Багаті тихоні. Economist пояснив, чому німецькі багатії відрізняються від американських

14 червня 2019, 17:00

Німецькі мільярдери, на відміну від американських, намагаються «не світитися». Це пояснюється сферою їх діяльності, а також культурними і історичними причинами, пише журнал The Economist.

НВ Бізнес наводить скорочений переклад статті британського журналу The Economist «Німецьким бізнес-магнатам стає складніше триматися в тіні», яка вийшла в останньому номері видання.

Відео дня

Американські багатії обурюються, якщо їх позиція в рейтингу найбагатших людей занижена. Німецькі ж сердяться, коли їх місце виглядає підозріло високим. Це підтверджує випадок з німецьким бізнесменом Гайнцом Дюрром, який обурився, коли ЗМІ кілька років тому помилково назвали його мільярдером.

Дуже багаті американці й італійці проникають на вершину політичної системи, азіати часто демонструють своє багатство в показному стилі. Німецькі ж магнати уникають уваги. При цьому в Німеччині зовсім не бракує в надбагатих людей. За кількістю доларових мільярдерів країна займає третє місце в світі після Америки та Китаю. За даними Forbes, в Німеччині живе 114 мільярдерів. Це вдвічі більше, ніж в Британії. Згідно з оцінкою Німецького інституту економічних досліджень, сукупні активи 45 найбагатших німців дорівнюють активам 50% німців, які розташовуються на нижній частині шкали доходів.

Німецькі магнати більш ревниво охороняють своє право на особисте життя, ніж багаті жителі інших країн. Майже всі знають, як виглядає Джефф Безос, глава Amazon. Більшість французів впізнає найбагатшу людину Франції, бізнесмена Бернара Арно. Але ні в німецькій, ні в англійській версії Вікіпедії немає фото Дітера Шварца, який контролює відомі німецькі мережі супермаркетів Lidl та Kaufland. Непросто знайти і фото сім'ї Альбрехтів (власники мережі магазинів-дискаунтерів Aldi) або клану Рейманнсів, який контролює конгломерат, що володіє брендами Krispy Kreme, Panera Bread і рядом інших.

Причин такої ситуації кілька. Одна з них пов’язана з тим, в яких сферах бізнесу заробили свої статки німецькі мільярдери. Багато американців стали багатими завдяки бізнесу в сфері фінансів і технологій. У Німеччині ж мова переважно йде про більш «нудні» напрями, такі як роздрібна торгівля, виробництво і будівництво. Десять найбагатших німецьких сімей виробляють автомобілі (BMW і Volkswagen), гальма (Knorr-Bremse), запчастини для автомобілів (Schaeffler) або керують супермаркетами (Шварц і Альбрехти).

Друга причина — культурна. Дірк Россманн, засновник однойменної мережі аптек, зазначає, що багаті німці турбуються про те, щоб не виставити себе дурнями. Це, зокрема, пояснюється схильністю німців заздрити тим, хто живе краще за них, а також побоюваннями, пов’язаними з безпекою, особливо в контексті викрадення і вбивства в 2002 році 11-річного Якоба фон Метцлера, сина відомого банкіра.

Крім того, як і в інших країнах, багато німецьких журналістів вороже ставляться до плутократії.

Ще одна причина «не світитися» — історична. Більшість німецьких мільярдерів є нащадками промислових династій. Деякі з них процвітали за часів Третього рейху. Наприклад, кілька років тому Рейманнси, початок бізнесу яких було закладено ще в 1823 році, найняли історика, щоб дізнатися, що їх родичі робили при нацистському режимі. Він дізнався, що тодішній глава сімейства і його син були палкими прихильниками Адольфа Гітлера і жорстоко поводилися з співробітниками.

У 2000 році 4760 німецьких компаній, зокрема Siemens, Daimler, Deutsche Bank і Volkswagen, створили фонд, який разом з німецькою владою зібрав понад 5 млрд євро для тих, хто постраждав від звірств нацистів. Сім'я Рейманнсів тоді пожертвувала 5 млн євро.

Заплямоване минуле і таємничість частково пояснюють, чому німці не люблять багатих. Результати опитування, проведеного в минулому році Інститутом Алленсбасі, свідчать, що у німців багатії асоціюються з егоїзмом (62%), матеріалізмом (56%), безглуздям (50%), жадібністю (49%) і зарозумілістю (43%). Тільки 2% респондентів сказали, що для них «дуже важливо» стати багатими. Ще 20% відповіли, що це важливо. Коли аналогічне опитування проводили у США, 39% молодих американців сказали, що їм важливо чи дуже важливо досягти багатства.

Крім того, німці більш схильні, ніж американці, звинувачувати багатих в світових бідах, наприклад, в настанні фінансової кризи або гуманітарних катастроф. Жителі Німеччини також частіше відчувають зловтіху, коли багаті бізнесмени втрачають гроші в ризикованих операціях.

Ситуація потроху змінюється. Глобалізація і спілкування з колегами з інших країн призводять до того, що німецькі багатії стають менш сором’язливими.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X