Саудівська Аравія має стати важливим кроком для розширення ринку збуту – глава Антонова

13 квітня 2018, 19:25

Президент Антонова розповідає про те, які перспективи виходу підприємства на нові ринки і плани на 2018 рік.

Український виробник авіатехніки Антонов стрімко нарощує свою присутність на іноземних ринках. Так, державне підприємство продовжує співпрацювати з Південною Америкою, Перу, Туреччиною, Іраком.

Відео дня

Крім того, у березні підприємство підписало угоду з Саудівською Аравією щодо створення стратегічного консорціуму для виробництва літака Ан-132, який призначений для перевезення військових і військового обладнання. Антонов разом з компанією Taqnia Aeronautics планують завершити завод восени 2019 року.

Попри це, обсяг авіавиробництва у минулому році суттєво скоротився, а більшість заводів простоюють. З 2014 року через воєнний конфлікт із Росією, українська оборонна промисловість повністю відмовилися від російських деталей та перейшла до імпортозаміщення. За цей час 88% було вироблено в Україні і 22% придбано за кордоном.

Про те, як розвивається українське авіавиробництво і які нові ринки збуту шукає Антонов, НВ Бізнес розповів в.о. президента підприємства Олександр Кривоконь.

– Що саме зараз відбувається з саудівським контрактом?

– До теперішнього часу завершено етап побудови літака-демонстратора Ан-132D, який єпершим прототипом багатоцільового транспортного літака Ан-132. Розпочато його льотні випробування. Ан-132D був представлений широкій авіаційній спільноті на декількох великих міжнародних виставках, в тому числі в Парижі та в Дубаї. На запрошення саудівської сторони, літали до Ріаду.

Сьогодні ми продовжуємо працювати з нашими саудівськими партнерами. На теперішній час ми займаємось техніко-економічним обґрунтуванням проекту будівництва нового авіабудівного заводу у Саудівській Аравії. До виконання цієї роботи залучені авторитетні європейські експерти. Ми плануємо, що цей етап буде завершено до середини літа поточного року, будуть представлені отримані висновки , і проект буде переданий на фінансування до саудівського фонду підтримки підприємств (Public Investment Fund).

Ми також опрацьовуємо програму створення навчального центру Antonov Academy, де на постійній основі буде проводитися навчання саудівських спеціалістів: робітників, інженерів, технарів, технологів, які будуть задіяні в процесі виробництва літаків.

Сьогодні в місті Таїф, на півдні Саудівської Аравії, виділено 2,5 тис. га під будівництво авіаційного заводу, включаючи житловий комплекс. Підприємство планується побудувати за 9 місяців . Цей проект є частиною державної програми розвитку регіону. Наразі будується автомобільна дорога, підготовлене виробництво сонячних батарей. Авіазавод буде мати злітну смугу, буде свій аеродром. Планується, що його будівництво завершиться восени 2019 року.

– Які обсяги виробництва будуть у цього заводу?

– Згідно з досягнутими домовленостями, перша партія літаків Ан-132 буде побудована на підприємстві Антонов у кооперації з саудівськими партнерами. Схему кооперації по будівництву літака ми опрацьовуємо - знайшли виробників, які будуть разом з компанією-партнером Taqnia виробляти комплектуючі для Ан-132. Зокрема, заключили меморандум з корпорацією WAHAJ і ведемо перемовини з рядом інших компаній.

У 2021 році планується розпочати виробництво Ан-132 на заводі в Саудівській Аравії з поступовою локалізацією та збільшенням обсягом їх випуску. Звісно, на умовах широкої міжнародної кооперації, за участю українських підприємств. Протягом 2022-2024 років плануємо випускати шість машин щороку, далі - до десяти.

Разом ми намагаємось пришвидшити проект. Потрібно, щоб він виходив на фінальну стадію.Для цього нам необхідно підписати договір на розробку літака, що буде випускатися серійно, та проведення його сертифікації.

Часто наші літаки виконують перевезення, які не під силу іншим

– А що дасть цей контракт?

– У рамках запуску виробництва Ан-132 ми плануємо оновити наші виробничі потужності. Це полегшить та пришвидшить процес імпортозаміщення російських комплектуючих для інших літаків: Ан-148, Ан-158, Ан-178. Іноземні компанії уважно спостерігають за роботою Антонова. Тому реалізація спільного проекту з таким потужним партнером, як Саудівська Аравія, підтвердить наш потенціал та сприятиме досягненню домовленостей з західними постачальниками комплектуючих.

– Як ви закінчили минулий рік?

2017-й ми завершили на позитивній ноті. Дохід від реалізації продукції у порівнянні з 2016 роком зріс на 66% - до більше ніж 6 млрд грн. Показник надходження грошових коштів за 2017 рік на 45% перевищив результат 2016 року. Чистий прибуток збільшився на 85%. До бюджетів та державних цільових фондів Антонов сплатив близько 570 млн грн податків та зборів.

– За рахунок чого?

– Ми змінили систему заохочення, змогли наростити обсяг перевезень авіакомпанією за рахунок вдосконалення мотиваційної схеми. До того ж, наш основний конкурент – авіакомпанія Волга-Днепр довгий час не використовувала весь парк своїх літаків. Були деякі місяці, коли ми вийшли на більше 700 годин нальоту. Такого високого результату в нас ще не було. У 2017 році ми отримали 330 млн грн чистого прибутку, що на 152 млн грн більше, ніж роком раніше. Також збільшилися обсяг інжинірингових робіт.

Також, починаючи з листопада-грудня 2017 року, почали працювати над забезпеченням ефективності роботи наших соціальних об’єктів. Наша сільськогосподарська філія Антонов-Агро зменшила збитки на 2 млн грн.

Середньомісячна зарплата склала майже 10 тис. грн. Починаючи з березня, ми збільшили заробітну плату на 10%, але це питання, над яким ми не завершили роботу. Над цим ще треба працювати. Також є проблеми щодо кадрів, сьогодні а тому фахівці хочуть більші зарплати.

– Що у вас з виробництвом літаків?

– Сьогодні ми проводимо модернізацію нашого парку літаків Ан-124-100 Руслан. Наразі це головне завдання. Адже робота цих літаків у складі авіакомпанії Авіалінії Антонова приносить прибуток, тому необхідно постійно підтримувати їх, забезпечуючи відповідність сучасним нормам, які рік від року стають все більш жорсткими.

Першочергова задача нашого колективу – проведення процесу імпортозаміщення та завершення побудови літаків Ан-148, Ан-158, які є в складальних цехах підприємства, а потім – відновити виробництво на повну потужність.

– Де ще Антонов може знайти у майбутньому ринки збуту?

– Наші традиційні ринки збуту – Південна Америка, Азія та Африка. Це ті країни, з якими ми завжди співпрацювали, там знають наші літаки, є досвід їх використання і проведення сервісних робіт. Тому ми далі плануємо постачати свою продукцію на ці ринки. Зокрема, на початку квітня ми представили сучасні програми Антонов на виставці FIDAE-2018, яка проходила в Чилі. Провели низку переговорів з високопосадовцями країн регіону та потенційними замовниками. В тому числі, представили програму Ан-132. Цей літак здатен конкурувати з літаками Casa C295 Aibus Military та C27J Spartan Alenia Aeronautica. Він розроблений з урахуванням природних та погодних умов Південної та Центральної Америки. Ми пропонуємо цю програму одразу з пакетом післяпродажної підтримки. Після консультацій зі своїми саудівськими партнерами, Антонов готовий запропонувати і програму експертного кредитування. До того ж, Антонов має намір навести порядок в системі надання послуг щодо технічного обслуговування літаків марки АН, які експлуатуються збройними силами країн регіону, та налагодження постачання запасних частин.

Реалізація спільного проекту з таким потужним партнером, як Саудівська Аравія, підтвердить наш потенціал

Враховуючі наявну потребу країн Латинської Америки у літаках для внутрішніх перевезень, Антонов вивчає можливість відновлення виробництва вантажо-пасажирських літаків, здатних перевозити до 30 пасажирів або до 3 т вантажу.

Взагалі, ми працюємо з багатьма країнами і показуємо, в чому переваги наших літаків. Це, зокрема, можливість базуватися на різних аеродромах, в тому числі необладнаних, ґрунтових, з короткими полосами та на високогірних площадках, працювати в різних погодних та температурних умовах.

Часто наші літаки виконують перевезення, які не під силу іншим. Як приклад, минулого року Руслан у короткий термін доставив до Канади двигун для заміни на літаку Airbus.

Ринок для наших літаків є. Але треба працювати, забезпечувати гідне сервісне обслуговування, своєчасне постачання запчастин, проведення гарантійних ремонтів.

– А на які ринки ви плануєте виходити найближчим часом?

– Зараз ми працюємо з Південною Америкою, Перу, Туреччиною, Іраком. Індонезія також цікавиться нашими літаками. Європі потрібен наш літак для виконання задач морського патрулювання на Балтійському морі.

Крім того, ми розуміємо, що Саудівська Аравія – дуже потужна країна, яка має суттєвий вплив на країни її регіону. Саудівська Аравія має стати важливим кроком для розширення ринку збуту Ан-132.

Але в першу чергу потрібна державна підтримка. Ми дуже зацікавлені в отриманні держзамовлення на наші літаки. Ведуться переговори щодо замовлення трьох літаків сімейства Ан-148 різного призначення. Це санітарна машина, штабний варіант, комплекс морського патрулювання та розвідки.

По таких законах живе весь авіаційний світ, поки що, на жаль, Україна відстає.

Наприклад, Airbus має підтримку 5-7 країн: Німеччини, Франції, Італії та інших. Вони дають компанії замовлення та певні пільги. Те ж стосується Boeing, американської компанії.

– А що взагалі вам дозволяє конкурувати?

– Якщо, наприклад, говорити про пасажирські машини, то ми забезпечуємо комфорт, автономність експлуатації, хороші економічні показники, за якими компанія не поступається та перевершує конкурентів. Регіональні реактивні літаки сімейства Ан-148/Ан-158 конкурують у своєму класі з машинами Embraer та Bombardier.

Якщо взяти військово-транспортну авіацію, то тривалий час Антонов утримував позиції світового лідера в цьому сегменті. Серед переваг – високі льотно-технічні характеристики, можливість базуватися на різних аеродромах, зокрема, на ґрунтових, не маючих спеціального штучного покриття, з короткими злітно-посадковими смугами, де не можуть працювати інші вантажні літаки. Ми виконуємо замовлення міністерств оборони різних країн на перевезення стратегічних вантажів. Часто це унікальні перевезення. Зокрема, Ан-22 Антей виконав серію рейсів в Малі, базуючись на аеродромі в пустелі. Безумовно, найбільш відомим транспортником Антонов є Ан-225 Мрія. Наразі цей літак виконує серію комерційних рейсів.

Нашим потенційним партнерам, замовникам ми сьогодні пропонуємо не літак, а можливість виконання існуючих завдань. На одній платформі ми можемо створювати варіанти літаків, які найкраще відповідають побажанням експлуатанта. Іншими словами: замовник ставить нам завдання, а ми пропонуємо йому комплексне рішення.

– А чи вдалося вирішити проблему комплектуючих з Росії?

– Сьогодні ми з Росією не працюємо.

– А раніше?

– Співпраця була до 2013-2014 років. Але зараз між нами нема контрактів. Програма імпортозаміщення, яку ми проводимо, якраз і спрямована на те, щоб замінити комплектуючі російського виробництва, які ми використовували раніше, на вітчизняні або західні аналоги. Через це у нас є проблеми з реалізацією виробництва, яке зупинилося, тому що приблизно 60% постачання йшло з Росії. Зараз у нас вже повністю завершений цей процес по новому транспортному літаку Ан-132, але ми проводимо імпортозаміщення на інших літаках.

Компанія живе за рахунок того, що заробляє

– А що з Харківським авіаційним заводом? Він уже не працює?

– Він гарно спрацював у 2017 році. До того часу завод мав найбільшу в Україні заборгованість. На підприємстві нова команда керівників, і з березня виплатили всю зарплату за минулий рік. Крім того, ми відновили опалення, якого раніше не було. Ми починали працювати без світла, на генераторах. Палили багаття взимку. Там не було води, каналізації, коли ми зайшли. Зараз уже все підключено, всі системи працюють. Раніше було 30 млн грн боргу за електроенергію, ми його реструктурували, зараз вже почалися виплати. 900 тис. заробітної плати частково погашено за минулий період.

За цей період завод повернув довіру замовників, став більш клієнтоорієнтованим. По двом літакам працюємо з ВПС Єгипту, є та низка домовленостей з силовими відомствами Казахстану. За минулий рік вперше в історії ХАЗу було засвоєно і зроблено ремонти семи літаків.

Харківський завод сьогодні живе за рахунок того, що він виготовляє запасні частини і продає їх. Підприємство також готове долучитися до кооперації з виготовлення літаків. Зокрема, ми плануємо організувати випуск тих агрегатів літаків Антонов, які раніше надходили з Росії. За такою схемою ми плануємо відновити виробництво.

– Скільки це коштує?

– Це цікавий контракт, такого ще не робили. Ми повністю віддаємо нашому замовнику питання комплектації. Це єдиний шлях, який дозволить вирішити питання щодо виплати боргів Харківського заводу. Там люди не отримували зарплати з 2014 року. Повернути ці 150 млн грн можливо лише за рахунок виробництва.

– Як зараз вирішується питання з контрактом з Китаєм?

– В останні роки Антонов розвивало напрямок співробітництва з китайськими компаніями по програмам Ан-178 та Ан-225. Були підписані відповідні угоди щодо спільного виробництва цих літаків в КНР. Реалізація цих угод є непростим питанням і потребує великої детальної підготовки як з боку Антонова, так і зі сторони китайських компаній. Для виконання умов підписаних угод китайські компанії мають пройти державні процедури в КНР для отримання відповідних дозволів, що потребує певного часу.

Звичайно, також потребує часу завершення випробувань та сертифікація літака Ан-178. Вирішення всіх питань щодо підготовки співробітництва по програмам Ан-178 та Ан-225 є обов’язковим етапом для їх подальшої реалізації.

– А що саме там може бути?

– Ми зацікавленні у продовженні співпраці з такою потужною країною, як Китай. Зокрема, ми маємо основні агрегати планера для побудови другого зразка Ан-225. Вони в хорошому стані. Але побудова другого екземпляру Мрії потребує інвестицій, масштабної конструкторської роботи.

– Побутувала думка, що китайці скопіюють технології і кинуть, як зробили це з автомобільною промисловістю інших країн.

– Багато країн співпрацюють сьогодні з Китаєм, налагоджують там виробництво. Ніхто нічого не боїться, ні Boeing, ні Mercedes. Але треба грамотно формувати процес взаємодії, і тоді співпраця буде плідною.

– Які плани підприємства на цей рік?

– Найближчим часом ми плануємо заключити контракт з Саудівською Аравією на розробку серійного літака Ан-132. Ми повинні отримати контракт і одразу запустити виробництво, а у 2019 році вже показувати результати роботи. Також необхідно повністю завершити імпортозаміщення нашої лінійки: 148, 158, 178. Ще одним головним завданням є виконання контракту на три літаки. Також будемо проводити оптимізацією кадрової структури та виробництва. За цей рік ми повинні провести атестацію всіх працівників підприємства, починаючи з керівників і закінчуючи спеціалістами, розпочати проект Кадровий резерв.

Потрібно завершити питання з імпортозаміщення двигунів та авіоніки. Також необхідно створити головний центр сервісу Антонов.

Ми повинні створити та забезпечити гідне сервісне обслуговування літаків Антонов в усьому світі, розробити логістику складської мережі деталей та комплектуючих для літаків марки АН. Крім того, необхідно залишатися на ринку авіаперевезень, може навіть збільшити їх обсяг. Ми ставимо за мету зайняти 50% ринку авіаперевезень надважких та нестандартних вантажів.

Також Антонов повинен вирішити проблему збиткових підрозділів соціальної сфери, які знаходяться на утриманні підприємства: медично-санітарну частину, дитячі садочки, бази відпочинку, дитячі оздоровчі комплекси тощо.

У цьому році в нас дуже багато завдань, але ми добре працювали в минулому році. Ми не беремо кредитів. Компанія живе за рахунок того, що заробляє.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X