Ввезення автомобілів з іноземною реєстрацією стимулює розвиток корупції – топ-менеджер великого автоімпортера

25 лютого 2017, 18:57
Андрiй Нестеренко, генеральний директор компанiї Ніссан Мотор Україна, називає фактори, за яких великi податки при iмпортi автомобiлiв можуть бути виправданими

Податки на імпорт в Україну автомобілів з країн Євросоюзу щороку знижуються. Але докорінно ситуацію це не змінює. Загальний рівень оподаткування в Україні залишається високим.

Відео дня

Утім, головна проблема навіть не в розмірі податків, а в тому, що в загальних правилах зазвичай є винятки. Лібералізація митного законодавства призвела до того, що Україна втратила контроль над ввезенням автомобілів в країну на іноземній реєстрації.

Внаслідок прогалин у законодавстві такий своєрідний метод iмпорту автомобілів в країну має небувалий попит.

Як це позначається на ринку нових автомобілів і наскільки взагалі впливає на авторинок сьогоднішнє митне і податкове навантаження, НВ Бізнес розповідає Андрій Нестеренко, керівник Ніссан Мотор Україна.

– Чи задоволені ви сьогодні тим, як влаштоване податкове і митне законодавство при ввезенні автомобілів в Україну?

– Держава має визначитись з метою, з якою ті чи інші податки є в країні. Що стосується автомобільного ринку, то він у кожній країні може розвиватись по-різному. Один із сценаріїв – це захист свого вітчизняного виробника. Якщо цей вітчизняний виробник існує, то в цьому разі державі необхідно захищати його. І в багатьох країнах ми можемо бачити застосування великих мит, які спеціально з цією метою створені. Що стосується України, то, на жаль, за всi роки незалежності у нас не виріс вітчизняний виробник і до нас не прийшли виробники з інших країн. Є декілька причин, чому вони не прийшли в Україну. Український ринок невеликий. Для того, щоб виробляти автомобілі в країні, для того, щоб завод мав необхідні потужності, треба виробляти і продавати не менше ніж 50 тис. автомобілів на рік.

Наш ринок дуже близько підійшов до цієї позначки після падіння, яке було викликане політичною кризою 2013 року. Тобто виробляти автомобілі для українського ринку поки що не вигідно. Можна було зробити з України хаб для виробництва автомобілів для східної частини Європи. Але цього також не сталося. Через те, що реформи в Україні впроваджувалися повільно, а політична та економічна ситуація була нестабільною.

Нам у цей період часу немає кого захищати. Якщо немає свого виробника, немає кого захищати, то тоді держава на більшість товарів у цьому разі ставить мита на низькому рівні. Робиться це для того, щоб на цей товар ціни були невисокими, а покупці змогли його придбати. Проте автомобілі можна оцінювати не як загальні предмети, не як загальний товар, а в деякому сенсі їх можна розглядати як предмет розкоші. У цьому разі держава може застосовувати мита, для того щоб перерозподіляти грошові потоки від заможніших верств населення до бідніших. Такій меті можуть слугувати автомобілі.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Що стосується ввізного мита на автомобілі, я можу сказати, що у нас є чітко розроблена урядом спільно з Євросоюзом програма щодо поступового зниження цього мита протягом десяти років. Я можу сказати, що на сьогоднішній навантаження на покупців, з точки зору мита, є середнім. Так, можливо, імпортери автомобілів хотіли б, щоб воно було нижчим, але те, що ввізне мито перебуває на рівні близько 10%, не є критичним для покупців автомобілів.

А з точки зору акцизів, податків з самого покупця, який сплачує різні збори при реєстрації автомобіля? Наскільки впливає те податкове навантаження, яке є сьогодні?

– В середині 2016 року були внесені зміни до законодавства при імпорті вживаних автомобілів в Україну. Так були знижені акцизні збори на ці товари і ці акцизні збори були прирівняні до тих, які застосовуються при імпорті нових автомобілів в Україну. Зараз немає можливості імпортувати автомобіль, який старший шести років, тобто вироблений до 2010 року, тому що в цей час в Європі був перехід на екологічний стандарт Євро-5. Таким чином, вживані автомобілі і умови для вживаних автомобілів були такі самі, як і для нових автомобілів. І я вважаю такий крок виваженим і таким, що має право на існування.

Держава зробила доволі непоганий крок для того, щоб ринок в Україні був наближений до ринку в Європі з точки зору вживаних автомобілів. І добре, що не дозволявся імпорт в Україну автомобілів, які відповідають більш низьким стандартам з точки зору забруднення навколишнього середовища. Держава, крім того, що вона повинна регулювати ринок автомобілів, вона повинна також виявляти турботу про своїх співвітчизників з точки зору захисту їх від металобрухту, який може постачатися в Україну, від забруднення навколишнього середовища. І я хочу сказати, що ті законопроекти, які зараз розглядаються, вони мають на меті дозволити імпорт в Україну автомобілів більш старшого віку, які більше забруднюють навколишнє середовище. І експлуатація цих автомобілів в Україні більш небезпечна, аніж експлуатація нових автомобілів. І якщо цей крок буде зроблено, він погіршить ситуацію з точки зору безпеки на дорогах.

Інше, на що я хотів би звернути увагу, – це принцип оподаткування, який деякі депутати хочуть з цим законопроектом зробити легальним в Україні. Тобто частина цієї мети – досягти можливості не платити одразу ті мита, які сплачуються на нові автомобілі. Це не зовсім коректно. Адже ми зробимо ситуацію, при якій імпорт старіших, небезпечніших автомобілів, які більше забруднюють навколишнє середовище, буде вигіднішим, аніж імпорт нових автомобілів.

Є інформація, що зниження акцизів на вживані автомобілі негативно позначилося на ринку нових автомобілів. Але за рахунок стрімкого зростання ринку нових автомобілів у загальній картині це не дуже видно. Чи відчуває певні втрати ваша компанія, з огляду на ці обставини?

– Дійсно, згідно зі статистикою, з 1 серпня минулого року вживаних автомобілів в Україну за цією схемою було ввезено десь приблизно 12 тис. Передусім, це позначилося на внутрішньому перепродажу автомобілів, які вже були в експлуатації. Тобто частина внутрішнього перепродажу впала за рахунок того, що зріс імпорт вживаних автомобілів в Україну. Чи позначилося це на продажах нових автомобілів? Думаю, позначилось. Не надто сильно, але ми це відчуваємо. Тому що загальний ринок нових автомобілів ми можемо оцінювати десь у 70 тис. у 2016 календарному році. І якщо ми відмічаємо, що за півроку було імпортовано вживаних автомобілів за новою схемою приблизно 12 тис. Можемо помножити на два і за рік це буде 24 тис. Це вже близько 40% ринку нових автомобілів. Тобто зменшився відсоток продажу нових автомобілів у загальній картині продажу всіх автомобілів в Україні на деяку частину.

Ще існує схема ввезення автомобілів з іноземними номерами.

– Я думаю, всі почали бачити дедалі більше і більше автомобілів на українських дорогах з іноземним номерами. На жаль, керують цими автомобілями українські громадяни. Ми бачимо, що це приклад для ухилення від сплати податків. Якщо є такі приклади, то це недогляд з боку наших органів влади, які мають за цим слідкувати. Тому що зрештою страждають від цього широкі верстви населення. Пояснити це можна тим, що ці автомобілі завозять в Україну без сплати необхідної кількості податків. Якщо не сплачуються податки, то ці кошти недоотримають соціально незахищені верстви населення. Держава повинна за рахунок автомобілів мати право перерозподіляти доходи від заможніших до бідніших верств населення. Тому я негативно ставлюсь до цієї практики. Умови повинні бути рівними для всіх. Якщо у нас будуть знаходитись такі схеми для ухилення від сплати податків, то ці схеми стимулюватимуть подальший розвиток корупції в Україні.

Як ця кількість завезення автомобілів позначилась на офіційних компаніях, які торгують новими автомобілями, і що можна з цим робити? Чи відчуваєте ви тиск?

– Поки що на більшості території України це не має великого впливу. Так, це має великий вплив у західних областях України і на дилерів, які там працюють. Ми вважаємо, що ці схеми є відходом від легальних шляхів завезення автомобілів в Україну.

Як працюють сусідні ринки з цими автомобілями з іноземною реєстрацією? Чи завозяться такi автомобілі в Росію або Білорусь, можливо, навіть у країни, які близькі до Євросоюзу. Як з цим борються?

– Час від часу я маю можливість бувати в Росії. Але я не пригадую, щоб я бачив там автомобілі з європейськими номерами. Як можуть з'явитись автомобілі з європейськими номерами в Україні? Вони можуть з'явитись у випадку, коли громадянин Європи приїхав в Україну і він використовує цей автомобіль для власних цілей. А якщо за кермом сидить громадянин України, а автомобіль з іноземними номерами, то це ухилення від сплати податків. Що стосується Європи – то там відкриті всі кордони. І там автомобілі можуть вільно пересуватися між країнами.

Яке, на вашу думку, справедливе податкове навантаження на ринку нових автомобілів? Потрібно підвищувати чи знижувати мита на всі види автомобілів?

– Насправді це залежить від стратегії розвитку країни. Якщо країна будує вільну економіку, відкриту економіку, то податки на імпорт повинні бути мінімальними, за умови, що не треба захищати власного виробника.

Показати ще новини
Радіо NV
X