Опитування з пристрастю. АМКУ збирає дані про роботу торгових мереж з виробниками продуктів

29 липня 2019, 09:30

Антимонопольний комітет розіслав виробникам продуктів харчування анкету, в якій просить описати нюанси роботи з торговими мережами. Чи можуть покарати ритейлерів? НВ Бізнес отримав копію цієї анкети

Антимонопольний комітет зацікавився умовами, за якими торговельні мережі працюють з виробниками. АМКУ розіслала виробникам продуктів харчування опитувальник, який складається з 46 пунктів, і стосується умов робіт з торговими мережами. Що АМКУ може зробити з отриманою інформацією?

Відео дня

Про що запитують

Анкета, копія якої є в розпорядженні НВ Бізнес, прийшла виробникам продуктів харчування поштою в липні. Це документ на вісім сторінок, в якому 46 запитань. Комітет цікавиться у виробників, з якими мережами вони працюють, обсягами поставок, штрафними санкціями, випуском private label (виробництво товарів під власною ТМ мережі), конфліктами і недопуском на полиці. Дані запитують за 2016 2017 і 2018 роки. На відповіді у виробників — 50 днів з моменту отримання повідомлення.

«Чи були випадки, коли компанія не могла домовитися про окремі умови постачання товару з однією з торгових мереж? Вказати причини таких випадків і найменування цієї торгової мережі. У разі необхідності навести приклади», — сказано в анкеті.

Умови співпраці з торговими мережами дуже жорсткі, говорить директор компанії Вітіс Груп Сергій Мазур. «Виробники виплачують мережам маркетингові бюджети, ретробонуси. Сумарно вони можуть становити до 30−40% від вартості продукції», — говорить експерт. Додатково виробники платять мережам за можливість розміщувати свій товар на «золотий полиці» (розташована на рівні очей), за додаткові місця продажів у торговому залі або в прикасовій зоні.

Конфліктним питанням є й розстрочки платежів виробникам. Вони можуть доходити до 120 днів з моменту поставки товарів. На продукти, які мають обмежений термін зберігання, такі як хліб або молоко, відстрочки досягають 30 днів. «Природно, що термін реалізації цієї продукції менше. Виробники фактично надають торговельним компаніям товарний кредит», — говорить НВ Бізнес директор компанії-виробника, який побажав залишитися неназваним. Ніякого документа, який би регламентував договірні відносини між постачальниками та виробниками немає. Зазвичай ці умови обговорюються при підписанні договору на рік.

Не перша спроба

Приблизно 50% товарів виробники продуктів харчування продають через продовольчі мережі, каже Сергій Мазур. «У деяких категоріях продукції до 80% товарів реалізуються через супермаркети», — говорить експерт. На умови роботи з торговельними мережами вони неодноразово скаржилися в АМКУ.

У 2012 році Комітет розпочав розслідування справи про картельну змову ритейлерів. Експерти АМКУ встановили, що в 2010—2011 рр. ритейлери підвищили ціни на продукти харчування на 22−38%, хоча індекс споживчих цін за цей же період зріс лише на 13,5%. Комітет вивчив роботу 14 найбільших гравців, таких як АТБ, Сільпо, Ашан, Metro, Billa та встановив, що вони координували свої дії за допомогою AC Nielsen. Дослідницька компанія проводила моніторинг цін на продукти харчування і дозволяла мережам погоджувати свої дії. АМКУ завершив розгляд справи в 2014 році. Тоді в. о. голови відомства Микола Бараш заявив, що на мережі будуть накладені штрафи. Комітет також планував встановити максимальну відстрочку платежу і заборонити ритейлерам стягувати будь-які маркетингові платежі. Але за цей час більшість мереж оскаржили санкції в суді, а ніяких обмежувальних заходів встановлено не було.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Після публікації статті до редакції НВ Бізнес звернулися представники компанії Nielsen, які повідомили, що звинувачення АМКУ на адресу торгових мереж і Nielsen були визнані Вищим Господарським судом неспроможними і не мають під собою правових підстав.

З боку може здаватися, що торговий бізнес дуже вигідний, говорить співвласник мережі супермаркетів Таврія-В Борис Музальов. «Конкуренція дуже жорстка, а основна маса покупців купують недорогі продукти харчування, на яких багато не заробиш. Зараз середній термін окупності інвестицій в супермаркет становить 20 років», — каже він і додає, що працювати в збиток ніхто не має наміру.

АМКУ може притягти мережі до відповідальності, вважає керуючий партнер юридичної компанії Кравець і партнери Ростислав Кравець. «Тривала відстрочка платежів і висока плата за можливість продавати свій товар в магазинах можуть призвести до банкрутства виробників, що є порушенням законів Про захист від недобросовісної конкуренції і Про захист економічної конкуренції», — говорить юрист. Але сам розгляд може зайняти не менше року-півтора.

Показати ще новини
Радіо NV
X