Український ринок дуже маленький для гігантів – співвласник групи EVO

14 вересня 2018, 20:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Український ринок дуже маленький для гігантів – співвласник групи EVO - фото

В Україні зростають обороти онлайн-торгівлі

Співвласник групи компаній EVO про ритейл майбутнього, вигоду від е-комерції, і про українських гравців на світовому ринку.

В Україні швидко набирає обертів онлайн-торгівля і лідери ринку об'єднуються. Так, Антимонопольний комітет (АМКУ) вчора, 13 вересня, дозволив злиття двох е-гігантів – групи компаній EVO й інтернет-магазину Rozetka.ua

Згідно з угодою, про яку стало відомо місяць тому, Rozetka викупить у Naspers всі належні їй акції EVO Group. Після чого об'єднана компанія буде розвивати маркетплейси, що дозволить малим і середнім українським підприємцям продавати товари через сайти об'єднаної компанії.

Зараз Rozetka і EVO Group розвивають найбільші маркетплейси в Україні. Передбачається, що об'єднання дозволить компаніям прискорити цей процес і в разі необхідності, використовувати ресурси один одного, вважають експерти. В результаті можливе злиття двох бізнес-структур стане позитивом для кожної зі сторін угоди і навіть очікується, що угода гігантів – це підготовка до продажу Rozetka глобальному гравцеві.

Співвласник групи компаній EVO Микола Палієнко розповів НВ Бізнес про те, які зміни відбудуться після об'єднання Rozetka і EVO, чи досягне Україна рівня е-комерції Китаю, і як міняються шаблони споживання.

– Наскільки Україна зручна для розвитку електронної комерції?

– Україна – логістично зручна країна. За один день можна доїхати в будь-яку точку. Можна торгувати з будь-якого міста з усією країною без обмежень. У багатьох країнах c цим є складнощі: потрібно в столиці бути, щоб торгувати.

Людям складно поміняти шаблони споживання, але з кожним роком вони все пробують, починають.

– Якщо говорити мовою цифр, як розвивалася електронна комерція за останній рік, за останнє півріччя?

– Ринок України зростає на 20-30% за рік, незважаючи на всі кризи в останні кілька років. Але він відстає від лідерів, якими є зараз Китай і Велика Британія. У Китаї майже 20% всього рітейлу – в онлайні. У нас за різними оцінками 3-4%. Тобто ми відстаємо в 5 разів. Але є величезний потенціал і досить швидке зростання.

– А як ми ростемо з точки зору динаміки? Динаміка у нас вища, ніж в Китаї?

– Динаміка схожа на китайську, може, трохи нижча. Але вони такими темпами ростуть вже дуже довго і вони набагато раніше почали, ніж ми.

– Хто ці люди, які використовують ці сервіси? Малий, середній бізнес, великий бізнес? Хто зараз найактивніший у цій сфері?

– Всі усвідомили, що електронна комерція – це один з форматів ритейлу, який необхідний, як новий канал продажів. Великі гравці присутні, як самостійно, так і на маркетплейсах. І дуже багато маленьких і середніх гравців відкрили для себе електронну комерцію завдяки маркетплейсам, зокрема Prom.ua.

– 3-4% – це все ж небагато. Що заважає? Чому не розвивається у нас електронна комерція швидше, ніж зараз?

– Дуже складно рости швидше, ніж на 20-30% на рік. Але все одно прийдемо до того, що буде 20% і більше ритейлу робитися в електронному вигляді. У Китаї це сталося, у Великій Британії це сталося. Грубо кажучи, якщо десь винайшли порох, то він пошириться по всьому світу. Якщо десь технології призвели до того, що 20% товарів продаються через інтернет, значить це користувачам зручно і ринки, що відстають, будуть прагнути до цих цифр.

Тут швидше питання часу та інфраструктури, яка повинна підтягтися, розвинутися до стану, щоб на інших ринках теж це сталося.

Людям складно поміняти шаблони споживання, але з кожним роком вони все пробують, починають. Практично не залишилося непокритих електронною комерцією сфер.

В інтернеті можна знайти великий вибір товарів набагато дешевше. Покупець не обмежений пропозицією того ритейлера, який є в його місті, він може купувати у кого завгодно в країні. Безліч покупців з невеликих регіонів

– Який фінансовий обсяг цього ринку?

– Кілька мільярдів доларів зараз. Це десятки мільярдів гривень на рік.

– Ринок росте тільки кількісно чи фінансово?

– Кількість транзакцій зростає швидше, ніж товарообіг. Це якщо в доларах рахувати. У гривні через інфляцію плюс-мінус те ж саме виходить.

– У доларах який відсоток зростання?

– На 10% менше, ніж у гривні.

– Коли у вас виникла взагалі ідея створити такий майданчик і чому?

– Ми починали бізнес в 2008 році. В принципі, не було ніяких інвестицій, тому, вкладали свої гроші. Тоді ми створили торговий майданчик для компаній, для бізнесу – Prom.ua. Тоді для того, щоб бути в інтернеті, вам потрібно було витратити досить багато грошей, кілька тисяч доларів: зробити сайт, платити за розкручування і так далі. Ми знизили поріг входу до сотень доларів, навіть десятків доларів. І завдяки цьому нашими клієнтами досить швидко стали десятки тисяч компаній, яким ми допомогли вийти в інтернет і почати продавати. Тобто ми зробили для малого і середнього бізнесу України таку штуку – затягнули їх в інтернет, знизивши поріг входу.

Згодом ми побачили, що на майданчику стали продаватися товари народного споживання, і потихеньку самі користувачі зробили наш майданчик споживчим. Ми стали споживчим брендом

– А коли ви говорите "ми", це хто? Скільки було осіб, які початкові інвестиції?

– Ми – це наш продукт Prom.ua на той час. Спочатку нас було троє, але досить швидко стало приблизно 100 осіб.

– Я просто хочу собі уявити цю картину. Троє людей сидять десь у кімнаті або на кухні і щось програмують. Як воно було?

– Завжди, коли ти починаєш щось нове і у тебе виходить, це дуже цікавий період. Я півтора року працював по 16 годин на день.

– І що ви робили?

– Програмували. Робили продукт, робили Prom.ua, програмували. Потім обслуговували клієнтів. Ми були всім: і підтримкою користувачів, і продажами, і так далі. Потім залучили інвестиції від Naspers в 2009 році і почали рости.

– На якому етапі Naspers побачив, що ви серйозний проект, і захотів у вас інвестувати?

– Досить рано це сталося. Тоді це був ще Allegro і у них був в Україні проект Aukro. Керівники цього проекту дивилися, кого ще можна проінвестувати в країні. А користувачі Aukro дуже часто згадували нас. В принципі ми досить швидко з ними домовилися, щоб залучити інвестиції.

– Ви говорили, що ви почали з В2В сегмента. А потім побачили, що це не зовсім те, що дозволяє швидко розвиватися. Це була помилка чи як ви думаєте?

– Для старту це було дуже добре. Ми просто думали, що В2В великий. А виявилося, що споживчий сегмент набагато більше.

У нас близько 3-4% обсяг ритейлу, а потрібно його зробити 20% і більше. Щоб рости швидше, нам потрібно покращувати сервіс швидше, ніж ми це робимо зараз.

– Мабуть, по грошах більше?

– Вони плюс-мінус однакові по грошах, але маржинальність в B2C набагато вища. У B2C люди набагато більше витрачають на маркетинг, а в В2В маркетинг трошки інший.

Споживчий маркетинг набагато більше. Ринок споживчої реклами більше. І тому мати частку цього ринку набагато перспективніше, ніж частку від ринку В2В реклами. Категорії були як споживчі, так і бізнесові. Причому в споживчих категоріях ми думали, що буде оптова торгівля. Там вона і є, але в основному це роздріб. У якийсь момент ми зрозуміли, що більша половина нашого бізнесу – це вже споживчий бізнес і змирилися.

– На якому етапі ваша компанія почала додавати ці сервіси, обростати іншими компаніями?

– Десь років зо три тому захотіли щось нове зробити в послугах. Річ у тім, що наш формат у послугах був не дуже хороший. І тут познайомилися з хлопцями з Kabanchik.ua. В принципі це привело до того, що ми їх придбали. Вони були на початковому етапі, але у них був саме той продукт, який ми хотіли зробити в послугах. Тобто, ви розміщуєте заявку, а майстри змагаються за те, щоб задовольнити ваше замовлення.

– Коли ваша компанія почала бути прибутковою?

– Все своє життя ми перебуваємо біля операційного нуля. В принципі, ми зараз прибуткові. Це регульована річ. Наша модель досить швидко може стати окупною.

– Наскільки швидко?

– Кілька років. На третьому році ми вже були...

– Витрати невисокі?

– Все залежить від стратегії. Можна більше інвестувати і швидше рости, а можна менше інвестувати, бути більш прибутковими, але менше рости. Ми вибирали якийсь середній варіант, то заробляли, то реінвестували і росли.

– Чому взагалі виникла ідея злиття Rozetka і вашої компанії?

– У нас близько 3-4% обсяг ритейлу, а потрібно його зробити 20% і більше. Щоб рости швидше, нам потрібно покращувати сервіс швидше, ніж ми це робимо зараз. А для того, щоб покращувати сервіс, потрібно інвестувати в інфраструктуру. Це може зробити тільки великий гравець. По суті, цією угодою ми підвищуємо швидкість еволюції української електронної комерції.

– Журнал Новое Время назвав вас "електронним гігантом, який розправив плечі". Як ви ставитеся до такої фрази?

– В електронному світі за українськими мірками ми є гігантом локального ринку. Але якщо подивитися на обсяг всього ритейлу, то ми дуже маленькі. Наш весь товарообіг значно менше, ніж товарообіг найбільших рітейлерів України.

– Чого ви очікуєте від співпраці з Rozetka? Що зміниться?

– Зможемо робити більше крутих сервісів на істотно більшій клієнтській базі.

– Ви якось сиділи і думали: нам не вистачає цього. Якби у нас було щось як в Rozetka, то ми б тоді взагалі полетіли. Були такі міркування?

– Завжди хотілося зробити інтернет-магазин, тому що у нас немає магазину. Точнісінько так, як Rozetka завжди хотіла зробити маркетплейс. Вони, в принципі, це зробили. У якийсь момент ми зрозуміли, що для того, щоб зробити електронний магазин, потрібно ще 10 років. Це абсолютно інший бізнес і краще пошукати синергію з якимось гравцем.

– Rozetka – це дійсно гігант електронної комерції в Україні? Ви не боїтеся, що ви просто втратите в цій синергії?

– Товарообіг Rozetka і товарообіг Prom порівнянні. Rozetka продається сама, а Prom продає товари третє гравців. Тобто ми зіставні гравці.

– А як будуть розділятися повноваження? Хто буде головний?

– У своїй частині – ми будемо головні, в частині Розетки – Владислав. Ще буде борд, який буде керувати об'єднаною компанією.

– Naspers зараз вже немає серед акціонерів, наскільки я розумію?

– Ще угода не пройшла всі затвердження, тобто вона ще не завершилася. Тому про це говорити ще рано.

– Коли вона завершиться, його не буде?

– Якщо вона завершиться – так.

– Тобто це буде чисто українська компанія?

– Ще є інвестиційний фонд Horizon, але, так, це буде практично повністю українська компанія.

– А компанія Naspers яким чином впливала? Це були просто гроші чи вони брали участь в стратегії і розвитку?

– Вони допомагали нам тим, що давали нам більш широкий погляд на електронну комерцію. У них дуже хороша програма, вони роблять щорічні дуже круті конференції для своїх компаній. Вони приїжджають на якийсь ринок, дуже грунтовно його вивчають, місцеві гравці показують, що там відбувається. Це безцінний досвід.

В операційну діяльність вони не втручалися. Стратегічно ми з ними радилися.

– А хто ж буде виконувати цю роль зараз? Як ви будете отримувати цей світовий досвід? Як вам не загубитися в українському маленькому ринку?

– У нас вже є якісь звички вироблені, якісь зв'язки є. Плюс, Horizon буде допомагати. Завжди потрібен хтось зовнішній, хто тебе буде висмикувати з твого світу і ставити мудрі запитання.

– А яку роль можуть грати такі українські гравці? Все ж за світовими масштабами це невеликі гравці. Чи вони не загубляться серед eBay, Amazon?

– І так і ні. В e-commerce в кожній країні є локальні великі гравці. Але вони перебувають під тиском глобальних гравців. Тому що ті ж маркетплейси є в соцмережах. Google – це теж, по суті, маркетплейс. У нас дуже багато глобальних конкурентів, у яких теж величезна частка ринку і вони мають величезну вагу. Але завжди в будь-якій країні є локальний гравець, який знає цей ринок, який робить продукт специфічним для цього ринку і зазвичай він добре себе там почуває і добре розвивається. Поки якогось тренду, що глобальні гравці повністю домінують в якихось країнах, немає.

Ніяких конкретних планів ні в Amazon, ні в Alibaba на Україну немає.

– Багато бізнесменів кажуть: я торгую на eBay, я всі свої транзакції, навіть з України, все через eBay роблю. І таких людей багато. Чому вони вибирають eBay, а не вибирають ваш майданчик?

– Вони вибирають і те, і інше насправді. Якщо хочете торгувати в Україні, тоді торгуєте на українських маркетплейсах. Якщо хочете торгувати з усім світом, тоді торгуєте на eBay. Торгувати з України з Україною через eBay – не найкращий варіант.

– А є у ваших планах виходити на міжнародний ринок? Чи у вас плани надати можливість українським підприємцям щось робити на зовнішніх ринках?

– Ми це вже робимо в Казахстані та Білорусі. Таких якихось чітких планів у нас немає. Ми постійно досліджуємо цю можливість.

– Ті, хто спостерігає за цією угодою, вони кажуть: можливо, вони зараз об'єдналися для того, щоб бути більш цікавими для Amazon або ще для когось, щоб продатися з часом. Що ви думаєте з цього приводу?

– Я думаю, що ніяких конкретних планів ні у Amazon, ні у Alibaba на Україну немає. Більш того, ми бачимо, де зараз відбуваються основні зіткнення цих гігантів – це Південно-Східна Азія. Тому що там населення зростає, а в Україні не зростає. Вони в основному концентруються зараз там. Україна – дуже маленький ринок для гігантів.

– Як зміниться ваш бізнес і бізнес Rozetka після об'єднання?

– Швидких змін не буде, оскільки ми будемо далі працювати над тим, щоб покращувати сервіс, і робити якісь спільні проекти.

– Багато людей зараз переходять на мобільні пристрої і для них мобільний телефон – це головне. Навіть дехто не має і комп'ютерів. Наскільки зараз мобільні пристрої ростуть у використанні вашого сервісу?

– За деякими сервісів вже більше половини транзакцій відбуваються з мобільних телефонів. Рекордсмен в цьому Shafa.ua, вона практично повністю мобільна. Зараз випустили мобільний застосунок.

– Яка ваша оцінка сектора торгівлі через смартфони і різні такі пристрої?

– Вона вже помітна. У Китаї вже 70-80% всього відбувається через мобільні телефони. У нас це питання декількох років. Мобільна стратегія є основною для розвитку. Насамперед починаємо переорієнтуватися, тобто дивимося, як задовольняємо мобільного користувача. Тому що ось-ось там буде більше половини або вже половина товарообігу і наших доходів.

– До чого ви хочете привести свою компанію через 5 років, 10 років? Є такий план? Чи ви просто розвиваєтеся як вийде?

– Хочемо стати невід'ємною частиною життя кожного українця. Щоб нашими продуктами щодня користувалися і вони робили життя людей простішим.

– Навіщо кожному українцеві ваша компанія?

– Кожен українець хоче купувати щось. Хоче вирішувати якісь речі за допомогою технологій. В Україні є такі бренди, які вже є невід'ємною частиною життя кожного українця. І ми хочемо теж таким стати з прицілом на торгівлю.

Журнал НВ (№ 21)

Парламентскі списки

Завдяки двом новим політичним силам на парламент чекає безпрецедентне в історії України оновлення

Читати журнал

Вибір редакції

Технології

15 червня, 09:01

thumb img
Країна розумнішає. Як 3G і 4G змінюють українську економіку
Економіка

Вчора, 09:00

thumb img
Прощавай, Росіє. Чому Польща стала головним торговим партнером України і що купує західний сусід
Економіка

15 червня, 09:30

thumb img
Гроші тижня: єврооблігації України, Роттердам-, купівля каналу ZIK соратником Медведчука, піруети Баришівського райсуду і знову газ

Стань автором

Якщо Ви хочете публікувати свої колонки на НВ Бізнес, напишіть листа на адресу:

kolonka@nv.ua