Молоко з газованою водою. Глава PepsiСo в Україні про конкуренцію, інвестиції, коронакризу і незалежність НБУ

25 липня 2020, 09:30
НВ Преміум

Марек Томалак про наслідки коронакризи, структурні реформи, якість молока і активи в Україні

Генеральний директор PepsiСo в Україні Марек Томалак налаштований оптимістично. Він визнає, що коронакриза призвела до падіння продажів деяких товарних груп, але розраховує на швидке відновлення ринку. Топменеджер одного з найбільших виробників продуктів харчування в країні стверджує, що структурні реформи дають свої результати і, наприклад, працювати з митними органами стає набагато простіше. В інтерв'ю НВ Бізнес Марек Томалак розповів про те, що заважає вести бізнес в Україні, про вплив імпорту на внутрішній ринок і про те, чому в мережі Макдональдз не продають Pepsi.

Відео дня

Цьогоріч наша країна наразилася на неабиякий виклик коронавірус і початок економічної кризи. Продажі продуктів харчування почали знижуватися. Як дуже продажі знизилися в березні-квітні в порівнянні з аналогічним періодом минулого року?

Ми працюємо в сфері FMCG, продажі в цьому секторі дещо знижуються, але менше в порівнянні з іншими галузями. Зміни в поведінці покупців спостерігаються. Більшість людей перейшло на харчування вдома, тому купують недорогу продукцію у великих упаковках. У березні та квітні ресторани і багато магазинів були закриті, а ті, хто працювали, — зіткнулися зі зниженням відвідуваності. Падіння продажів дійсно спостерігалося, але зараз ситуація поліпшується. Вважаю, що відновлення ринку відбудеться дуже швидко.

PepsiCo працює в п’яти різних категоріях: напої, соки, молочна продукція, снеки і дитяче харчування. У кожній з цих категорій — свої тенденції. У деяких з категорій продажі знизилися через закриття ресторанів і готелів, але наш широкий портфель продукції дозволяє компанії відчувати себе впевнено.

Наскільки потужною може бути криза в Україні? Коли можна очікувати поліпшення економічної ситуації?

Lockdown завершився, спостерігається пожвавлення ринку. Україна — країна, яка переживала не одну кризу. Після попередніх криз українська економіка швидко відновлювалася, і я сподіваюся, що цього разу буде спостерігатися подібна ситуація. Зараз Україна перебуває в більш сильній позиції, ніж в попередні кризи.

Я впевнений, що при проведенні структурних реформ за сприяння МВФ, відновлення має настати швидко. Перші ознаки відновлення можуть бути помітними вже наступного року.

НВ
Фото: НВ

Про реформи в Україні

Як проведені структурні реформи в Україні відбилися на діяльності компанії?

PepsiCо вже давно працює на українському ринку. Привабливість країни полягає в прозорості ведення бізнесу. Структурні реформи, які проводяться — незалежність Національного банку, боротьба з корупцією, спрощення бюрократичних процедур — все це робить країну більш привабливою в очах іноземних інвесторів. PepsiCo продовжує інвестувати у свої українські активи. Наприклад, торік інвестували кошти в запуск виробництва картопляних чіпсів Lay’s. Незалежність Національного банку дозволила пом’якшити вплив кризи і створила підґрунтя для майбутнього економічного зростання.

В Україні кілька разів реформували митницю. Чи стало простіше взаємодіяти з відомством?

Це правильний напрямок. PepsiCo давно працює в Україні, бере участь в обговоренні деяких рішень. Наприклад, в 2008 році компанія підтримувала впровадження електронних декларацій і була однією з її перших користувачів. Це допомогло прискорити і спростити процедури на митниці.

Про якість ділового середовища

Назвіть основні проблеми, які заважають вести бізнес в Україні.

Для великих іноземних інвесторів найважливіше передбачуваність, і щодо цього Україні ще є куди розвиватися. Передбачуваність роботи в країні залежить від декількох факторів — передбачуваності системи дозвільних процедур, прозорості та відкритості прийняття рішень органами влади.

Частина доходів українців і їх заощаджень перебувають в тіні. Ось чому кризи, такі, як зараз, сильно відбиваються на людях. Бізнеси, які працюють на тіньовому ринку, менш стабільні в порівнянні з легальними компаніями. Вони страждають від кризи і весь ринок стає непередбачуваним.

В Україні багато розумних і мотивованих людей. На жаль, багато хто з них емігрують. Кваліфіковані, освічені люди, які можуть пристосуватися до нових вимог ринку дуже швидко, потрібні і в Україні. Інвестуючи в людей, розвиваючи нове покоління, допомагаючи їм адаптуватися і розвивати країну, можна мотивувати їх залишитися в своїй країні.

Криза призвела до того, що велика кількість українських фахівців повернулася до країни. Чи стало простіше добирати персонал?

Ми не використовуємо цю ситуацію. Я не вірю в короткострокові можливості. Навіть якщо ми наймемо співробітника з невисокою зарплатою, він звільниться через місяць, коли ситуація на ринку покращиться. PepsiCo дотримується іншої стратегії — залучення й утримання талантів в довгостроковій перспективі. Ми інвестуємо в людей, допомагаємо їм зростати і розвиватися разом з компанією. Я вірю в співробітників, які з нами давно, лояльні до компанії. Важливо, щоб вони бачили потенціал розвитку компанії і можливості для себе. В цьому наше завдання, як одного з топ-роботодавців на ринку.

Як змінилися вимоги до співробітників і організація роботи компанії після запровадження карантину?

Ми побачили, що наші співробітники адаптувалися до дистанційної роботи, вони економлять багато часу на пересування. Ефективність роботи організації — ключове завдання для нас.

Деякі компанії вирішили працювати дистанційно до кінця року.

Все залежить від рівня захворюваності Covid-19. Наша стратегія полягає в тому, що після зняття карантинних обмежень 30% співробітників вийдуть на роботу в офіс, і поступово ми будемо збільшувати їх кількість. Але компанія не виведе весь персонал в офіс до кінця року. Компонування офісів зміниться. Відстань між робочими місцями стане набагато більшою, температурний скринінг на вході й інші заходи індивідуального захисту допоможуть забезпечити співробітникам безпечні умови. Компанія створила багато можливостей для успішної віддаленої роботи, запровадивши електронний документообіг й інші технології. Щодва тижні організовуємо онлайн-зустріч для всіх співробітників компанії.

Чимало великих компаній зараз підтримують місцеві спільноти у боротьбі з коронавірусом. PepsiCo виділила понад 30 млн грн: за ці кошти компанія забезпечила понад 16 тис. захисних костюмів для медиків в Миколаєві, Одесі, Києві, Львові, Вишгороді і Вишневому, медичне обладнання для лікарень на Миколаївщині та Одесі, а також надала 450 тонн продуктів харчування нужденним. Я б хотів наголосити на важливості допомоги з боку бізнесу. В Україні ми не тільки для того, щоб заробляти гроші, компанія — це також частина суспільства країни.

НВ
Фото: НВ

Про інвестиції

Ви є власником найбільшого в Україні виробника соку — компанії Сандора. Попит на натуральні соки прямого віджиму зростає у всьому світі. Чи плануєте входити в цей сегмент?

У брендів Сандора, як і Садочок, в цій сфері великий потенціал. Ми вже виробляємо натуральні соки з місцевої сировини, наприклад, томатний, яблучний. Також нові продукти згодом будуть доступні українським споживачам. Ми чуйно реагуємо на запити споживача і будемо адаптувати наш продуктовий портфель до їх переваг.

На ринку молочної продукції відбуваються зміни, пов’язані із забороною на закупівлю молока у населення. До яких наслідків це призведе?

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X