За що купили. Якими темпами і завдяки чому в Україні зростає роздрібна торгівля

10 лютого 2020, 08:10

Роздрібна торгівля у країні зростає стрімкими темпами: співвітчизники змітають із полиць усе, що там лежить, — від продуктів до ювелірки. Журнал НВ з’ясував причини такого роздрібного оптимізму

1 трлн грн, або $40 млрд, — на таку солідну за українськими мірками суму скупилися торік співвітчизники у мережах супермаркетів, магазинах біля будинку й онлайн-продавців. У цьому національному товарообігу роздрібу, підрахованому Держстатом, не враховано лише ринки.

Відео дня

За світовими мірками це зовсім небагато: у 13 разів менше, ніж оборот найбільшого у світі ритейлера — американського Walmart, і майже на чверть менше, ніж у шведської IKEA. Але для України — прекрасний результат, який ще й на 10,5% більший, ніж у 2018-му. Ба більше, вперше з 2012 року надбавка показників роздрібної торгівлі виражається у двозначних цифрах. До того ж українська тенденція помітно позитивніша, ніж загальносвітова: за даними Forbes, темпи споживчих витрат на планеті сповільнюються, через що загальний обсяг глобальної торгівлі збільшився лише на 1,2%.

Споживання на берегах Дніпра було настільки енергійним, що стало навіть однією з причин зростання економіки країни у 2019-му, вважають у Нацбанку.

Найбльше економіку піднімали покупці у столиці: кияни забезпечили п’яту частину всього роздрібного товарообігу, скупившись на 214,2 млрд грн. На другому місці — Січеславська область: мала батьківщина нинішнього президента наторгувала майже на 103 млрд грн. Третя позиція — за Київщиною з її 83 млрд. Найскромніші показники — у Луганській (5,1 млрд грн), Чернівецькій (8,4 млрд) і Тернопільській (8,8 млрд) областях.

За даними Асоціації ритейлерів України, яка досліджує діяльність торговельних мереж, найкраще торік продавалися ювелірка, ліки, одяг, їжа. Побутова техніка й електроніка також показали зростання продажів, але лише на 5%, що мало проти 23% надбавки, показаної двома цими категоріями у 2018-му. Таке уповільнення Андрій Осадчий, заступник керівника панелі PoS Tracking GfК Ukraine, пояснює тим, що українці вже встигли задовольнити відкладений попит, сформований у кризові 2014−2016 роки.

Оптимізм продає

О дна з основних причин споживчого пожвавлення — зростання доходів, каже Андрій Жук, голова правління Асоціації ритейлерів України.

За даними Держстату, в 2019-му вони зросли на 10%. Окрім того, відбулася стабілізація вітчизняної економіки, яка, за підрахунками Нацбанку, ще й виросла на 3,3% за рік.

Люди почали оптимістичніше дивитися на перспективи економіки і своє фінансове становище, а отже, більше витрачати, впевнена Олена Білан, головна економістка інвесткомпанії Dragon Capital (володіє Медіа-ДК, який видає журнал НВ). Постійне зростання індексу споживчих настроїв (ІСН) — яскравий доказ цього. Адже ритейл — це галузь, яка першою відчуває на собі покращення споживчих настроїв, пояснює Юлія Белінська, засновниця галузевого онлайн-видання Retailers.

На початку 2019-го ІСН становив 65 пунктів із 200 можливих, тобто потенційні покупці були налаштовані песимістично. Жук вважає, що їх стримувала невизначеність, зумовлена наближенням президентських виборів. Але вже наприкінці весни індекс пішов угору, в грудні 2019-го досягнувши 92,2 пункти. Востаннє українські споживачі були настільки ж оптимістичними в докризовому 2008-му, коли обсяг роздрібної торгівлі становив понад $70 млрд.

На поведінку українців уплинула низька інфляція — 4,1%. Її охолодив курс нацвалюти: торік гривня щодо долара зміцнилася на 15%. «Зміцнення гривні знижує ціни на імпортні товари», — пояснює Білан.

Ще одним драйвером роздрібної торгівлі став розвиток онлайн-сегменту. Його частка хоч і залишається невеликою (7%), але, за даними компанії EVO, продовжує збільшуватися: за торік — плюс 17% і підсумкові 76 млрд грн.

ДІБРАЛИ СМАКУ: Олена Вдовиченко, комерційна директорка METRO, зазначає, що покупці стали більше цікавитися рибою, фруктами, овочами, м'ясом і молочними продуктами (Фото: НВ)
ДІБРАЛИ СМАКУ: Олена Вдовиченко, комерційна директорка METRO, зазначає, що покупці стали більше цікавитися рибою, фруктами, овочами, м'ясом і молочними продуктами / Фото: НВ

Експансія з Дніпра

Н азустріч споживачам пішли й самі ритейлери, до того ж у буквальному сенсі: вони відкривають усе більше торгових точок. За словами Олени Вдовиченко, комерційної директорки мережі METRO, торік оператори ринку вивели «в люди» щонайменше 665 нових магазинів. І якщо 10 років тому 60% товарообігу в країні припадало не на організовані торгові точки, а на звичайні ринки, то зараз на частку останніх припадає лише 45%.

Чемпіон із розширення — мережа з продажу косметики та побутової хімії EVA, головний офіс якої знаходиться у Дніпрі. Компанія за рік відкрила по всій країні 214 точок, а їхня загальна кількість наблизилася до позначки 1 тис. На другому місці ще одна компанія з Дніпра — продуктовий ритейлер АТБ: у його мережі вже 1080 магазинів, 88 з яких відкрилися у 2019-му. Третя у цьому своєрідному заліку — волинська компанія VolWest Group, яка презентувала 56 нових торгових точок під брендами Наш Край і Spar.

Аби заманити побільше покупців, вітчизняні ритейлери постійно експериментують із форматами. Навіть націлений на економних покупців АТБ відкриває нові магазини більшої, ніж раніше, площі, покращуючи освітлення представлених товарів і обладнавши торгові зали кавамашинами й апаратами для приготування свіжих соків. Нові маркети АТБ ще й зовні інші — вони оформлені в чорний колір, який вважають преміальнішим. «Невдовзі всі чинні магазини торгової мережі АТБ перейдуть на оновлений формат», — розповів НВ Сергій Демченко, в. о. начальника управління з корпоративних комунікацій цього найбільшого ритейлера країни. Торік товарообіг АТБ зріс на 22,4%, до 127 млрд грн.

Покупець збільшує кошик в обсязі та покращує його якісно, — Олена Вдовиченко, комерційна директорка мережі METRO

А у мережі METRO переглянули асортимент і розширили деякі товарні групи — наприклад, додали імпортні делікатеси: американську яловичину, бельгійську телятину, збільшили асортимент імпортних сирів, екзотичних фруктів і овочів.

«Молочні продукти, сири, м’ясо, фрукти-овочі й риба — все це стрімко зростає», — каже Вдовиченко. Покупець збільшує свій кошик в обсязі та покращує його якісно, пояснює вона. Все це на показниках ритейлера позначилося позитивно: продуктова група товарів зросла в одиницях на 13%.

У Сільпо також змінюють формати магазинів. Зокрема, компанія торік відкрила 23 нові супермаркети, торгові зали в яких оформлено в різних стилях. Наприклад, анімаційний фільм Мавка. Лісова пісня став головним мотивом торгового залу Сільпо у столичному ТРЦ Blockbuster Mall.

Окрім цього, компанія відкриває для покупців те, що зазвичай приховано від поглядів клієнтів, — наприклад, зони оброблення м’яса та випікання хліба. «Це створює нові враження», — каже Катерина Огуряєва, маркетинг-директорка мережі Сільпо. Торік компанія запустила проект Агромандри — екскурсії на ферми, які постачають у мережу продукти під брендом Лавка традицій. Показників товарообігу в Сільпо поки що не розкривають.

Вклалися у розширення й іноземні оператори, які тільки-тільки з’явилися на місцевому ринку: наприклад, французька Decathlon, яка торгує спортивним одягом та інвентарем, одразу відкрила два магазини у столиці. Продовжив розширюватися і світовий монстр непродовольчої торгівлі H&M — у 2019-му він відкрив уже свій третій український магазин.

Загалом, за даними консалтингової компанії Українська торгова гільдія (УТГ), торік на ринок країни вийшли одразу дев’ять міжнародних операторів.

ХЛІБА І ВИДОВИЩ: Сільпо, за словами маркетинг-директорки мережі Катерини Огуряєвої, відкриває для очей покупців м'ясні цехи й пекарні (Фото: НВ)
ХЛІБА І ВИДОВИЩ: Сільпо, за словами маркетинг-директорки мережі Катерини Огуряєвої, відкриває для очей покупців м'ясні цехи й пекарні / Фото: НВ

Більше закупів

Ц ьогоріч українці не знизять національний шопінг-апетит, вважають опитані НВ гравці ринку й економісти. «Споживання зростатиме: і цьогоріч — приблизно на 10%, і через рік», — вважає Білан із Dragon Capital. Так буде вже хоча б тому, що фактор подорожчання національної валюти проявив себе ще не сповна, він стане «тиснути» на ціну імпортних товарів і в 2020-му. Що стосується інфляції, то й цьогоріч, за прогнозами НБУ, в середньому вона не перевищить 5%.

Та й ритейлери мають намір продовжувати свою експансію. Тільки в АТБ планують відкрити не менше сотні магазинів, продовживши оновлення старих.

Непродуктові мережі також не планують зупинятися на досягнутому. Польська компанія LPP, один із великих ритейлерів одягу, в портфелі якої містяться бренди RESERVED, Cropp, House, збирається відкрити цьогоріч в Україні 30 магазинів. А данський Jysk, продавець товарів для дому, в найближчі три роки планує подвоїти до понад 100 кількість своїх торгових точок. Головний конкурент данців — IKEA — цьогоріч усе-таки відкриє в Україні свою торгову зону. Крім того, на вітчизняному ринку, як стверджують в УТГ, з’являться одразу шість нових іноземних гравців — зокрема, російська марка одягу Funday і французький ритейлер одягу і взуття The Kopples.

Показати ще новини
Радіо НВ
X