Злетить чи не злетить. Коли АТБ і Сільпо почнуть видавати кредити покупцям

1 жовтня 2021, 07:17

Найбільші українські рітейлери активно розвивають банківський напрямок. АТБ і Райффайзен запустили кобренд-продукт, Fozzy Group і пов’язаний з нею банк Восток створили необанк Власний рахунок.

Проте є великі сумніви в тому, що такі проекти будуть успішними, пише в колонці для НВ Бізнес Іван Світек, голова правління Юнекс Банку та колишній генеральний менеджер українського Альфа-Банку.

Відео дня

З одного боку, вважає Світек, прагнення ритейлерів обзавестися власним банківським бізнесом можна пояснити, на те є ряд причин.

«За останні роки і ритейл, і банківський сектор істотно змінилися. Розвиток онлайн-комерції і фінтехстартапів наблизили два світи один до одного настільки, що іноді вже важко зрозуміти, де закінчується інтернет-магазин і починається банк. І навпаки. Банки спробують себе у продажах товарів, запускаючи „супераппи“, так чому ж магазинам не спробувати сили в кредитуванні своїх клієнтів і контрагентів?» — ставить питання банкір.

Крім того, на думку Світека, ритейлери можуть використовувати свої колосальні бази даних про клієнтів, підживлюючи попит на власні товари, а також кредитувати контрагентів, обмежених у фінансових можливостях. «Під цим кутом зору абсолютно очевидно, чому рітейлери стали так багато говорити про покупку банків», — резюмує глава Юнекс Банку.

І в той же час, на думку Світека, є величезні сумніви в тому, що такі проекти будуть успішними.

«Необанки створили ілюзію, що фінансові послуги — це дуже просто. Але парадокс полягає в тому, що під цією легкістю ховаються набагато складніші (технологічно, операційно і нормативно) проекти. 30 років тому кредит був простою позичковою операцією… На сьогодні він перетворився на настільки складний процес, що реалізувати його в тих параметрах, які вимагає ринок, непросто навіть за рік. Це дорого, це складно, це пов’язано зі значними ризиками», — пише Світек.

Серед таких складнощів і ризиків: питання фінансового моніторингу, комплаєнсу, виконання нормативів, капіталізації, питання управління ліквідністю, громіздкий документообіг.

«На мій погляд, кожен повинен займатися своєю справою. Банкам не варто конкурувати з ритейлерами, запускаючи маркет-плейс — вони в цьому зовсім нічого не розуміють. А мережам безглуздо купувати банки», — резюмує Світек.

Повну версію колонки Івана Світека читайте тут.

Показати ще новини
Радіо NV
X