Ми не заробляємо, ми боремося за майбутнє. Власник Rozetka Владислав Чечоткін про те, як карантин змінив онлайн-торгівлю
Владислав Чечоткін, співвласник Rozetka.ua, — про гігантське зростання попиту, продаж продуктів і майбутнє онлайн-торговця № 1 в Україні в інтерв'ю журналу НВ.
Д ля більшості українців настали часи тотального онлайну: в інтернеті вони дізнаються новини, працюють і спілкуються між собою. І там же роблять майже всі свої покупки, — переважна більшість звичайних магазинів закриті на карантин.
У цій ситуації позиції найуспішнішого віртуального торгового майданчика країни — Rozetka, що охоплює більше 40% інтернет-користувачів, — стали унікальними: дітище Владислава Чечоткіна тепер з головного продавця електроніки і техніки в країні перетворюється ще й на серйозного продуктового ритейлера.
Смаки покупців Rozetka в карантин кардинально змінилися. За словами Чечоткіна, продажі товарів для фітнесу виросли на 250%, для творчості — на 280%. Попит на книги збільшився на 40%, на настільні ігри — на 156%. При цьому колишній «профільний» бізнес онлайн-майданчика — торгівля побутовою технікою та електронікою — скоротився на 37%. Зате в топі продажів сухі сніданки, макарони, крупи, товари особистої гігієни та корми для домашніх тварин.
Роботи у компанії Чечоткіна зараз так багато, що вона, на відміну чи не від всього ринку, взялася активно вербувати нові кадри.
Продуктова складова асортименту виявилася непростим випробуванням для Rozetka: компанії в якийсь момент перестало вистачати складських приміщень. Виручили колеги: український бізнесмен ізраїльського походження Офер Керцнер, що володіє Даринком і арт-заводом Платформа, надав інтернет-магазину в безкоштовне користування 10 тис. кв. м на останньому об'єкті. За даними консалтингової компанії CBRE, вартість «квадрата» складської площі подібного класу становить 80−110 грн на місяць.
Rozetka і сама надає підтримку нужденним. Разом з благодійним фондом Життєлюб інтернет-магазин почав акцію підтримки українських пенсіонерів: кожен, хто побажає, може оплатити продуктовий набір ціною в 225 грн (в ньому — крупи, соняшникова олія, тушонка і цукор) для літніх співвітчизників.
Про прохання клієнтів залишити доставку біля під'їзду, неймовірне зростання потреби в нових кадрах і майбутнє онлайн-торгівлі Чечоткін розповів в телефонному інтерв'ю НВ. Такий формат бесіди був обраний не через небезпеку особистої зустрічі, — просто бізнесмен зараз занадто зайнятий.
— Як тепер працює Rozetka? Які складнощі відчуваєте?
— Є кілька проблем. По-перше, багаторазово збільшилася кількість замовлень і змінився їх асортимент. Якщо раніше ми доставляли покупцеві ноутбук або телефон, то тепер 30 кг їжі. Як ви розумієте, кур'єри і машини у нас не гумові. Бізнес-процеси не були розраховані на такі обсяги.
Друга проблема — нервова обстановка. З одного боку, ми переживаємо за безпеку і здоров’я наших людей, з іншого — дуже нервують клієнти. І якщо з командою мені зрозуміло, що робити, — ми забезпечуємо всіх максимально засобами захисту, дезінфікуємо приміщення, щодня робимо лікарський огляд, — то з клієнтами складніше. У них різні вимоги. Починаючи від «принесіть мені додому і мийте все ганчіркою» до «не підходьте, залиште де-небудь біля під'їзду» тощо. Залишили біля під'їзду, а нам: «ой, тут же у мене 30 кг їжі, я не можу їх підняти, поверніться, підійміть». Я сподіваюся, люди дуже швидко зрозуміють, що кур'єри реально їх рятують, забезпечують щоденний побут цілої країни.
