Бензин і люди. Як подолати кризу та дефіцит пального в Україні — плани уряду

14 травня, 00:56
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
У травні Україна отримає 350 тис. тонн палива з абсолютно нових логістичних маршрутів (Фото:appleboy / Depositphotos)

У травні Україна отримає 350 тис. тонн палива з абсолютно нових логістичних маршрутів (Фото:appleboy / Depositphotos)

Що саме робить влада для подолання дефіциту бензину та дизпалива?

Що вже зроблено

Наразі, вже цього місяця, планується отримати 350 тисяч тонн пального з абсолютно нових логістичних маршрутів. Для реалізації цієї мети у березні-квітні 2022 року були впроваджені заходи, які дозволили збільшити добовий обсяг ввезення пального з ЄС з 4000 т до 12000 т на добу:

Відео дня
  • скасовано дозволи на в'їзд автоцистерн для доставки палива в Україну;
  • забезпечено можливість приймати паливо в портах Дунаю;
  • внесено зміни до механізму цінового регулювання вартості пального;
  • забезпечено позачергове оформлення палива на кордонах з боку митниці та прикордонної служби.

Перша віце-прем'єрміністр—міністр економіки Юлія Свириденко відзначила, що завдяки цьому залізницею почали завозити до України в 5 разів більше пального.

«У березні завезли 35 тисяч тонн, у травні очікуємо 180 тисяч тонн. Автомобільне завезення зросло в 15 разів — з 5000 до 85000 тонн. Річковий транспорт тепер перевозить у 5 разів більше пального у порівнянні з березнем — з 4000 до 22000 тонн», — Юлія Свириденко.

Крім того, є домовленість про початок реверсу пального трубним транспортом з Угорщини. Україна отримала підтвердження на імпорт 35 тис. тонн на місяць, з потенційним збільшенням до 50 тис. тонн. Тим часом на митниці запустили окрему зелену смугу для бензовозів з Польщі. Це дозволить потенційно збільшити пропуск зі 110 до 200 одиниць на добу.

Що треба для подолання черг на АЗС та дефіциту

У Мінекономіки відзначають, що сьогодні увесь обсяг імпорту можливо спрямувати на внутрішнє споживання. Нарощування запасів потребує більше часу. Аби зникли черги та дефіцит, запасів пального на АЗС потрібно мінімум на 15 днів.

Які плани уряду щодо розв’язання проблеми з пальним на АЗС

Уряд має чіткий план дій на найближчі тижні та найближчі місяці, а саме:

  • отримати згоду країн ЄС на гарантоване прийняття їх портами танкерів з пальним для українського ринку;
  • вилучити російське та білоруське паливо, що було завезене до вторгнення росії й тепер арештоване;
  • завантажити дизелем трубопровід з Угорщини;
  • здійснити системні закупівлі національним оператором НАК Нафтогаз України, аби ми мали ритмічні поставки та довгострокові контракти.

Про ідею транспортування каспійської нафти через територію України

Директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн у спеціальному ефірі Радіо НВ зазначив, що в Україні наразі відсутній доступ до моря.

«Ми не можемо приймати там танкери. Там взагалі заблоковано все. Нічого взагалі немає, і судноплавства як такого. У перспективі, звичайно, це можна робити. Але знову ж таки: просто до того часу з урахуванням підготовки ембарго, я думаю, що європейські компанії вже будуть готові забезпечувати себе з альтернативних джерел. Безумовно, Одеса—Броди, якщо запрацює, теж може використовуватися для додаткового постачання до Європи», — Сергій Куюн.

Прогноз уряду

За уточненим прогнозом у травні очікується споживання 300 тис. т дизелю та 120 тис. т бензину. Такий обсяг імпорту вже законтрактований українськими мережами.

«Водночас ми бачимо, що окремі недобросовісні оператори ринку ставлять ціни більші за гранично допустимі — 60, 65 та навіть 70 гривень за літр. В країні йде війна, і ми розцінюємо таку цінову спекуляцію як мародерство. Уряд надав повноваження обласним військовим адміністраціям здійснювати контроль за встановленням цін. Будемо жорстко реагувати на подібні факти відповідно до вимог воєнного часу», — наголосила Юлія Свириденко.

Про потенціал України

Сергій Куюн акцентує на тому, що українці можуть все робити самі.

Українці можуть все робити самі

«Треба розуміти, що проблем з ресурсами у світі немає. Тому потенційно ми можемо навіть у таких несприятливих умовах, навіть через західний кордон постачати ту кількість пального, яка нам необхідна. Так, треба буде добудувати якісь певні невеликі об'єкти, але я впевнений, що чим далі, тим більше буде з’являтися логістичних рішень. Вони вже є, ми бачимо, що за результатами цього візиту до Варшави народилися якісь нові ідеї, українці вже навіть підказують європейцям, де у них є можливості для того, аби їх можна було розконсервувати або залучити», — директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Експерт відзначає, що багато потужностей не використовується.

«Це все треба реанімувати й це все поїде. Ми можемо це забезпечити. Надалі, навіть якщо ми говоримо про завантаження своїх заводів, то проблем із нафтою не буде», — пояснив керівник консалтингу.

Хто винен

Головною причиною паливної кризи є дії держави-агресора. Ворог зруйнував найбільший Кременчуцький нафтопереробний завод та інші переробні потужності внутрішнього ринку, які до війни забезпечувати 18% нашого споживання.

Ще 82% нафтопродуктів Україна імпортувала чотирма видами транспорту:

  • автомобільним;
  • залізничним;
  • морським;
  • трубопровідним.

Сьогодні усі ці канали імпорту переорієнтовані та працюють зовсім по-іншому.

Редактор: Гала Конопля

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X