Гроші тижня. Кабмін розв’язав бензинову війну, РНБО визначила чортову дюжину олігархів, Зеленський узаконив євробляхи

16 травня 2021, 18:15

НВ Бізнес вибрав головні новини, найцікавіші заяви і цифри тижня, що минає.

Кабмін оголосив бізнесу бензинову війну. 14 травня Кабмін ввів державне регулювання цін на бензин і дизпаливо — рішення можна вважати історичним, учасники ринку таких прецедентів не пригадують. Утім, воно не найнесподіваніше — адже раніше КМУ вже запроваджував декларування зростання цін на паливо.

Відео дня

Отже, на період дії карантину встановлено граничні рівні торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива (не вище ніж 7 грн/л) і бензину (не вище ніж 5 грн/л). Середня вартість дизпалива (ULSD 10 ppm) і бензину (GASOLINE 10 ppm), що включає митні платежі (акцизний податок та податок на додану вартість), повинна розраховуватися на підставі даних Platts CIF NWE за попередній календарний місяць/декаду.

Здійснювати розрахунки буде Нафтогаз і надавати їх Мінекономіки не пізніше ніж 3 числа кожного місяця, а міністерство — публікувати середні ціни одного літра ДП і бензину до 5 числа кожного місяця.

Таким чином, середня ціна ДП на травень з урахуванням граничної націнки має становити 27,89 грн/л, бензину — 30,22 грн/л.

Міністр економіки Ігор Петрашко назвав рішення КМУ вимушеним заходом і «відповіддю на необґрунтоване зростання цін на паливо в роздрібних мережах».

Бізнес-спільнота відреагувала на такі дії Кабміну вкрай негативно. У Європейській Бізнес Асоціації назвали держрегулювання цін «неприйнятним для цивілізованої європейської країни» і привели низку аргументів, чому з цього задуму Кабміну нічого доброго не вийде.

Найбільші мережі заправок на експерименти Кабміну у «венесуельському дусі» відреагували просто і показово: припинили продаж преміального пального, щоб не торгувати собі у збиток.

Так, мережа АЗС WOG більше не торгує бензином 95 Mustang та ДП+ Mustang. А мережа ОККО призупинила продаж палива PULLS 95 і PULLS Diesel.

На питання, хто виграє від цієї ситуації, вичерпну відповідь дала все та ж Європейська Бізнес Асоціація: тіньовий бізнес із сумнівною якістю пального.

Міністри просяться на вихід. Найближчим часом у економічному блоці Кабміну очікуються кадрові перестановки. Заяви про відставку за власним бажанням надійшли від голови Мінекономіки Ігоря Петрашка і глави Мінінфраструктури Владислава Криклія. За даними джерел НВ, вони «розчарували» Офіс президента.

На зміну їм, відповідно, готують Олексія Любченка (голова Державної податкової служби) і Олександра Кубракова (голова Укравтодору). Кадрові перестановки планується провести найближчого тижня.

Чортова дюжина олігархів. РНБО розглядає список із 13 осіб, яких можна віднести до олігархів відповідно до «антиолігархічного законопроекту», який наразі розробляється, — заявив секретар Раднацбезу Олексій Данилов. Дійсно, розробку такого закону ще в середині квітня анонсував сам президент Володимир Зеленський.

І хоча досі немає повної ясності, за якими критеріями визначатимуть бізнесмена на «олігархічність», ексжурналіст, ексдепутат, а нині член наглядової ради Укрзалізниці Сергій Лещенко опублікував список із 13 осіб, які, за його даними, підпадуть під закон про деолігархізацію: Рінат Ахметов, Петро Порошенко, Дмитро Фірташ, Ігор Коломойський, Віктор Пінчук, Сергій Льовочкін, Віктор Медведчук, Вадим Новінський, Юрій Косюк, Олег Бахматюк, Костянтин Жеваго, Олександр і Галина Гереги.

Нафтогаз, посли G7 та Єрмак-миротворець. Скандал навколо звільнення Андрія Коболєва з посади голови правління Нафтогазу, здається, завершився миром.

13 травня глава Офісу президента Андрій Єрмак на зустрічі з послами G7 в Україні заявив, що:

 — контракт із новим головою Нафтогазу — Юрієм Вітренком — підписаний на рік, а вже за півроку стартує конкурс на нового главу компанії;

 — нинішньому складу наглядової ради Нафтогазу запропоновано допрацювати ще рік під гарантії конструктивного діалогу з Вітренком.

Днем пізніше прем'єр-міністр Денис Шмигаль підтвердив, що чинна наглядова рада отримала пропозицію попрацювати ще рік разом із Вітренком, а склад НР може поповниться представником США.

Негайно послідувала реакція послів G7 в Україні - вони вітали взаєморозуміння між Кабміном і наглядовою радою, але нагадали, що чекають від України прийняття нового законодавства про корпоративне управління, засноване на принципах ОЕСР.

Не обійшлося без напівдетективної історії. Після заяви послів, що конфлікт вичерпаний, на сайті Нафтогазу з’явилося повідомлення, що п’ять із шести членів наглядової ради Нафтогазу припиняють свої повноваження (що можна було б вважати дезавуацією попередніх угод) — але воно було з першоджерела оперативно видалено і збереглося лише у кеші Google.

БЕБ — бути! 12 травня Кабінет міністрів прийняв постанову про створення Бюро економічної безпеки, запустивши, нарешті, механізм з його формування.

Сам закон про БЕБ був прийнятий ще у січні, підписаний президентом — у березні.

Новий орган отримає повноваження СБУ та податкової міліції у сфері боротьби з економічними злочинами — і повинен, власне, стати єдиним правоохоронним органом, який буде займатися злочинами у сфері економіки.

Крім того, після повноцінного запуску БЕБ буде нарешті ліквідовано рудимент у вигляді податкової міліції (яка все ще існуює у структурі Держфіскальної служби). І все це, до речі, — частина домовленостей між Україною і МВФ.

До 20 грн за квиток, або скільки буде коштувати проїзд у Києві? Київський метрополітен і Київпастранс звернулися до мера Віталія Кличка та Київради з проханням підвищити тарифи на проїзд до економічно обґрунтованого рівня (або виділити відповідні дотації, якщо такий варіант не пройде). За їхніми розрахунками, собівартість поїздки в метро становить 20,04 грн, у наземному транспорті - 20,5 грн, у міській електричці - 71,72 грн. Обидва підприємства заявили і про очікувані багатомільярдні збитки, пов’язані, у тому числі з падінням пасажиропотоку через пандемію.

У КМДА пообіцяли подумати, перерахувати, проаналізувати і попередили, що зміна тарифів займе 2−3 місяці.

Що цікаво — практично синхронно з цими заявами до Київського метрополітену та Київпастрансу нагрянула з обшуками Держфіскальна служба.

Націоналізація ПриватБанку: все правильно зробили. Банк Англії ухвалив позитивне рішення за запитом НБУ про законність проведеної при націоналізації ПриватБанку операції bail-in чотирьох випусків його єврооблігацій, випущених через британську спеціально створену компанію (SPV) Credit Finance plc на $595 млн.

Процедура bail-in була проведена в 2016 році, вона дозволила конвертувати єврооблігації в капітал банку, зменшивши витрати держави на його порятунок.

Закони про евробляхи. 12 травня президент Володимир Зеленський підписав прийняті 15 квітня Верховною Радою законопроекти № 4643-д і 4644-д про пільгову розмитнення вживаних автомобілів із Європи.

Евробляхи старше п’яти років, ввезені до кінця 2020 року, будуть обкладатися за пільговою ставкою податку на додану вартість та акцизного податку. Сума акцизного податку буде залежати від віку автомобіля, обсягу і типу двигуна і не буде залежати від його вартості. Базова ставка буде коливатися від 0 до 150 євро, і в більшості випадків вартість розмитнення не перевищить 1000 євро. Такі автомобілі тимчасово звільняються від обкладення ввізним митом. За пільговим механізмом може бути розмитнений один автомобіль однієї категорії одного власника.

Пільги не стосуватимуться автомобілів, які не відповідають екологічним нормам Євро-2 і вище, а також ввезеним із РФ або тимчасово окупованих територій.

Повернення Пінчука. Компанія Інтерпайп бізнесмена Віктора Пінчука повернулася на публічний ринок позикового капіталу, успішно розмістивши євробонди на $300 млн.

Ставка купона склала 8,375% річних, термін погашення — 2026 рік. Найбільший інтерес до паперів проявили інвестори зі США.

Перед новим виходом на ринок Інтерпайпу довелося виконати чималу роботу — реструктуризувавши і достроково погасивши заборгованість на загальну суму $400 млн.

Цифри тижня

На 2% знизився ВВП України у першому кварталу 2021 року — дані Держстату.

3393 грн склав середній чек у онлайн-магазині IKEA в Україні за перший рік роботи. В офлайн-магазині середній чек склав 890 грн.

$5 млн у криптовалюті заплатила хакерам американська компанія Colonial Pipeline за відновлення роботи найбільшого нафтопроводу у США, який раніше піддався кібератаці.

Цитати тижня

«Хороша новина. Не минуло й 4 років. У нас не було сумнівів, що все було зроблено правильно», — екс-голова НБУ Валерія Гонтарєва прокоментувала визнання Банком Англії законності проведеної при націоналізації ПриватБанку операції bail-in чотирьох випусків його єврооблігацій.

«Ми дивимося на аналогію про введення ринку землі серед наших країн-сусідів. Протягом 5−10 років вартість землі може зростати від 2 до 5 разів», — прем'єр-міністр Денис Шмигаль про ефект від запуску ринку землі в Україні.

«У мене є особиста позиція, але вона не для публічного декларування. Як бізнесмен, який веде справи і в Росії, і в Україні, я уникаю політичних оцінок. Запитайте у керівника Coca-Cola, хто на кого напав, і послухайте, що він відповість», — російський мільярдер Михайло Фрідман, співвласник Альфа-Банк Україна і Київстар, прокоментував війну на Донбасі.

Показати ще новини
Радіо НВ
X