Заміна та перевірка електролічильника. За що платить споживач, а за що — держава: перелік робіт та послуг

20 лютого, 08:44
На споживачів покладаються певні обов’язки щодо здійснення комерційного обліку електроенергії (Фото:AndreyPopov /Depositphotos)

На споживачів покладаються певні обов’язки щодо здійснення комерційного обліку електроенергії (Фото:AndreyPopov /Depositphotos)

Витрати на встановлення та експлуатацію лічильників електричної енергії не завжди здійснюються державним коштом. Розбираємося, хто та за що має платити.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), визначає джерела фінансування при встановленні та експлуатації засобів обліку електроенергії:

Відео дня

1. Улаштування вузлів комерційного обліку в індивідуальних побутових споживачів:

  • облаштування електроустановки новим вузлом вимірювання або його модернізації — послуга надається постачальником послуг комерційного обліку (ППКО) відповідно до договору зі споживачем та Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККОЕЕ) на підставі заяви та коштом споживача;
  • заміна або зміна місця установлення справного, непошкодженого лічильника — здійснюється ППКО коштом ініціатора такої заміни/зміни;
  • заміна несправних (пошкоджених) лічильників — здійснюється ППКО коштом власника лічильника;
  • заміна пошкоджених або відсутніх (з причини їх крадіжки, несанкціонованого демонтажу тощо) лічильників — здійснюється ППКО коштом сторони, відповідальної за збереження та цілісність лічильника;
  • періодична повірка, обслуговування та ремонт лічильників — здійснюється ППКО коштом операторів системи розподілу (ОСР);
  • облаштування вузла обліку електричної енергії у разі розділення обліку електричної енергії — здійснюється коштом осіб, з ініціативи яких проводиться відповідне розділення;
  • параметризація (програмування) та перевірка параметризації багатофункціональних лічильників електричної енергії (крім первинної параметризації багатофункціональних лічильників для індивідуальних побутових споживачів) — здійснюється коштом ініціатора.

2. Обов’язки ОСР щодо здійснення обліку електричної енергії.

Коштом ОСР здійснюються наступні заходи:

  • гарантоване щодобове автоматизоване дистанційне зчитування даних з лічильників (з можливістю погодинного обліку та дистанційного зчитування результатів вимірювання);
  • приймання даних комерційного обліку від споживачів;
  • плановий контрольний огляд та зчитування даних з лічильників електричної енергії (один раз на шість місяців) та планова технічна перевірка вузлів обліку; (один раз на три роки);
  • періодична повірка, обслуговування та ремонт (зокрема демонтаж, транспортування, монтаж) лічильників;
  • забезпечення належного технічного стану контактних з'єднань на межі експлуатаційної відповідальності та на вхідних і вихідних клемах опломбованих лічильників та вхідних комутаційних апаратів в індивідуальних побутових споживачів;
  • первинна параметризація багатозонних (багатотарифних) лічильників електричної енергії (при першому їх встановленні або якщо після проведення періодичної повірки, технічного обслуговування або ремонту лічильника встановлена параметризація не збереглася).

Термін встановлення та введення в облік електролічильників у побутових споживачів не має перевищувати 7 робочих днів з дня оплати таким споживачем вартості послуг.

Додаткові роботи та послуги:

  • у разі бажання споживача здійснювати розрахунки за спожиту електричну енергію за тарифами, диференційованими за проміжками часу, його електроустановки мають бути забезпечені відповідними багатотарифними лічильниками;
  • у разі своєчасного (до виявлення порушення представниками оператора системи) письмового повідомлення споживачем ОСР про виявлені ним пошкодження засобів вимірювальної техніки, пошкодження або зрив пломб, розрахунок ОСР обсягу та вартості електроенергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), не здійснюється;
  • у разі тимчасового порушення роботи вузла обліку не з вини споживача обсяг електричної енергії, спожитої споживачем від дня порушення вимірювань до дня відновлення вимірювань, розраховується відповідним ОСР/ППКО за середньодобовим обсягом споживання електричної енергії;
  • у разі сумніву індивідуального побутового споживача у правильній роботі вузла обліку він має право звернутися до ОСР для забезпечення проведення позачергового контрольного огляду, технічної перевірки вузла обліку або експертизи засобу комерційного обліку (ЗКО). При цьому, якщо ЗКО належать оператору системи, позачерговий контрольний огляд та технічна перевірка вузла обліку, ЗКО та схем їх підключення мають бути здійснені оператором системи безкоштовно протягом 20 робочих днів з дня реєстрації звернення споживача, а експертиза ЗКО — протягом 20 робочих днів з дня оплати споживачем її вартості. Якщо ЗКО належать індивідуальному побутовому споживачу, позачерговий контрольний огляд, технічна перевірка вузла обліку чи його експертиза проводиться коштом споживача.

Обов’язки споживачів щодо здійснення комерційного обліку електроенергії

Вимогами ККОЕЕ та ПРРЕЕ на індивідуальних побутових споживачів покладаються певні обов’язки щодо здійснення комерційного обліку, а саме:

  • надавати дозвіл уповноваженим представникам ОСР та адміністратора комерційного обліку на доступ до власних об'єктів, вузлів обліку, результатів вимірювання та даних комерційного обліку;
  • негайно повідомляти ОСР про виявлені недоліки в роботі ЗКО;
  • щомісяця знімати фактичні показання лічильника (де відсутня можливість дистанційного зчитування даних) та надавати їх відповідному ОСР;
  • у разі виявлення факту втручання в роботу ЗКО та/або обладнання вузла обліку та/або інших ознак розкрадання електричної енергії (зовнішнього пошкодження, несправності або відсутності ЗКО, зриву, відсутності або пошкодження пломб, пломбувального матеріалу та індикаторів, спрацювання індикаторів, порушення форми магнітної суспензії індикаторів, виявлення позаоблікових підключень або підключень, які можуть призвести до викривлення результатів вимірювання та/або комерційного обліку електричної енергії тощо) особа, яка це виявила, має негайно повідомити про це ОСР, а також, у разі потреби, Національну поліцію України (у разі виявлення фактів розкрадання електричної енергії, крадіжки або пошкодження ЗКО або іншого обладнання вузлів обліку тощо) у порядку, встановленому законодавством.

Нагадаємо, що дотримання певних правил при передачі даних лічильника дозволить уникнути непорозумінь із постачальником послуги за обсягами спожитої електроенергії.

Редактор: Гала Конопля

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X