І тут Аваков. Чому перепризначення Юрія Лавренюка заступником міністра інфраструктури напружує ринок

12 вересня 2019, 09:53
Сюжет
Автор: Артем Ільїн

Екс-чиновник Мінінфраструктури Володимир Шульмейстер виступив проти призначення Юрія Лавренюка першим заступником міністра. Багато хто також побоюєтсья цього призначення. Хто такий Лавренюк?

Минулої п’ятниці в місті Южне біля Одеси відбулося урочисте відкриття нового зернового терміналу. Серед сотень VIP-гостей заходу була величезна кількість людей, що мають вагу в портовій галузі України, включаючи двох колишніх міністрів інфраструктури Андрія Пивоварського і Володимира Омеляна і декількох їх заступників.

Відео дня

Але тут не було Юрія Лавренюка, чинного заступника міністра інфраструктури, який, в тому числі, курирує портову галузь. А ось його ім'я раз у раз звучало в діалогах гостей.

В цей же день в Києві Кабінет міністрів України розглядав кадрові питання. Серед них — призначення заступників нових міністрів. І всіх гостей заходу хвилювало питання: хто ж буде допомагати новому міністру інфраструктури Владиславу Криклію в портовій галузі?

Відкритий скандальний лист

Питання не пусте, адже за кілька днів до цього Володимир Шульмейстер, екс-перший заступник міністра інфраструктури України (МІУ, грудень 2014 — грудень 2015 року), в своєму facebook опублікував відкритий лист на ім'я прем'єр-міністра Олексія Гончарука і міністра інфраструктури Владислава Криклія. Головною темою документа стала критика можливого призначення Юрія Лавренюка на посаду першого заступника міністра інфраструктури.

«Нагадаю, що з двох заступників попереднього міністра інфраструктури один відповідав за міжнародні відносини і євроінтеграцію, а інший, Ю.Ф.Лавренюк — за ВСІ інші питання, включаючи керівництво держпідприємствами, безпеку на транспорті, координацію з галузевими центральними органами виконавчої влади та навіть боротьбу з корупцією! Без нього не проходило жодне рішення в кадровій, майновій, законодавчій сферах, багатьох інших сферах», — написав Шульмейстер, який зараз очолює ГО «Інфраструктурна Рада».

Екс-чиновник упевнений, що в підсумку була створена система, яка замість подолання плодить корупцію.

Відкритий лист викликав ефект бомби, що розірвалася. Його автора підтримали багато учасників транспортної та суміжних галузей. Причому не тільки в соцмережах. Під час презентації зернового термінала кілька співрозмовників НВ Бізнес на умовах анонімності сказали, що портова галузь дійсно чекає кадрових змін в профільному міністерстві. І якщо залишиться Юрій Лавренюк, то портовиків очікують, м’яко кажучи, складні часи. Його пов’язують з міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим, який є однопартійцем Володимира Омеляна.

В підпорядкуванні Міністерства інфраструктури України перебуває багато держпідприємств, від яких залежить діяльність приватного бізнесу. Наприклад, державні морські порти. Тому це традиційно було міністерство з високими корупційними ризиками, які можна реалізувати в кооперації з різними силовими відомствами.

Чому бізнес хоче кадрових змін

Заступник міністра Юрій Лавренюк має юридичну і фінансову освіту. Також він закінчив Національну академію держуправління при президентові України. Починав трудову кар'єру в структурах Міністерства внутрішніх справ України (МВС). З 2006 по 2014 рр. очолював громадську організацію «Всеукраїнська Спеціальна Колегія з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю». Паралельно був помічником-консультантом одного з народних депутатів України і позаштатним консультантом Комітету Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією.

З грудня 2014 по травень 2016- го знову служив в лавах МВС на оперативних і керівних посадах. Тобто з транспортом та інфраструктурою безпосередньо пов’язаний не був. За словами Шульмейстера саме в цей період він єдиний раз зустрічався з Лавренюком.

З 1 січня 2016 року Володимира Шульмейстер покинув МІУ, а в травні 2016 тут з’явився новий заступник міністра.

«Пан Лавренюк реалізував ряд успішних проектів по реформі правоохоронної системи в Україні, вдосконалення антикорупційного законодавства та довгий час очолював Всеукраїнську Спеціальну Колегію з питань боротьби з корупцією та організованою злочинністю», — так в 2016 році в МІУ анонсували нового заступника міністра, додавши, що він буде відповідати за боротьбу з корупцією. Згодом його функціонал помітно розширився.

А в лютому минулого року навіть повідомлялося, що Кабмін призначив Лавренюка першим заступником міністра інфраструктури Володимира Омеляна. Хоча формально він, як і Віктор Довгань, значився заступником.

У річній декларації Юрія Лавренюка за 2018 рік вказано, що він володіє двома земельними ділянками та недобудованим будинком в Київській області. Також він на безоплатній основі користується будинком в Київській області. Орендодавець — Ломовский Анатолій Євгенович.

Основний дохід чиновника — це зарплата в міністерстві в розмірі 435,5 тис. грн. за 2018 рік. Ще 6,3 тис. грн. він отримав в Державному університеті інфраструктури та технологій, де за сумісництвом працює доцентом.

У нього є автомобіль Lexus LX470, куплений у 2015 році, а також кредит в розмірі 3,5 млн грн, отриманий у 2018 році від громадянина України Шеварднадзе Георгія Георгійовича.

Людина з таким ім'ям є помічником начальника Головного управління Національної поліції в Одеській області. На сайті Jetsetter є фоторепортаж про весілля дочки Георгія Шеварднадзе, племінника другого президента Грузії Едуарда Шеварднадзе. У ньому говориться, що її брат Георгій є співробітником Національної поліції України. Він приїхав в Україну після Помаранчевої революції 2004 року. Тоді він розповідав про дружбу з Андрієм Ющенком, сином третього президента України Віктора Ющенка, а також про родинний бізнес в Грузії.

Тобто простежується ще одна ниточка, яка пов’язує Юрія Лавренюка з МВС і, зокрема, з його одеськими підрозділами. Адже саме через порти великої Одеси перевалюються основні обсяги вантажів, що приходять або відправляються з України морським шляхом.

У прес-службі міністерства інфраструктури відповіли НВ Бізнес, що вважають за краще не реагувати на критику опонентів.

Юрій Лавренюк та Володимир Омелян (обидва в центрі) (Фото: facebook Юрій Лавренюк)
Юрій Лавренюк та Володимир Омелян (обидва в центрі) / Фото: facebook Юрій Лавренюк

Більш відверто відповідає екс-міністр інфраструктури Володимир Омелян. За його словами, всі галузі в підпорядкуванні МІУ демонструють щорічне зростання на 18−50%, а Міністерство — найпрозоріший центральний орган виконавчої влади і рекордсмен за кількістю введених електронних сервісів.

«Ми зламали основні корупційні політичні схеми, олігархічні монополії і заощадили мільярди гривень платників податків за рахунок прозорих тендерів і незалежного громадського контролю», — розповів Омелян НВ Бізнес. Екс-чиновник нагадав, що Юрій Лавренюк курирував, в тому числі антикорупційну діяльність, і його робота була високо оцінена антикорупційним проектом USAID.

«Вважаю, що компанія по його дискредитації ведеться в першу чергу рядом ділків, які хочуть повернути старі корупційні схеми і ручне управління на транспорті», — резюмував Володимир Омелян.

При цьому на сайтах інформаційних агентств сьогодні почали з’являтися новини про досягнення Міністерства інфраструктури за останні чотири роки, які подаються від імені Юрія Лавренюка. Навіщо?

6 вересня Уряд призначив 11 заступників міністрів, сьогодні - ще 14. Але при цьому не відбулося жодної кадрової зміни в Міністерстві інфраструктури. Хоча опитані експерти очікували, що сьогодні звільнять Віктора Довганя і призначать двох нових заступників Владислава Криклія.

Тож, можливо, реалізується сценарій при якому старі інфраструктурні топ-чиновники залишаться на своїх місцях, просто не написавши заяв на звільнення. І їх не доведеться перепризначувати. А, можливо, щось пішло не заздалегідь наміченим планом, і в Кабміні проводиться більш детальна оцінка якостей претендентів. Тим більше, що новий міністр інфраструктури — виходець зі структур МВС Арсена Авакова.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X