Антиахметівський законопроект до другого читання став вигідним Ахметову — економіст
Законопроект № 5600, який ЗМІ називали антиахметівським через пропозицію збільшити базу нарахування ренти на залізну руду, після підготовки до другого читання передбачає зниження податкового навантаження на залізорудні активи найбільших ФПГ.
Про це написав в Facebook старший економіст Центру економічної стратегії Юрій Гайдай.
«Зараз видобувні компанії (найбільші - Ахметова, Жеваго, Лакшмі Міттала) платять з кожної тонни руди 11−12% від собівартості незбагаченої руди. Це близько $3/т незалежно від світових цін. В травні уряд вийшов з ініціативою диференціювати ставки ренти залежно від індексу цін на збагачену руду, який публікується міжнародним інформагенством Platts (IODEX 62% FE CFR China). Всього ставок мало бути шість — від максимальних 16% (ціна — вища ніж $180/т) до 0,1% (ціна — нижча ніж $65/т). І платити цю ренту мали не від собівартості, а від того ж індексу IODEX 62% FE CFR China, фактично — середньоринкової ціни руди в порті Китаю. Ціна руди тоді перевалила за 200 дол./т, а собівартість видобутку — близько 30 дол., тому збільшення бази нарахування ренти разів у сім виглядало переконливо, а зниження ставок ренти для низьких цін на цьому фоні - справедливо, я сам коментував для ЗМІ, що це істотний позитивний крок», — відзначив економіст.
Він додав, що у першому читанні так званого антиахметівського законопроекту № 5600 диференційовані ставки стали «значно поміркованішими»: 3,5%, якщо ціна на перевищує $100; 5% - якщо ціна до 200$; 10% - якщо ціна більше $200. Натомість текст до другого читання взагалі передбачає зниження податкового навантаження на залізорудні активи найбільших фінансово-промислових груп.
«Між читаннями база нарахування ренти зменшилася на ставку фрахту Route PC13 (це, фактично, вартість доставки руди з порту Южний до Китаю) та витрати на внутрішню логістику. Ставка фрахту теж публікується Platts, і останнім часом становила $15−20, а внутрішню логістику оцінили рівно у $10 за курсом. А тепер дивимось на графік індексу IODEX 62% FE CFR China. В Китаї криза на будівельному ринку, Evergrande, всі діла. Ціна на руду впевнено прямує туди, де вона була до 2020 — нижче $100. Тепер рахуємо. $95-$15-$10=$70 (база оподаткування, фрахт взяв по мінімалці, спад же!). $70*3,5%= $2,45 за тону руди — менше, ніж за теперішньої редакції податкового кодексу! Тобто на піку рудних цін уряд вийшов з ініціативою поміняти механізм встановлення ренти, який став основою комунікації „антиолігархічного“ 5600, але до другого читання перетворився на зниження податкового навантаження на залізорудні активи найбільших ФПГ навіть за умови поміркованої світової кон’юнктури, мовчу вже про низькі ціни, які тепер дуже імовірні. З марганцевими рудами схожа історія», — пояснив Гайдай.

Верховна Рада планувала розглянути законопроект 5600 у другому читанні минулого тижня, але відтермінувала його розгляд. До законопроекту подали більше 11 000 поправок. Фракція Слуга народу хоче розглянути їх за скороченою процедурою. Бізнес виступає проти.