Гроші тижня: катастрофа літака МАУ, Турецький потік, IT-податок, зниження інфляції і зростання резервів

12 січня 2020, 13:30

НВ Бізнес вибрав головні новини і найцікавіші заяви цього тижня.

Катастрофа літака МАУ в Ірані

Вранці 8 січня літак української авіакомпанії Міжнародні авіалінії України впав поблизу Тегерана. Повітряне судно здійснювало рейс зі столиці Ірану до Києва. Загинули всі 176 людей, що перебували на борту: 82 громадян Ірану, 63 — Канади, 11 — України (всі 9 членів екіпажу і 2 пасажири), 10 — Швеції, 3 — Німеччини і 3 — Великобританії. Влада Ірану назвала причиною аварії «пожежу в двигуні», проте в підсумку визнала, що літак ненавмисно збила система ППО країни.

Відео дня

Внаслідок авіакатастрофи МАУ, приблизно 25% акцій якої належить олігарху Ігорю Коломойському, втратила новий літак Boeing 737−800. Компанія отримала його всього 3,6 роки тому — у червні 2016-го. Вартість повітряних суден цієї моделі становить приблизно $90 млн. Втрата літака — додатковий удар по компанії, яка і так зазнає збитків 2018 році МАУ збільшила чистий збиток майже в дев’ять разів — до 2,696 млрд грн).

Турецький потік запустили: скільки втратить Україна

8 січня президенти Росії і Туреччини Володимир Путін і Реджеп Ердоган офіційно запустили газопровід Турецький потік. Вони взяли участь в урочистій церемонії у стамбульському конгрес-центрі Халіч, де повернули символічний вентиль. Путін заявив, що проект було реалізовано всупереч «ворожому середовищу».

Україна вже відчуває вплив Турецького потоку: з 1 січня Болгарія і Туреччина перестали одержувати газ через українську газотранспортну систему (південний напрямок). Транзит газу через Україну в балканському напрямку здійснюється тільки для потреб Румунії та Молдови. За словами генерального директора ТОВ Оператор газотранспортної системи України Сергія Макогона, через запуск Турецького потоку транзит російського газу через Україну в 2020 році знизиться приблизно на 15 млрд кубометрів. Фінансові втрати він оцінює в $450 млн.

Міжнародні резерви України зросли до семирічного максимуму

За підсумками 2019 року міжнародні резерви України зросли на 22% і на 1 січня 2020-го становили $25,3 млрд еквіваленті), повідомили в Національному банку. За останній рік вони збільшилися на $4,5 млрд завдяки сприятливій ситуації на валютному ринку (чиста купівля валюти Нацбанком на міжбанку торік становила $7,9 млрд). У підсумку резерви досягли семирічного максимуму.

Інфляція в 2019 році виявилася нижчою за прогнози

За даними Держстату, зростання споживчих цін в Україні в 2019 році сповільнилося до 4,1% порівняно з 9,8% у 2018-му. Вперше за роки незалежності України в грудні на споживчому ринку спостерігалася дефляція — ціни знизилися на 0,2% (раніше в грудні фіксувалося лише зростання цін).

«Ключовим фактором істотного уповільнення зростання споживчих цін було зміцнення обмінного курсу гривні. Зниження інфляційного тиску також підтримувалося загальним зниженням світових цін на енергоносії, які Україна імпортує», — пояснили в Нацбанку.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

bank.gov.ua
Фото: bank.gov.ua

Голова НБУ Яків Смолій наприкінці минулого року заявляв, що завдяки швидкому уповільненню інфляції регулятор має намір знизити облікову ставку до 8% вже в 2020 році. Перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова зазначила, що банки реагують на це зниженням ставок за депозитами. На її думку, це може привести до відновлення іпотечного кредитування, оскільки ставки за іпотеками можуть знизитися до 14−15%.

Податкова реформа: нові ідеї

У Міністерстві цифрової трансформації України придумали новий варіант зміни оподаткування для IT-компаній: ввести єдиний податок з обороту компанії в розмірі 4−7% для юросіб в IT-сфері без обмеження за оборотом. Передбачається, що компанії будуть податковим агентом для співробітника, оплачуючи ЄСВ з двох мінімальних зарплат і військовий збір. Перейти на «IT-податок» зможуть компанії, частка експорту в прибутку яких перевищує 75%. У Мінцифри підкреслюють, що поки ідею пропонують тільки для обговорення.

Ще одну податкову зміну запропонував голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. В інтерв'ю Радіо НВ він розповів, що виступає за об'єднання ЄСВ, податку на доходи фізичних осіб і військового збору, а також за зниження податкового навантаження на фонд оплати праці. Мінімальну ставку об'єднаного податку пропонується встановити на рівні 15%.

Ernest Airlines припиняє польоти

Італійське управління цивільної авіації ENAC заявило, що дію ліцензії на перевезення пасажирів і вантажів бюджетного перевізника Ernest Airlines буде зупинено в понеділок, 13 січня. Авіакомпанія, зокрема, виконувала рейси в італійські аеропорти з Києва, Львова, Одеси і Харкова. У жовтні перевізник відкрив офіс у Києві й анонсував створення бази в аеропорту Київ ім. Сікорського (Жуляни).

Карлос Гон розповів свою версію подій

8 січня екс-голова французько-японського автомобілебудівного альянсу Renault-Nissan-Mitsubishi Карлос Гон уперше після втечі з Японії в Ліван дав прес-конференцію. Гон майже відразу ж розчарував усіх присутніх журналістів, заявивши, що не має наміру розповідати, як йому вдалося втекти. Натомість він більше двох годин критикував японську систему правосуддя, яку назвав «негуманною» й «анахронічною», а також укотре звинуватив екс-колег у змові. На його думку, шестеро колишніх топ-менеджерів Nissan домоглися його арешту, оскільки боялися, що компанія потрапить під контроль Renault.

За підрахунками Bloomberg, втеча з Японії, де Гона звинувачують у заниженні даних про доходи і використанні активів Nissan в особистих цілях, обійшлася йому приблизно в $15 млн або навіть більше. $350 тис. Гон заплатив за приватний літак, на якому він полетів з японського аеропорту Осака в Стамбул. За даними ЗМІ, в літак його занесли у великій коробці з отворами для потрапляння повітря. Гон також втратив $14 млн застави. Bloomberg зазначає, що за останній рік статки екс-голови Renault впали з $120 млн до $70 млн.

Цитати тижня

«Я відчував себе заручником країни, якій служив 17 років».

Екс-голова французько-японського автомобілебудівного альянсу Renault-Nissan-Mitsubishi Карлос Гон заявив на прес-конференції, що опинився перед вибором: втекти з Японії або померти там.

«Цей літак розробили клоуни, якими керували мавпи».

Компанія Boeing опублікувала внутрішнє листування ряду її співробітників щодо літаків сімейства 737 MAX. Багато з них критикували ці літаки.

«У ніч на 30 грудня ми „рубалися“ за кожен пункт. І рубалися так, що розуміли: якщо ми зараз не домовимося, то нічого й не буде».

Виконавчий директор Нафтогазу Юрій Вітренко в інтерв'ю Liga.net розповів, як проходили переговори щодо нового транзитного контракту.

Показати ще новини
Радіо NV
X