"Скидання відповідальності - чума нашого часу": СЕО Skywell про хороших співробітників і книги, що змінюють мислення
СЕО компанії Skywell Сергій Бондаренко ділиться своїми порадами, а також розповідає про останні книги, які його вразили, в рамках спецпроекту НВ Бізнес #ДелимсясНВ.
1. Які три поради ви дали б собі 10 років тому?
- Вивчати не тільки англійську, вчитися вести переговори на іноземних мовах, цікавитися культурними відмінностями і ментальністю інших народів. Також в молодості важливо не втрачати можливості, наприклад, брати участь в різноманітних міжнародних програмах обміну.
- Не соромитися познайомитися з п'ятьма людьми, які домоглися успіху в сфері, в якій ти хочеш бути професіоналом. Пам'ятаєте історію про те, як Стів Джобс зателефонував голові компанії Hewlett-Packard Вільяму Х'юлетту?
- Отримати міжнародну освіту. Зараз існує величезна кількість різноманітних грантів. Освіта стає доступнішою. Не потрібно бути дуже багатим, щоб вчитися за кордоном.
2. Кого ви вважаєте успішним бізнесменом (в Україні або в світі) і чому у нього варто повчитися?

Ілон Маск / © elonmusk via Instagram
Ілон Маск і Джефф Безос – це банально. Хоча Маск – хороший приклад сильної особистості зі сталевими нервами. Він не боїться брати гроші у інвесторів і нести за них відповідальність. Він дуже сильно ризикує, але при цьому створює неймовірні речі. Багато з його проектів раніше здавалися чимось фантастичним, сьогодні вони стають реальністю.
Якщо ж говорити про цінні бізнес-уроки, то варто згадати Джозефа Каллмана, екс-CEO Philip Morris. Завдяки його зусиллям ця корпорація стала однією з найбільших в Америці. Головний урок від Каллмана це: нехай ваші кращі люди працюють в областях, де у вас найбільші можливості, а не проблеми.
Коли Каллман прийшов на початку 60-х у Philip Morris, компанія працювала виключно на внутрішньому ринку, міжнародні продажі становили менше 1%. Але Каллман бачив у міжнародному ринку величезну перспективу, тому призначив одного зі своїх кращих людей – Джорджа Вайсмана – керувати цим напрямком. І не прогадав. Джордж Вайсман перетворив ввірений йому відділ у найбільш швидкозростаючий підрозділ компанії, і продукція компанії стала однією з найбільш продаваних у світі. 20 років по тому Forbes написав: "Рішення Каллмана призначити Вайсмана було геніальним".

Євген Черняк via Facebook
Серед українських бізнесменів заслуговує на згадку Євген Черняк (власник алкогольного холдингу Global Spirits (ТМ Хортиця) – ред.). Хоча успішних українців, які побудували міжнародний бізнес, багато.
3. Яким має бути працівник, щоб через рік після його найму ви сказали, що зробили правильний вибір?
Щоб оцінити якість роботи конкретного співробітника компанії Skywell, я задаю собі два питання:
- Якби людина прийшла і сказала: "Я звільняюся", – то що б я при цьому відчув – полегшення або став би її утримувати? "
- Якби цього співробітника, знаючи який він принесе результат, треба було б найняти знову, то зробив би я це?
Якщо ж говорити про особисті якості, то ключовими для мене є дві речі. По-перше, бажання співробітника брати відповідальність за свої дії. Що дуже актуально, оскільки скидання відповідальності – чума нашого часу. І по-друге, націленість співробітника на результат.
4. Назвіть кілька останніх книг і фільмів, які вас вразили. Чим вони вам сподобалися?


Зараз переважно читаю літературу на тему корпоративних інновацій, стартапів. Серед останнього прочитаного – книга Стіва Бланка The Four Steps to the Epiphany (в рос. перекладі – Четыре шага к озарению. Стратегии создания успешных стартапов – ред.), яку можна вважати "Біблією" для стартаперів. У ній дається покрокова інструкція щодо запуску й розвитку стартапу. Книга написана дуже цікаво, але це й так зрозуміло: Стів Бланк має величезний підприємницький досвід, викладає в Стенфорді та Колумбійському університеті. Його ще називають "Хрещеним батьком Кремнієвої Долини". Всім, хто хоче запускати свій стартап, рекомендував би почитати крім його книг ще й блог.

© alpinabook via Instagram
Друга книга, про яку хотілося б згадати, вийшла зовсім нещодавно. Називається вона Закон успешных инноваций: как убедить клиента "нанять" ваш продукт. У ній описується дуже крутий підхід до інновацій, пояснюється, за яким методом треба працювати, щоб нововведення були успішними. Зараз ця тема дуже актуальна. Відповідно до нещодавнього дослідження McKinsey, 84% керівників по всьому світу визнають важливість інновацій, але більше 90% з них висловлюють своє невдоволення прогресом в цій області. А все тому, що мало зібрати дані про клієнта, потрібно ще вміти з ними працювати. І книга якраз допомагає зрозуміти, як клієнт робить вибір. Дуже крута. У ній багато практичних кейсів.
Якщо ж говорити про фільми, то останнім часом нічого особливо вражаючого не дивився.
5. Як правильно дотримуватися work-life балансу, щоб не втомлюватися і бути ефективним?
Важливо планувати свій робочий день. Також дуже допомагають заняття спортом, медитація. Не варто забувати і про важливість розвитку позитивного мислення, оптимістичний настрій добре мотивує розвиватися далі, бути ефективним.
6. Де шукати натхнення?
По-перше, це – люди. Про важливість оточення і спілкування з людьми, які досягли набагато більшого, ніж ти, написано дуже багато, тому не буду вдаватися в деталі. По-друге, самонавчання: книги, лекції, міжнародні програми та тренінги, все що завгодно. Мені ці речі – спілкування і самонавчання – дають прагнення йти вперед.
- Більше порад від підприємців і топ-менеджерів: тут.
Запрошуємо взяти участь у спецпроекті #ДелимсясНВ топ-менеджерів українських компаній і власників середнього/великого бізнесу. Якщо ви готові відповісти на наші запитання – пишіть нам на bewithnv@nv.ua