Щур чи ондатра? Чому бренд Україна погано продається — інтерв'ю з Ігорем Гутом

2 листопада 2020, 08:00
НВ Преміум

Як оточення Порошенка лобіювало прихід IKEA в Україну, що зараз відбувається з просуванням бренду країни і корупцією, і що показує наявність паперових рушників в туалетах бізнес-центрів

Ігор Гут — один з найдосвідченіших українських експертів з конкурентоспроможності, який останні роки посилено співпрацює зі шведським бізнесом. Він неодноразово відвідував офіс однієї з найбільш очікуваних в Україні торгових компаній IKEA, розуміє, як Україна програє боротьбу за інвестиції і витрачає більше, ніж заробляє. Інтерв'ю НВ Бізнес зі співзасновником DYB [Develop Your Business], членом Несторівської групи Ігорем Гутом.

Відео дня

Ви працюєте зі шведським бізнесом і, напевно, непогано знаєте про декілька спроб IKEA відкрити магазин в Україні. Зараз компанія знову намагається вийти на український ринок, але її інтернет-магазин дає збої, а офлайн-магазин ще й досі не розпочне роботу. Як вважаєте, з чим це пов’язано?

IKEA — одна з найбільш принципових компаній у світі. В її офісі можна почути про цінності, які були закладені більше 70 років тому засновником Інгваром Кампрадом. І один з принципів — ніколи не мати справу з корупційними схемами. Не весь бізнес так чинить. Не тільки українські, а й західні компанії іноді йдуть на компроміси, коли переслідують свої бізнес-інтереси.

Українське корупційне середовище тривалий час було перешкодою для IKEA. Компанія хотіла отримати землю під будівництво свого об'єкта, а ця сфера — по вуха в корупції. Наскільки я пам’ятаю, вихід IKEA починався з ділянки поблизу міста Дніпра. Потім компанії пропонували ділянку під Одесою. По Києву тривалий час не було конкретних переговорів, мабуть, корупційне середовище в столиці було ще гірше.

Друга проблема — вибір відповідного місця. Ми вважаємо, що компанія повільно приймає рішення, а шведи вважають, що так вони приймають виважені рішення. У Швеції в принципі виділяють багато часу на дискусії і підготовку. Та вже коли рішення прийнято, його точно доведуть до кінця. У підсумку, в IKEA вирішили виходити в Україну, але з невеликим форматом. У IKEA їх три: стандартний, новий маленький для сіті-центру та дизайн-студія.

Які фактори для IKEA є головними при виході в конкретну країну?

Я вважаю, що один з них стабільність економіки. IKEA не відлякує бідність. Їхня концепція звучить так: надати максимально широкий асортимент предметів інтер'єру кращої якості за максимально низькою ціною. Так, щоб товари були доступними максимально можливій кількості людей.

Насправді компанія намагається зробити неможливе. Кажуть, що не буває якісно, дешево і швидко потрібно вибрати два з трьох. IKEA порушує це правило. В її магазинах можна купити якісний товар, швидко і дешево. Це єдина компанія в своїй сфері, яка змогла домогтися такого результату. Це безпрецедентна технологічність.

Якщо звернете увагу, всі великі продукти створюються на поєднанні важкопоєднуваних речей. McDonald’s поєднав ресторани і дітей, BMW керованість і комфорт, Zara моду від кутюр і низьку ціну.

Велика кількість малозабезпечених людей це хороший ринок для IKEA. До речі, стабільний середній клас в більшості європейських країн і в США — суцільно незаможні люди. Це у нас склалося про них ілюзорне уявлення. Їм просто вистачає на гідне життя. Ринок України не відлякує IKEA. Їх відлякує нестабільність. Ніхто не може спрогнозувати, що станеться завтра. Революція, вторгнення Росії, зміна парламенту, інфляція.

Нічого не змінилося. Чому компанія все ж ризикнула вийти в Україну?

Наскільки мені відомо, велику ставку на IKEA зробило оточення президента Петра Порошенка. Вони лобіювали прихід компанії в Україну. І їм це вдалося. Це були «няні» для іноземних інвесторів, як сьогодні їх назвав би президент Володимир Зеленський.

У Європі в України два великих друга це Швеція і Польща. Але Польща дружить з нами більшою мірою проти Росії. Шведи дружать з нами за справедливість. У цій країні прекрасно розуміють, що Росія порушує міжнародне право, тому підтримують нас.

Україні є що показати. Це ми вважаємо, що у нас все погано. Європейські дипломати набагато позитивніше оцінюють ситуацію в нашій країні.

Такої ж точки зору дотримуються топ-менеджери іноземних компаній.

Я був присутній на закритих зустрічах шведського бізнесу. Вони не знали, що в залі є українці. Бізнесмени, які працювали в нашій країні, багато говорять про великі можливості України. Місцезнаходження унікальне, коштує все дуже дешево, людський капітал чудовий, а конкуренція ще не є високою.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X