами будуть професійні компанії з управління активами, які будуть проходити відбір. Вони повинні відповідати найвищим професійним і етичним галузевим стандартам. Ці компанії будуть незалежними від уряду.
"Законопроект надає громадянину право вільного вибору авторизованого недержавного пенсійного фонду або компанії з управління активами, в яких він буде формувати свої пенсійні накопичення. Законопроект містить суворі вимоги до механізмів інвестування грошей власників пенсійних рахунків, тобто виключно в диверсифіковані та найбільш надійні фінансові інструменти, а також обумовлює зберігання активів у найнадійніших банківських установах. Крім цього, в ньому передбачені розмаїті запобіжники для запобігання потенційній корупції та зловживанням", - йдеться в повідомленні.
Документ підготовлений за сприяння Світового банку, Європейського банку реконструкції та розвитку, а також Агентства США з міжнародного розвитку.
Авторизація компаній з управління активами, банків-зберігачів, недержавних пенсійних фондів та адміністраторів буде здійснюватися шляхом включення їх до Реєстру авторизованих суб'єктів системи накопичувального пенсійного забезпечення.
За словами члена Нацкомісії Олександра Панченка, законопроектом пропонується встановити, що розмір обов'язкового внеску становить 2-10% від доходу громадян: "Ми пропонуємо встановити розмір внеску в 2% доходу громадянина протягом першого року запровадження накопичувальної пенсійної системи. Протягом наступних років вони будуть збільшуватися на 1% щороку до кінцевого рівня в 10%. Але важливо, що зростання внесків відбуватиметься лише у випадку зростання середньої заробітної плати в Україні в розмірі не менше 5%. Таким чином, максимальний рівень відрахувань (10%) буде встановлений лише тоді, коли середня заробітна плата в країні перевищить нинішню на 40%".

Він додав, що законопроект передбачає нову систему нагляду за пенсійними активами, нові вимоги до професійних учасників і підвищений рівень відповідальності.
"Пенсійною реформою ми також сформуємо потужний внутрішній довгостроковий інвестиційний ресурс, який буде приносити вигоду як самим власникам коштів, так і забезпечувати зростання інвестицій в національну економіку, сприяти загальному економічному зростанню України", - зазначив він.
На думку глави Нацкомісії з цінних паперів Тимура Хромаєва, вже через 10-15 років існуюча солідарна пенсійна система "не задовольнятиме навіть мінімальних вимог до рівня життя пенсіонера".
"Вона й зараз далека від досконалості, але з погіршенням демографічної ситуації (зменшення кількості працюючих та збільшення числа пенсіонерів) та існуючим бюджетним навантаженням, борговим та соціальним, з часом солідарна система зможе в кращому випадку лише захистити майбутніх пенсіонерів від зубожіння. І мінімізувати ці загрози – відповідальність нашого покоління", - заявив він, додавши, що розроблений Нацкомісією законопроект потрібно прийняти протягом трьох-чотирьох років.
За словами Хромаєва, потрібно також прийняти ще кілька обов'язкових законопроектів, які врегулюють нинішні "сірі зони" на ринках капіталу в рамках боротьби з шахрайством.
"Це як мінімум законопроекти: №2413 (так званий "спліт "), №6303д про посилення захисту прав інвесторів і №9035 про деривативи та фінансові ринки. Інакше пенсійна реформа призведе до невтішних наслідків, аналогічним розчаровуючим результатам інших, розпочатих і незавершених реформ" , - зазначив він.
Як повідомлялося, в меморандумі в рамках нової програми співпраці України з МВФ передбачено, що Україна на період дії програми stand-by припинить введення другого (накопичувального) рівня пенсійної системи.