Вести бізнес в Україні чесно можна, хоча це й нелегко, — голова Philips в Україні
Ірина Березовська пояснює, як бізнес реагує на навіть незначні зміни правил гри на ринку
Україна стала більш цікавою для інвесторів. У липні Європейська бізнес асоціація (ЄБА) провела опитування серед керівників понад 140 найбільших міжнародних і українських компаній. Результати опитування показали, що негативні настрої бізнесменів стали набагато слабкішими, а індекс інвестпривабливості підріс і став найвищим за останні шість років.
Респонденти відзначають позитивні зміни, зокрема, відкритість державних даних, поступову дерегуляцію, ослаблення валютного контролю, спрощення процедури отримання дозвільних документів на будівництво та мораторій на перевірки.
НВ Бізнес звернувся до компанії Philips Україна, яка також є одним з численних членів ЄБА, щоб дізнатися, як на практиці відчувають всі ці зміни в самих підприємствах.
В інтерв'ю генеральний директор компанії Ірина Березовська розповіла, як офіційні компанії борються з «сірим» імпортом, що призвело до зростання ринку малої побутової техніки і коли компанія може відкрити в Україні власне виробництво.
— Як ви оцінюєте ситуацію з інвесткліматом в Україні? Стало краще або гірше тут за останні роки? І чому?
— Дійсно, і ми, і вся бізнес-спільнота помічаємо деякий прогрес стосовно інвестиційної привабливості України. Індекс інвестиційної привабливості вперше перевищив значення 2010−2011 року. Проте він лише вийшов з негативної площини. Тобто ті оцінки, які раніше були негативними, стали нейтральними. Тому показник 3,15 з 5-ти — хороший прогрес відносно попередніх років. Але це ознака того, що є куди зростати, для того щоб Україна була дійсно інвестиційно привабливою для компаній. Ми також високо оцінюємо ці позитивні зміни та бачимо, що економіка відштовхнулась від дна і почала зростати. Позитивним фактором є і зменшення регулювання на валютному ринку, а також прогрес стосовно дерегуляції, який теж покращує інвестиційну привабливість країни.
Згідно з оцінками експертів, «сірий» ринок становить до 20% від об'єму продажів усієї побутової техніки в Україні— А що саме стало краще, з чим ви стикаєтеся в повсякденному житті?
— Ми помічаємо суттєвий прогрес в дерегуляції. Одне з останніх рішень, яке полегшило ведення бізнесу для багатьох компаній, — це відміна печаток. Також уряд активно працює над прийняттям європейських директив, кращих європейських законодавчих норм та технічних регламентів. Ефективним рішенням для підтримки прозорості бізнесу стало зобов’язання продавців видавати фіскальні чеки при продажі побутової техніки. Вони дозволяють споживачеві отримати гарантійний сервіс і бути впевненим у якості продукції, яку він купує.
— Чи стикаєтеся ви з проблемою нелегального імпорту продукції на український ринок і взагалі з проблемою нелегального або чорного ринку?

— Згідно з оцінками експертів, «сірий» ринок становить до 20% від об'єму продажів усієї побутової техніки в Україні. Тому виробники так чи інакше зустрічаються з таким явищем. Ми активно працюємо в Європейській бізнес асоціації для того, щоб на законодавчому рівні зменшити можливості «сірого» імпорту. Зараз ведеться робота над законопроектом про закріплення принципу національного вичерпання прав, який обмежить можливості нечесних компаній стосовно ввезення «сірого» імпорту в Україну.
— Нещодавно народні депутати запропонували знизити обсяг можливого отримання поштою різних видів товарів до 150 євро на одну людину на місяць. Як ви оцінюєте таку ініціативу?
— Ми не є учасником цієї ініціативи. І насправді вважаємо, що така ініціатива не допоможе подолати проблему «сірого» імпорту в Україні. Ефективним інструментом на законодавчому рівні може стати принцип національного вичерпання прав, який працює в Європейському Союзі. Таким чином унеможливиться контрабанда у великих розмірах.
— Чи має законодавче поле в Україні схожі риси з європейським, та наскільки тут це дозволяє вести бізнес «по-білому»?
— Наша компанія веде бізнес з дотриманням усіх норм законодавства, ми є успішними на ринку, ми зростаємо. Тому вести бізнес чесно можна, хоча це і нелегко. Ми бачимо, що Україна зараз посідає 80 місце в рейтингу легкості ведення бізнесу. Звичайно, це помітний прогрес відносно 2012−2013 року. Але я сподіваюсь, що з часом ми будемо хоча б серед 50 перших країн. Звичайно, вести бізнес в Україні важче, ніж у сусідніх центральноєвропейських країнах.
Згодом, коли буде змінюватися інвестиційний клімат, наша компанія зможе повернутися до питання інвестування в якесь виробництво в Україні— Що б ви хотіли, щоб найближчим часом змінила Верховна Рада, Кабмін, щоб вам було простіше працювати?
— Інвестори позитивно оцінюють зміни, які відбуваються. Проте зазначають кілька напрямків подальших реформ, які дозволять Україні бути більш привабливою для інвестицій. Пріоритетними напрямами, на думку бізнес-спільноти, є боротьба з корупцією, верховенство права та пришвидшення судової реформи, а також подальша дерегуляція і спрощення всіх процедур ведення бізнесу в Україні.
— Ви розглядаєте теоретичну можливість відкривати якісь виробництва в Україні?
— Насправді компанія постійно оцінює інвестиційну привабливість тих чи інших країн стосовно виробництва. Поки що у нас немає таких планів. Я сподіваюсь, що з часом, коли змінюватиметься інвестиційний клімат, полегшиться ведення бізнесу, і при цьому залишаться позитивні фактори, а саме те, що в багатьох випадках собівартість виготовлення продукції в Україні є дуже конкурентною у порівнянні з іншими країнами, компанія зможе повернутись до питання інвестування в якесь виробництво в Україні.

— Якщо говорити про ринок малої побутової техніки, що на ньому зараз відбувається?
— Ринок малої побутової техніки у 2017 році суттєво зростає у порівняні з попереднім роком. Темпи зростання і в штуках, і в гривнях є двозначними. Ми бачимо, що за перше півріччя об'єм ринку в штуках майже досяг обсягу 2015 року. А загалом ми очікуємо, що цьогорічний результат перевершить 2015 рік за кількістю проданих одиниць. Така позитивна динаміка спричинена в першу чергу суттєвим покращенням споживчих настроїв в українців, а також відкладеним попитом з попередніх кризових років, коли українці заощаджували. Оскільки побутова техніка не є предметом першої необхідності, споживачі часто відкладали покупку на потім. Зараз ми спостерігаємо, що українці адаптувались до сьогоднішніх економічних реалій, раціоналізували свої витрати і повертаються до запланованих покупок. Також ми бачимо, що українці економлять по-своєму: намагаються купити техніку на довгі роки. Тобто купують якісний товар за розумною ціною, а не найдешевший. В першу чергу зростання на ринку демонструють відомі бренди, зокрема і Philips.
— Як довго все це продовжиться?
— Ми оптимістично дивимось в майбутнє. Цього та наступного року завдяки відкладеному попиту ринок буде рости. Але є ще один фактор, який може сприяти подальшому зростанню ринку. Це інновації. Глобальний ринок побутової техніки зростає саме завдяки інноваціям та «розумним» рішенням. Цей тренд приносять в Україну глобальні компанії-виробники, в тому числі Philips. Скажімо, є інноваційні продукти, які допомагають зробити ту саму роботу за набагато коротший відрізок часу, спростити, або виконати її ефективніше. І такі інноваційні продукти зростають значно швидше, ніж сам ринок. До прикладу, зростає сегмент парогенераторів, які дозволяють прасувати вдвічі швидше, ніж звичайна праска. Сегмент акумуляторних безпровідних пилососів для швидкого прибирання зростає більш, ніж удвічі. Тобто українці хочуть інновацій, які можуть полегшити їхнє життя та роботу вдома. Саме інновації та інвестиції компаній в їх просування створюють довгостроковий потенціал розвитку ринку на майбутнє.
— Кажуть, що офіційні постачальники продають різні товари з дуже великою маржою — 40−50%. Тоді як в інтернеті можна купити продукцію набагато дешевше. Тобто люди мають можливість оминати ці великі націнки. Чи це насправді так? Чи є в словах інтернет-трейдерів частка правди або тут щось не так?
— Дійсно, в інтернеті можна часто знайти товар, суттєво дешевший, ніж той, що продається в інших магазинах. Найчастіше цей товар ввезено в Україну за «сірими» схемами, про які ми говорили. Наприклад, продукція може завозитися дрібними партіями з уникненням всього оподаткування, з неї не сплачується мито. Відповідно, такий товар може бути дешевший офіційно імпортованого, з якого сплачено усі податки. Такий виріб часто не має відповідного гарантійного і постгарантійного обслуговування, і в цьому випадку ризики несе споживач. Тому ринок має бути цивілізованим. На українському ринку побутової техніки представлені майже всі великі міжнародні гравці, вони активно інвестують та борються за нього, і не мають можливості завищувати ціни, тому що це призведе до втрати частки ринку і втрати продажів. Конкуренція на ринку малої побутової техніки дуже суттєва та сприяє тому, щоб ціни для споживача були доступними.