«На марці з кораблем заробили $1 млн». Інтерв'ю НВ із гендиректором Укрпошти Ігорем Смілянським

23 квітня, 14:49
Ексклюзив НВ
Ігор Смілянський, гендиректор Укрпошти: Продовжуємо працювати усюди, де можемо (Фото:DR)

Ігор Смілянський, гендиректор Укрпошти: Продовжуємо працювати усюди, де можемо (Фото:DR)

Гендиректор Укрпошти Ігор Смілянський розповідає про знамениту марку з кораблем, анонсує нові марки з цієї серії і стверджує, що сьогодні його компанії вдається працювати не тільки на щойно звільнених територіях, але й на окупованих.

Протягом останніх двох тижнів поштова марка компанії Укрпошта із зображенням російського корабля залишається одним з найбажаніших сувенірів в Україні та за кордоном. Щоб купити її, українці шикуються в кілометрові черги до відділень Укрпошти, а кількістю запитів на придбання блокують онлайн-продаж знаменитої марки. А щасливі власники вже починають за дорого продавати її на онлайн-майданчиках.

Відео дня

А 22 квітня компанія анонсувала випуск другої марки з цієї серії, яка буде називатися Русскій воєнний корабль… ВСЬО. Якщо перша марка-бестселер була випущена накладом 1 млн, то наклад другої складе 5 млн екземплярів.

НВ поговорив із генеральним директором Укрпошти Ігорем Смілянським про надзвичайний успіх у випуску марок, а також про те, як працює одна з найбільших державних компаній країни в умовах війни.

— Як взагалі виникла ідея створення марки з російським кораблем, та хто її втілив?

 — Це була командна робота, ми це придумали, я запропонував зробити онлайн голосування. Ми отримали 500 малюнків на тему корабля, навіть від дітей, потім обрали п’ятдесят найкращих, і люди обрали з цих п’ятдесяти один, який став маркою. Ми ж демократичні, на американському шоу нещодавно цю тему обговорювали і жартували, що українці знаходять час голосувати та обирати навіть під час війни. Автор малюнку на марці - Борис Грох, він кримчанин, після окупації Криму його родина переїхала до Львова, де він зараз і мешкає.

 — Чи очікували ви на такий ажіотаж з продажем марки? І чи правда, що не будете додруковувати додатковий наклад?

 — Ми дійсно не будемо додруковувати наявний наклад, бо наклад є наклад, я знаю, що є дуже багато охочих та невдоволених, але є правила. Ми оголосили випуск в 1 млн примірників і порушувати обіцянку не будемо. Зазвичай наклад таких художніх марок складає 30−40 тис. примірників, ми одразу вирішили, що 1 млн, мабуть, продамо, але такого ажіотажу, звичайно, не очікували. Всі зараз говорять, що марка пророцька і просять нас випустити наступну з очільником Кремля.

— Чи є у вас запит на цю марку з дипломатичних представництв інших країн, з-за кордону?

—  Безумовно, оскільки наша марка тепер — символ України, вона вже була в Guardian, в New York Times, багато людей по світу її хочуть отримати. Я чув, що наші громадяни продають її на eBay за якісь шалені кошти. Ми залишили певну кількість тиражу для іноземних делегацій для дипломатичних відносин. Вчора цю марку було презентовано президенту США Байдену. Ми також залишили резерв для музейних фондів і окремо — для тимчасово окупованих територій, для людей там, які не мали фізичної можливості марку придбати. Оскільки цю марку можна було придбати не тільки в Києві, а й у всіх обласних центрах, крім окупованих, я вважаю цю міру справедливою.

— Скільки Укрпошті вдалося заробити на цій марці?

 — Більше $ 1 млн. Це непогано, В умовах, коли інші наші доходи впали. Наступну марку цієї серії ми вже оголосили сьогодні, вона буде мати назву Русскій воєнний корабль… ВСЬО і закриваємо цю серію. Ця марка буде мати тираж в 5 млн примірників, і буде конверт першого дня в 1 млн примірників. На цьому саме цю тему ми закриваємо, далі, я думаю, ми знову ж таки звернемося до наших людей, бо в нас тепер в Україні всі філателісти. Ми спитаємо, яку саме марку вони б хотіли побачити наступну — чи з очільником Кремля, чи з Кремлем, чи з Чорнобаївкою, чи Добрий вечір, ми з України!, чи з цуценятком Патроном, який допомагає в розмінуваннях. Ми також розробляємо мерч за цією темою і зараз шукаємо українських підрядників для його виготовлення. Наступного тижня ми це зробимо.

— Перед війною в Укрпошти були грандіозні плани з відкриття власного банку, нових сортувальних центрів, як війна переформатувала ваші плани? Які напрямки сьогодні для вас найважливіші?

— Під час війни ми трохи розширили свою діяльність, в тому числі приймаємо участь в евакуації підприємств, в доставці гуманітарної допомоги, ми, по суті, перезавантажили і запустили залізничну пошту після 21 року паузи. Вже посилки та гуманітарну допомогу перевозимо залізницею, до того були автівки та літаки. Зараз діє комендантська година, блокпости, тому затримка велика, тому доставляємо залізницею. Величезна частина нашої роботи — це експорт, це українські підприємці, які продають свої товари на eBay та Amazon. Для нас було дуже важливо підтримати їх, саме тому ми запустили літаки з Варшави до Нью-Йорка. Звичайно, з Києва було швидше, але, як кажуть наші продавці, що це дуже непогано як для війни, ми поновили більш-менш 50% експорту. Нам також вдалося договоритися з великими компаніями на кшталт Amazon та eBay, що вони продовжать співпрацю з Україною. Поки не домовилися лише з Alibaba, ще ведемо з ними перемовини. На жаль, в Росії вони залишилися, а Україну перекрили поки що.

— Ви відкрили відділення доволі рано, одразу після перших днів війни. Як цей та інші фактори позначились на вашій конкуренції з приватними поштовими компаніями на внутрішньому ринку України?

 — Ми почали працювати вже 25 лютого і надалі продовжуємо працювати усюди, де можемо. Щодо конкуренції, то це вже краще в наших клієнтів спитати, тому що крім бізнесу ми зараз займаємося питаннями ширшими. Але, безумовно, Укрпошта вийде сильнішою з цієї війни, з кращим іміджем та з вищим рівнем довіри від людей, бо одразу після ЗСУ у вивільнені міста приходить Укрпошта.

— Які послуги Укрпошти сьогодні в топі?

— Доставка пенсії, платежі, посилки, ну і, звичайно, марки. Ми продовжуємо доставляти пенсії і за березень виконали 85−87% наших зобов’язань щодо доставки, попри те, що ми, на жаль, втратили частину наших людей, частина виїхала за кордон.

— Чи вдалося вам відновити роботу на звільнених територіях?

 — Одразу вдалося, і я не перебільшую. Я був в Бучі, в Ірпені і в Гостомелі буквально на наступний день після звільнення, подивився на наші відділення, на жаль, трохи розбомблені кадировцями. Коли були біля нашого відділення в Бучі, бабуся підійшла — не знаю, як вона пережила усі ці дні, — і спитала, чи Укрпошта привезе пенсію. Тому ми обов’язково її усюди привеземо і вже привозимо. В деяких нещодавно звільнених районах більше 60% пенсії вже виплачені. Оскільки ми маємо не тільки стаціонарні відділення, але й пересувні, то це пришвидшує нашу роботу. Кожного ранку, ми дивимося, де безпечно і потрібно, і відправляємо їх туди, робимо адаптивні графіки з урахуванням поточної ситуації станом на ранок.

— Наскільки сильно зруйновані відділення загалом у звільнених областях?

 — Як виявилося, не так все погано, їх, звичайно, пограбували, але більшу частину можна відновити. Ми втратили десь 300−400 відділень по всій країні станом на зараз, але в Київській області їх можна поновити, і ми їх обов’язково поновимо.

— Укрпошта — одне зі стратегічних підприємств в країні. Чи були ви готові до початку війни заздалегідь?

 — Чесно вам скажу, що до війни складно підготуватися. Я все робив, виходячи з власних рішень, інтуїції та ситуації, яка складалася на той час. Всі секретні документи Укрпошти були знищенні нами в перший день, згідно з інструкціями.

— Чи оперує Укрпошта в тих областях України, що зараз знаходяться під окупацією?

— Ми працюємо в Мелітополі, Херсоні, Бердянську. Це, звичайно, важкувато виходить, і рішення ми також приймаємо кожний день, виходячи з ситуації. Але там мешкають наші люди, вони теж чекають на пенсії або на субсидії, тому ми співпрацюємо з місцевим бізнесом, який здає нам готівку, ми переводимо їм гроші на рахунок, а готівкою виплачуємо пенсію. Хлібний магазин здає Укрпошті виручку, ми виплачуємо пенсію, а потім бабуся йде в магазин і купує хліб. Так ми запускаємо обіг гривні в природі та зменшуємо шанси обігу рубля.

— Що для вас найважливіша оптимістична історія, пов’язана с Укрпоштою?

— Те, що ми можемо допомагати людям, виплачуючи пенсію, допомагаємо годувати сім'ї тим, хто працює на експорт. У мене нещодавно була онлайн-зустріч з нашими експортерами, їх було близько 500, і коли люди кажуть — дякуємо, бо ми можемо прогодувати у своїй компанії шестеро людей, ти розумієш відповідальність, що десь там шестеро людей мають кошти, щоб існувати під час війни.

Мене часто звинувачують зараз в корупції, що наші марки перепродають за дорого. Я можу сказати наступне. Мені може це й не дуже особисто подобається, але якщо ті, хто продають, дійсно пропонують передати половину суми від продажу на ЗСУ, чи це погано? А якщо навіть продадуть цю марку та залишать ці гроші у своїх сім'ях та під час війни будуть витрачати їх у своїй країні - це теж непогано. Ми створили додаткові можливості, і я цьому радий.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X