Раша, гудбай! Пельмені та машини без автоматичних коробок і систем безпеки — ось що залишиться росіянам замість McDonald’s і Renault

22 травня, 09:19
У березні McDonald’s оголосив про тимчасове закриття 850 ресторанів у Росії і призупинку операцій, а вже за два місяці — про повний вихід з ринку (Фото:REUTERS / Maxim Shemetov)

У березні McDonald’s оголосив про тимчасове закриття 850 ресторанів у Росії і призупинку операцій, а вже за два місяці — про повний вихід з ринку (Фото:REUTERS / Maxim Shemetov)

McDonald’s і Renault тікають з РФ, продовживши процес масового виходу відомих світових компаній з токсичного російського ринку.

Майже 107 тис. росіян можуть вже влітку безпосередньо відчути агресивну політику Москви, — не на війні, а вдома: саме такою є сукупна кількість місцевих працівників американської мережи фастфудів McDonald’s та французького автовиробника Renault, які у середині травня вирішили повністю полишити РФ.

Відео дня

Тікай усі, хто може

8 березня McDonald’s тимчасово закрила 850 ресторанів у Росії і призупинила тут операції. Пройшло майже два місяці, і 16 травня мережа вдалась до більш рішучих дій: оголосила про вихід з країни-агресора та ініціювала процес продажу свого бізнесу в РФ.

«Гуманітарна криза, спричинена війною в Україні, і непрогнозоване операційне середовище привели McDonald’s до висновку, що подальше володіння бізнесом у Росії є недоцільним і не відповідає цінностям компанії», — йдеться у офіційній заяві.

Компанія вирішила продати всі свої ресторани в РФ місцевому покупцеві, який, однак, не зможе використовувати оригінальні назву, логотип, бренд. При цьому російські пропагандистські ресурси днями написали, що мережа під новим брендом відновить роботу в середині червня.

19 травня McDonald’s оголосив, що покупцем її російських активів став франчайзі, який керував 25 ресторанами мережі, — місцевий бізнесмен Олександр Говор, що також має справи в нафтовій сфері. Договір купівлі-продажу передбачає збереження робочих місць за персоналом принаймні на два роки.

На виході з ринку РФ McDonald’s втратить $1,2−1,4 млрд.

В опублікованому нещодавно звіті мережі за 1 квартал зазначається, що через припинення функціювання ресторанів у РФ (850 закладів, 62 тис. працівників) та Україні (понад 100 закладів, 10 тис. працівників) компанія витратила $27 млн на виплату зарплат, оренду та платежі для постачальників. При цьому ще $100 млн сягають витрати на запаси в ланцюжку поставок, які, найімовірніше, будуть утилізовані через призупинення роботи ресторанів, ідеться у звіті.

McDonald’s став одним із перших західних брендів, що з'явився у СРСР (на фото — відкриття першого закладу мережі у Москві 32 роки тому) (Фото: AP Photo / Alexander Zemlianichenko)
McDonald’s став одним із перших західних брендів, що з'явився у СРСР (на фото — відкриття першого закладу мережі у Москві 32 роки тому) / Фото: AP Photo / Alexander Zemlianichenko

Мережа ресторанів швидкого харчування свого часу стала одним із перших західних брендів у Росії, відкривши заклад на площі Пушкіна в Москві 1990 року, незадовго до розвалу СРСР. Тоді в день відкриття в чергу вишикувалися 30 тис. охочих відвідати перший McDonald’s, згадало агентство Bloomberg. Видання відвело цій темі окрему публікацію, розповівши історію появи корпорації на теренах Радянського Союзу 32 роки тому та нагадавши про пов’язаний із цим символізм — найперші «тріщини» у залізній завісі і нові економічні можливості.

Сьогодні ж усе ніби йде в зворотному напрямку, відкидаючи росіян у минуле: McDonald’s поповнив перелік глобальних корпорацій, які посилюють ізоляцію РФ у світі.

На цьому тижні сталась ще одна знакова подія. Французька група Renault з активами в РФ на €2,2 млрд та 45 тис. працівників ще 23 березня оголосила, що припиняє роботу свого московського заводу. А 16 травня група оголосила про підписання угод про продаж своїх активів — 67,7% акцій автовиробника АвтоВАЗ та 100% компанії Renault Росія.

Угода про продаж виявилась фактично націоналізацією, адже активи перейшли у власність РФ за символічні 2 карбованці. У Тольятті, на АвтоВАЗ, росіяни продовжать випускати власні моделі, а в Москві, за словами її мера, на заводі Renault планують повернути до життя ще радянські автомобілі Москвич.

Повернутись на рівень радянського автопрому росіянам буде не складно: через зупинку поставок важливих комплектуючих та запчастин в РФ дозволили випуск авто зі зниженими показниками безпеки. Мовляв, це дозволить уникнути зупинки виробництва та продовжити випуск техніки. За даними галузевих видань, йдеться про відмову від додаткових подушок безпеки, систем ABS та ESP.

Крім того, автовиробники країни-агресора зіштовхнулися з проблемою відсутності автоматичних коробок передач. Наприклад, для вазівського модельного ряду Lada їх виготовляли японці, які з початком війни припинили постачання. А локального виробництва «автоматів» у РФ хоча і хотіли, але не змогли налагодити.

Щоправда, росіяни ще на щось сподіваються, адже залишили французам опціон на 6 років з правом зворотного викупу акцій.

За останні 15 років французький автовиробник інвестував мільярди євро в РФ, що зробило Росію другим за величиною ринком для компанії після Франції, написало видання The Wall Street Journal. Минулого року АвтоВАЗ продав близько 350 тис. автомобілів, а це 12% усіх автомобілів, проданих групою Renault у світі.

Через війну в Україні повністю зупинити бізнес в РФ може і компанія Coca-Cola, у якої аж 10 заводів у цій країні.

Токсична країна

Росія чим далі, тим більше стає токсичною для світових корпорацій. За підрахунками експертів Єльської школи менеджменту, з початку війни вже 1 тис. іноземних компаній так чи інакше ухвалили рішення згорнути діяльність в РФ. Схожі оцінки і в Київської школи економіки — тут нарахували трохи більше тисячі «втікачів». Серед них — пивний концерн Carlsberg, Corteva, крупний виробник агрохімії та насіння, готельний оператор InterContinental Hotel Group, тютюновий гігант British American Tobacco. Конкурент останнього — Philip Morris International — має намір згорнути виробництво у країні-агресорі.

Офіційні особи РФ погрожують компаніям, що залишають ринок, націоналізацією активів та фінансовими втратами від згортання діяльності.

Однак «втікачі» не лише накопичують суттєві витрати, але й отримують фінансові вигоди. До такого висновку дійшов Джеффрі Зонненфельд, професор Єльського університету. Він підрахував, що акції компаній, які вирішили повністю полишити російський ринок, додавали у вартості до 4%. Натомість найбільших витрат зазнають ті, хто відмовляється йти зовсім — от вони у капіталізації втрачають до 5,5%.

Зонненфельд разом з групою експертів після нападу країни-агресора на Україну відстежує ситуацію з іноземним бізнесом, який працює на ринку РФ. За спостереженнями дослідників, навіть у тих мультинаціональних компаній, в структурі доходів яких частка Росії була суттєвою, інвесторів часто більше хвилює репутаційний ризик від фінансування режиму Путіна та перспективи подальших широкомасштабних корпоративних бойкотів у всьому світі.

Вітчизняна організація YouControl, аналізуючи дані Єльської школи менеджменту, з’ясувала тенденції корпоративного бойкотування російського ринку.

В розрізі географії штаб-квартир компаній-«втікачів» лідерами у цьому питанні виявились Австралія, Норвегія, Литва, Великобританія і Південна Корея. «Також значна частка іноземних компаній, що вийшли з російського ринку або припинили там операційну діяльність, — з Канади, Швеції, Ірландії, Фінляндії та Польщі», — зазначають експерти YouControl.

Тобто, серед лідерів бізнес-бойкотування є ті самі країни, які надають значні обсяги воєнної допомоги Україні і найбільше підтримують санкційний тиск на Кремль, резюмують у YouControl.

Бізнес країн Північної Європи більш масово підтримав ідею добровільних санкцій, на відміну від лояльніших до РФ представників Південної Європи. Серед іспанських, португальських, французьких та італійських брендів реакція на заклики до виходу з РФ була достатньо неоднозначною і різноспрямованою, підкреслюють дослідники.

Зокрема, ринок РФ вперто не хоче полишати французька Auchan-Retail, яка, втім, не буде відкривати нові магазини та обмежить поставки імпортних товарів. Так само поводиться і ще одна французька мережа Leroy Merlin, яка в кінці березня заявила, що остерігається експропріації, а тому лишається. Також продовжує працювати в РФ італійська банківська група UniCredit.

Французька група Renault мала активи в РФ на €2,2 млрд, які тепер відійшли держструктурам (Фото: REUTERS / Gleb Stolyarov)
Французька група Renault мала активи в РФ на €2,2 млрд, які тепер відійшли держструктурам / Фото: REUTERS / Gleb Stolyarov

Найменш охоче, за оцінками YouControl, ринок країни-агресора полишають компанії із Словенії, Греції, Австрії, Угорщини, Туреччини та Китаю. Також схильні ігнорувати вихід з РФ фірми з Індії, Ізраїлю та ОАЕ.

В галузевому розрізі найбільш масово тікали подалі від Москви представники сфери послуг — бізнесових, спортивних, медійних, фінансових, а також високотехнологічних індустрій. Серед перших, хто вирішив попрощатися з ринком РФ, була «велика четвірка» аудиторських компаній — Deloitte, PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young и KPMG. Також не затягували з виходом розробник програмного забезпечення Oracle Corporation, технологічний гігант Luxoft DXC Technology Company та багато інших.

«Найбільша частка лояльних до РФ компаній виявилась серед секторів охорони здоров’я, виробництва металургійної сировини та матеріалів, будівництва, телекомунікацій, текстильної промисловості», — зазначають дослідники YouControl.

Аналізуючи ефект від втечі компаній з РФ, експерти зазначають, що російський ринок відчуває на собі падіння експортної виручки, розриви технологічних ланцюжків постачання критичного імпорту, держбюджет отримує менше податків, а звичайні росіяни стикаються з масовими звільненнями. Лише у Москві принаймні 200 тис. працівників іноземних компаній нині можуть втратити роботу, підрахували у Deutsche Welle.

Відсутність надто жорсткого ефекту від санкцій наразі пояснюється тим, що поки корпорації, навіть оголосивши про припинення роботи на ринку РФ, певний час продовжували або продовжують виплачувати зарплати. Тож люди масово не зіткнулися з безробіттям, ділиться думками в інтерв'ю НВ Максим Миронов, професор економіки Мадридської IE Business School. «Але незабаром це скінчиться», — переконаний економіст.

Він зазначає, що зниження виробництва, яке спостерігається по всіх галузях, за кілька місяців також ознаменується сплеском безробіття.

В цілому ж до кінця року, — зокрема, через санкції та відтік західних компаній — роботу можуть втратити понад 600 тис. росіян. Такі оцінки озвучило Deutsche Welle з посиланням на Forbes.

Подібні процеси, у свою чергу, можуть призвести до масштабних соціальних потрясінь. Наприклад, АвтоВАЗ у Тольятті — містоутворююче підприємство. За даними російського Інтерфаксу, цей автовиробник, найбільший у РФ, ще з середини минулого року практикує тимчасові зупинки роботи. До того ж, там ще в березні вирішили, що з червня перейдуть на чотириденний робочий тиждень. І якщо підприємство остаточно стане, стане і місто.

До того все йде: Миронов уточнює, що з квітня продаж автомобілів в РФ — як імпортних, так і зібраних на російських лініях — впав у п’ять разів. «А це означає, що доведеться скоро звільняти людей, компанія не може працювати у збиток», — резюмує експерт.

Бойкот ринку РФ має й менш очевидні ефекти — крім усього, це відчутно впливає на місцевий ринок реклами. Наприклад, бізнес-видання Forbes Russia напередодні оголосило, що «тимчасово» з червня призупиняє випуск паперової версії журналу. Такі дії видання пов’язало з зупинкою діяльності більшості компаній-рекламодавців, які розміщувались у друці.

Один із найбільших рекламодавців ринку РФ — швейцарська Nestlé — ще на початку березня припинив всі свої рекламні комунікації. Так вчинили і інші крупні іноземні рекламодавці, наприклад PepsiCo.

Цей процес — ніби перша хвиля великого шторму. Адже падіння економіки РФ вже цього року може стати рекордним — до 15% ВВП, кажуть у самій Росії.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X