Депутати запропонували скасувати паперові платіжки за комуналку та перевести їх в інтернет
Відповідний законопроект №7270 зареєстрований у Верховній Раді від 9 листопада.
"Зростання долі небанківського сегмента ринку платіжних послуг та суттєві обсяги операцій, які проводяться через ці установи, вимагає перегляду законодавчих підходів у регулюванні діяльності цих установ", - йдеться в пояснювальній записці.
Автори законопроекту зазначають, що українські громадяни надалі все більше цікавляться та використовують електронні інвойси, електронні гаманці, мобільний банкінг, та звертаються за послугами українських фінтех компаній та міжнародних систем інтернет-розрахунків.
Водночас у законі Про платіжні системи та переказ коштів в Україні (далі – закон про платіжні системи) не визначені особливості роботи провайдерів таких послуг та правові умови для користувачів для здійснення безготівкових переказів та розрахунків за товари/роботи/послуги в режимі он-лайн.
Запропоновані цим законопроектом зміни мають за мету удосконалити регулювання платіжних систем та контроль за операційними ризиками їх учасників, упорядкувати діяльність платіжних установ на ринку послуг з переказу коштів, надати право платіжним установам відкривати клієнтам рахунки й електронні гаманці, випускати платіжні карти й електронні гроші, а також їх обслуговувати, демонополізувати оплату комунальних та подібних послуг за рахунок використання електронних інвойсів, удосконалити порядок здійснення оверсайту платіжних систем, привести національне кримінальне законодавство до вимог європейського законодавства.
Зокрема, законопроектом пропонується врегулювати такі основні питання:
- надати нове визначення терміну "платіжна система" та увести в законодавстві поняття "платіжна установа", "постачальники послуг виконання платіжних операцій", наближене до визначення, викладеного у Директиві 2015/2366/ЄС;
- увести в законодавстві поняття "провайдер інтернет-розрахунків" та надати йому визначення;
- надати право платіжним установам, які відповідають вимогам Закону щодо розміру статутного капіталу та отримали ліцензію на переказ коштів, відкривати клієнтам рахунки й електронні гаманці, випускати платіжні карти й електронні гроші, їх обслуговувати, а також мати агентів, а Національному банку України – визначати вимоги до платіжних установ для отримання такої ліцензії та розкриття інформації про структуру власності;
- передбачити обов’язки постачальників комунальних та інших послуг виставляти електронні інвойси, надавати банкам, платіжним установам, процесингам, агрегаторам платежів такі інвойси, приймати платежі за такими інвойсами через електронні сервіси та "розносити" платежі отримані через різних постачальників з переказу по особовим рахункам споживачів.

Крім того, пропонується надати право резидентам України за допомогою електронних грошей сплачувати податки, збори, інші обов’язкові платежі, а також здійснювати благодійні (добровільні) внески і пожертвування.
Також законопроект передбачає можливість здійснювати/отримувати плату за товари, роботи, послуги електронними грошима, випущеними нерезидентами.
Для зростання довіри клієнтів до платіжних інструментів та сервісів пропонується впровадити перехід фінансової відповідальності на того учасника платіжної операції, який не забезпечив належну безпеку здійснення операції.
На думкуавторів, зростання долі небанківського сегмента ринку платіжних послуг та суттєві обсяги операцій, які проводяться через ці установи, вимагає перегляду законодавства України з урахуванням положень законодавства Європейського Союзу.
Зокрема, Друга платіжна директива Європейського союзу № 2015/2366 класифікує платіжні послуги й організації, які мають право відкривати клієнтам рахунки й електронні гаманці, випускати платіжні карти й електронні гроші, а також їх обслуговувати, а саме: кредитні установи (банки й небанківські фінансові установи) та платіжні установи - юридичні особи, що одержали платіжну ліцензію в Національному банку України.
Нагадаємо, що напочатку листопада президент Петро Порошенко схвалив закон про використання електронних підписів та печаток. Після вступу закону в силу, будуть створені нові умови, які дозволять надавати в електронному режимі як адміністративні послуги, так і послуги в сфері охорони здоров'я, фінансів та ін.