Це спосіб загнати в тінь чистий бізнес - глава великої пивної корпорації в Україні про вплив заборон на алкогольний ринок
Президент президент AB InBev Efes розповів, що принесе українському ринку об'єднання двох світових гігантів, чому бізнес боїться податку на виведений капітал і як заборони знищують ринок.
Потроху виробництво пива в Україні починає відроджуватися після дев’ятирічного занепаду. Так, за даними компанії Nielsen, за підсумками 2017 року в Україні спожито на 1,8% пива більше, ніж в 2016 році. Крім того, ринок пива зріс до 164,5 млн дол.
Учасники на ринку відзначають, що позитивний вплив на розвиток напряму здійснив прийнятий в Україні закон, який знижує вартість ліцензії на оптовий продаж пива для міні-пивоварень з 500 тис. грн до 30 тис. грн.
Чи стане 2018-й для виробників пива роком нових рекордів, розповів НВ Бізнес президент AB InBev Efes Дмитро Шпаков.
– Нещодавно стало відомо, що AB InBev і Efes в Україні об'єдналися. Яку частку ринку нова компанія буде займати в Україні?
– Частка компанії за підсумками 2017 року склала 30,52%. Оскільки бізнесу у компанії Ефес в Україні практично не було, то й частка компанії на ринку колишня.
Партнерство компаній в Україні дозволить зміцнити конкурентні позиції і його зростання. Сказати, що об'єднана компанія отримає якусь моментальну перевагу на ринку не можна. Але якщо відродити успішні бренди, можливе й лідерство.
Звичайний роздрібний бізнес втрачає свою вагу. Причиною є економічна ситуація й інвестиції в промо.
– Ви говорите, що будуть відроджені бренди, які? Нові будуть створені?
– До кінця 2013 року досить істотну частку українського ринку займала турецька компанія, і портфель брендів був дуже сильний і з великим потенціалом. Припускаю, що об'єднання компаній зміцнить конкурентні позиції на ринку, і сприятиме подальшому зростанню і розвитку бізнесу. Також плануємо запустити новинки і будемо відроджувати бренди виробника, з яким об'єдналися. Деталі таких планів розкрити поки що не можу
– Яку суму інвестуєте в бізнес?
– За час роботи на українському ринку компанія інвестувала в розвиток виробництва і ринку більше $1,5 млрд. Так, наприклад, з 2012 року компанія інвестувала $30 млн у будівництво очисних споруд на пивоварнях в Україні.
– Ціна продукції зросте після об'єднання компанії. Як збираєтеся конкурувати на ринку?
– Український ринок з виробництва пива займає 23-є місце серед світових. Тому, насамперед зацікавлені у виробництві наймаржинальніших марок. Розглядаємо марки середнього цінового сегмента. Зокрема розглядається кілька опцій можливого перезапуску середнього цінового сегмента, але фінальне рішення ще не прийнято.
– Наскільки ваші потужності зараз завантажені саме в Україні?
– Потужності підприємств завантажені на 50%. Але, запуск нових сортів вимагає додаткових інвестицій у виробництво, адже існуючі потужності вимагають адаптації. Зокрема, мова йде про переобладнання ліній для виробництва нових брендів на існуючих потужностях.

– Тобто буде розширення? Ви плануєте побудувати новий завод?
– Або розширення, або перепрофілювання. Потужностей поки що достатньо, тому будувати новий завод немає сенсу.
– В Efes залишився завод на Донбасі, який знаходиться на непідконтрольній території. Що ви будете з ним робити?
– Юридична особа компанії та її виробничі активи не входять в угоду, лише торгівельне обладнання і портфель брендів.
– У минулому році за даними компанії Nielsen в Україні зріс експорт пива. Наскільки це відчула ваша компанія?
– Експортна частина бізнесу нашої компанії не така велика - всього лише 2%, оскільки це не основна частина бізнесу. Ми більше працюємо з країнами ближнього зарубіжжя (Білорусь, Грузія, Вірменія, Казахстан). Ми не розглядаємо як експортний напрям країни, де у нас є бізнес-підрозділи, зокрема вся західна Європа.
Галузь також зазнає втрат від обороту нелегального алкоголю.
– А виробництво зросло?
– Виробництво пива трохи впало. За підсумками 2017 року в портфелі компанії більше 97% займає локальне виробництво, трохи більше 2,5% - припадає на імпорт. Також в минулому році був збільшений обсяг імпортної продукції в своєму портфелі на більш ніж 20%.
В цілому, український ринок пива вперше за останні 10 років припинив падіння. Крім того, зростання ринку в 2017 в порівнянні з 2016 склало 1,6%. Це дає надії очікувати, що ринок не просто стабілізується, а буде показувати позитивну динаміку, враховуючи, що акциз не піднімали в 2018 році.
– Після об'єднання компаній ви ризикнете вийти на міжнародний ринок?
– Компанія вже експортує на ринки, які нам цікаві/підходять з урахуванням глобальної присутності материнських компаній. Ситуація з експортом за останні майже півроку досить непогана, він росте. Пріоритетом компанії є внутрішній ринок, великий потенціал розвитку має онлайн-торгівля.
– Зараз важче вести бізнес, ніж раніше?
– Труднощі завжди були різними. У 2000-х роках ринок був стихійний, було багато незалежних операторів. Якісь прості комерційні практики у вигляді відкриття філій, нових партнерів, дистриб'юторів швидко приносили якийсь успіх. Останні 10 років таке неможливо, адже йде більша конкуренція на рівні брендів, ціни і інвестицій. Звичайний роздрібний бізнес втрачає свою вагу. Причиною є економічна ситуація і інвестиції в промо.
– Ви стикалися з корупційними проявами, так званими "маски-шоу"? Які у вас стосунки з Державною фіскальною службою?
– За 20 років роботи в компанію не приходили з «маски-шоу». При цьому, перевірки правоохоронними органами проходять досить часто, не завжди вони обгрунтовані, не завжди проходять за встановленою законом процедурою. Хоча, треба відзначити, їх стало менше, але ще є над чим працювати. Цього року акциз не виріс у нас перший раз в історії. Потрібно простежити, як це вплине на ринок, чи почне він рости. Упевнений, що і для держави, і для бізнесу це буде вигідніше.
– В Україні йде активна боротьба з продажем алкогольних напоїв після 22:00. Пиво також входить в цю категорію. Як ця заборона може вплинути на ринок?
– Безумовно, будь-які додаткові обмеження впливають на стан легальних гравців, але через якийсь час споживач все-одно знаходить можливість уникнути заборони. Це однозначно актуалізує питання нелегального алкоголю. За оцінками експертів, частка нелегального алкоголю на українському ринку вже перевищила 50%.
Залишати робочі гроші в бізнесі, не обкладати їх податком - хороша ідея.
Незаконне виробництво алкоголю негативно впливає як на розвиток економіки країни так і окремих бізнесів. Галузь також зазнає втрат від обороту нелегального алкоголю. Якби нелегальний ринок вдалося скоротити, від цього б виграли і пивовари, і винороби, і виробники міцного алкоголю, і держбюджет.
– Чи можна вважати, що таким чином намагаються знищити алкогольний бізнес?
– Питання в тому, чи є в цьому якийсь здоровий глузд. Пивний бізнес на 100% прозорий. Виробники сплачують податки, в пиві немає сурогатів, якість продукції перебуває під суворим контролем. Це може лише загнати в тінь чистий бізнес, щоб потім люди почали споживати дешевий міцний алкоголь. Ця заборона надмірна до слабоалкогольного продукту.
– Кілька років тому в Росії закривалися заводи. Чому? Це якихось збитків вашій компанії завдало?
– За останні 10 років об'єднана компанія вимушено закрила 7 заводів у Росії, що насамперед було пов'язано з посиленням регулювання. Правда, ситуація змінюється, і останнім часом ми перебуваємо в діалозі з державою. Зокрема, була заморожена ставка акцизу, зараз обговорюються законопроекти щодо скасування деяких заборонних норм.
– Зараз ДФС хоче замінити податок на прибуток податком на виведений капітал. Як ви вважаєте, який податок поліпшить ведення бізнесу?
– Залишати робочі гроші в бізнесі, не обкладати їх податком - хороша ідея. Але з іншого боку, все залежить від того, як саме цей податок імплементують. Чи будуть перегини, чи буде нормальне адміністрування. Адже в масштабах країни мова йде про дуже великі гроші, які бізнес боїться втратити.
Багато підприємств побоюються того, що вони щось втратять, зокрема, це питання переплат з податку на прибуток. Помилка це була чи навмисна річ, авансові платежі, які потрібно було платити наперед, з огляду на показники попереднього фінансового результату. В результаті колосальні суми грошей зависли зараз у ДФС, переплати з податку на прибуток.
– Чи плануєте ви в майбутньому якось ще розвиватися, крім цього розширення? Можливо, це буде вихід на якісь інші бізнеси?
– У міцний алкоголь і інший вид бізнесу, напевно, не підемо. Щодо інших пивних і безалкогольних продуктів, питання бізнес-кейсу.