Чиїм коштом Кабмін допоможе електростанції Ріната Ахметова в місті Щастя Луганської області

17 серпня 2019, 08:20
Сюжет
Автор: Артем Ільїн

Через конфлікт з РЖД Луганська ТЕС Ріната Ахметова перейшла з антрациту на дорогий природний газ, що може привести до зростання тарифів в Луганській області. Як Кабмін може залагодити питання

На початку серпня представники так званої ЛНР на переговорах в Мінську Владислав Дейнего і Ольга Копцева заявили свої претензії на населені пункти Луганської області, що знаходяться під контролем уряду України. «Згідно з Мінським домовленостями, Станиця і Щастя наші», — сказав Дейнего.

Відео дня

Примітно, що це сталося через кілька днів після того, як Луганське енергетичне об'єднання (ЛЕО) повідомило про ризик зупинки Луганської ТЕС. Це містоутворююче підприємство в Щасті, входить до складу ДТЕК Східенерго. У ЛЕО опублікували протокол засідання Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій Луганської ОДА та Луганській ВЦА, згідно з яким необхідно розробити графіки почергового відключення споживачів, щоб не допустити повного знеструмлення області. У документі зазначалося, що крім загрози припинення енергопостачання близько 1 млн жителів регіону, також є ризик зупинки постачання води мешканцям тимчасово окупованих територій області.

Що трапилося з енергопостачанням Луганської області?

Поставки електроенергії для значної частини Луганщини йдуть з єдиного джерела — Луганської ТЕС, яка належить енергетичному холдингу ДТЕК Ріната Ахметова. Ця частина території області не має достатньої кількості ліній електропередач, які з'єднували б її з об'єднаною енергосистемою України. Потреба цього енергоострова становить 240−280 МВт, а по повітряних лініях з інших електростанцій можна забезпечити лише близько 60 МВт.

Тому складно переоцінити важливість Луганської ТЕС. Але це одна з теплових електростанцій України, які продовжують використовувати дефіцитне вугілля-антрацит, яке з 2017 року надходить в Україну тільки по імпорту. І в ДТЕК поки не розглядають можливість модернізації цієї станції з переходом на більш доступне вугілля газових марок. Адже тут немає діючої залізничної гілки, яка з'єднувала б Щастя з мережею «Укрзалізниці». А возити вугілля, наприклад, автотранспортом — безглуздо.

Як тільки держава ініціює будівництво залізничної гілки, в ДТЕК обіцяють почати роботи по переобладнанню блоків ТЕС з антрацитового на газове вугілля. «У переобладнання блоків ми готові вкласти як мінімум 300 млн гривень. Коли буде побудована залізниця і станція буде працювати на вугіллі марки Г, ми зможемо забезпечити станцію власним українським ресурсом», — повідомили НВ Бізнес ДТЕК Енерго.

Як же сюди везуть антрацит? Є залізнична гілка, яка з'єднує Луганську ТЕС з російськими шахтами ДТЕК. Саме по ній до літа поточного року сюди поставлялося вугілля з Росії.

«З червня поточного року Російська залізниця не підтверджує відвантаження вугілля на адресу Луганської ТЕС через невидачу квот на поставку вугілля», — повідомили НВ Бізнес в пресслужбі ДТЕК Енерго.

Менеджменту ТЕС нічого не залишалося, окрім як перевести енергоблоки на спалювання природного газу. Це сталося в кінці липня.

Але оскільки газ значно дорожчий за вугілля, то виникло економічне питання: що робити з тарифами на електроенергію. Адже поставки е/е для населення в умовах нового ринку електроенергії йдуть за спеціальними низькими цінами (так зване PSO). І в умовах, що змінилися, ДТЕК, ймовірно, захотів особливих умов для Луганської ТЕС.

Щасливий поворот

У середу 14 серпня в порядку денному засідання Кабінету міністрів України несподівано постало питання Щастя і Луганської ТЕС. Уряд вирішив з метою запобігання надзвичайної ситуації в Луганській області зобов’язати НАК «Нафтогаз України» поставляти газ для цієї електростанції станції за ціною, нижчою за ринкову. Тобто покласти на НАК спеціальні зобов’язання, той самий PSO.

«Якщо газ дати за комерційною ціною, то для луганчан потрібно підняти в кілька разів ціни на електроенергію. Що вони, третій сорт? Ні. Тому як резервне джерело палива, держава в надзвичайному режимі може вирішити це питання для того, щоб електрична енергія для жителів Луганської області не піднялася в ціні. Там і так достатньо проблем. Ось у чому питання», — заявив прем'єр-міністр Володимир Гройсман.

Йому спробував заперечити представник президента України в уряді Андрій Герус. «Компанія ДТЕК сама обрала бізнес-модель, коли у неї в Ростовській області є свої шахти. Вона туди інвестувала кошти і звідти возила вугілля. І вона брала на себе певні ризики, коли так чинила. Тому в даному випадку у неї виникає тимчасово збиткова діяльність. І потрібно провести переговори, щоб вугілля почало їхати. Саме у такий спосіб потрібно вирішувати проблему… Держава не повинна діяти так, що відбувається приватизація прибутків і націоналізація збитків», — сказав Герус.

Однак Гройсман не погодився з цим доводом: «Заручниками будуть пересічні мешканці Луганської області. Крапка. Ми не може цього допустити». А коментуючи питання про високі прибутки ДТЕК він сказав, що це питання системи оподаткування.

Володимир Гройсман (Фото: Кабінет Міністрів України)
Володимир Гройсман / Фото: Кабінет Міністрів України

Ціна газового питання

«Собівартість виробництва електроенергії на газу, навіть з урахуванням ціни на газ по ПСО, не покривається максимальними цінами на електроенергію на новому ринку. У Луганській ТЕС немає необхідних ресурсів для покупки газу за ринковою ціною для виробництва електроенергії», — повідомили НВ Бізнес в ДТЕК Енерго.

У компанії впевнені, що єдиний вихід на даний момент — постанова Кабінету Міністрів України про зниження ціни на газ для станції.

В середу після засідання Кабміну Андрій Герус у facebook повідомив, що уряд зобов’язав «Нафтогаз України» продавати газ для потреб Луганської ТЕС за ціною в 2,895 тис. грн. (без урахування ПДВ, тарифу на транспортування і розподіл) за 1 тис. куб м. Тобто знижка від ринкової ціни становила близько 40%. Наприклад, «Нафтогаз України» в липні пропонував на серпень на умовах передоплати газ для промисловості за ціною 4,64 грн. за 1 тис. куб. м.

Після цього в НАК «Нафтогаз України» заявили, що поставка природного газу для Луганської ТЕС на умовах, затверджених Кабміном, буде завдавати їм збитку від 120 до 300 млн грн. щомісяця.

«Виконання урядового рішення тільки в серпні спричинить збиток для Нафтогазу в розмірі понад 120 млн грн. на місяць. При продовженні ситуації в зимовий період із зростанням ринкових цін і обсягів споживання сума збитку буде досягати 250−300 млн грн. щомісяця», — зазначили в НАК, заявивши, що в рішенні уряду вбачається прецедент прямого втручання держави у відносини між суб'єктами господарювання.

У «Нафтогазі» також нагадали, що іншим можливим постачальником газу для Луганської ТЕС може стати її власник — група ДТЕК. Адже в її складі працює газодобувне підприємство DTEK Oil & Gas. У компанії Ріната Ахметова вважали за краще промовчати.

В результаті Кабінет Міністрів в четвер провів нараду за участю керівництва Міністерства енергетики та вугільної промисловості та представника президента в Кабінеті міністрів Андрія Геруса, за підсумками якого було прийнято зовсім інше рішення.

«Під час наради прийнято рішення про забезпечення суб'єктів генерації енергоносіями без застосування регульованої спеціальної ціни. Відповідне рішення буде прийнято на черговому засіданні уряду», — сказано в повідомленні Кабміну.

Герус у facebook підтвердив, що «Нафтогаз» не продаватиме газ для «ДТЕК Східенерго» (Луганська ТЕС) за спеціальною пільговою ціною і зможе уникнути додаткових збитків. Але поки ніхто не уточнив, як саме підтримають Луганську ТЕС. Джерела НВ Бізнес, знайомі з ходом обговорення цього питання, кажуть, що все ж може йтися про механізм, який являтиме собою щось на зразок розстрочки оплати за газ.

Але в будь-якому випадку — це може бути лише тимчасовим рішенням. Тому потрібно вирішувати стратегічні питання:

  • домовленість з РФ про відновлення поставок вугілля залізницею;
  • прискорення будівництва альтернативної лінії енергозабезпечення, яке веде НЕК «Укренерго».
  • будівництво залізничної гілки з боку України;

Будівництво ж / д гілки (Фото: Укрзалізниця)
Будівництво ж / д гілки / Фото: Укрзалізниця

Всі вони вимагають часу. Наприклад, щоб з'єднати Щастя з мережею «Укрзалізниці» потрібно побудувати гілку завдовжки приблизно 50 км.

Але у залізничників на це немає ресурсів. В кінці липня глава Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Віталій Комарницький провів нараду, в рамках якої обговорили будівництво ділянки залізниці, яка з'єднала би гілки «Куп'янськ-Вузловий — Попасна» і «Лантратівка — Кондрашевська-Нова (Щастя)». «Голова області доручив відповідним підрозділам підготувати технічне обґрунтування проекту і знайти шляхи фінансування», — йдеться в повідомленні пресслужби адміністрації.

У ДТЕК Енерго саме будівництво залізничної гілки називають стратегічним рішенням. «Ми з 2014 року піднімаємо питання про необхідність побудувати залізничну гілку до станції, яка з'єднає Луганську ТЕС із залізничною системою України. Йдеться про залізничну колію Сватове-Білокуракине (орієнтовно 55−70 км). Це дозволить доставляти на станцію вугілля з території України», — повідомили в компанії, додавши, що реалізація проекту передбачена Національною транспортною стратегією України до 2021 р.

І тактичне, і стратегічне вирішення питань, які стосуються роботи приватної електростанції, що забезпечує жителів Луганської області електроенергією, залежить від держави. Профінансувати будівництво залізничної гілки або повітряних ліній електропередач можна за рахунок держбюджету. А поставки газу за пільговими цінами — за рахунок тарифів держкомпаній. Вже скоро ми дізнаємося який саме шлях вибере Кабмін.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X