Люди в Україні споживають божевільну кількість хвилин, - новий глава Київстару

1 вересня 2018, 11:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Люди в Україні споживають божевільну кількість хвилин, - новий глава Київстару - фото

Новий глава Київстару продовжує керувати ще й казахським оператором

Новий глава компанії Київстар Олександр Комаров дивується швидкістю, з якою українці освоюють зв'язок формату 4G, і розповідає про те, чи буде якіснішим 3G. А ще він зізнається: мобільний оператор збирає про своїх клієнтів занадто багато поки ще мало кому потрібних даних.

В середині літа компанія Київстар - найбільший вітчизняний телеком-оператор, що належить міжнародній групі VEON, - провела спецоперацію: повернула Україні колишнього киянина.

Знаковості цієї події додає той факт, що мова йде про зміну керівника компанії: на місце Петра Чернишова прийшов Олександр Комаров.

Він народився, навчався і працював колись в столиці України, поїхав в Середню Азію, а тепер повернувся, щоб поєднувати нинішню посаду глави мобільного оператора Beeline Казахстан (також належить VEON) з позицією топ-менеджера Київстару.

Сам Комаров сподівається, що подібне сумісництво буде недовгим: окремого керівника призначать чи в Україні, або в Казахстан.

А ось акціонери Київстару сподіваються, що Комаров зуміє розвинути справу, розпочату Чернишовим.

У 2014-му, коли останній прийшов в компанію, її доходи падали, а частка ринку знижувалася. Комарову ж дісталася структура, яка перебуває на підйомі: число абонентів - 26,5 млн осіб, що майже на 6 млн більше, ніж у найближчого конкурента. Виручка в 2017-му зросла на 10,6% - до 16,5 млрд грн, і це теж №1 для ринку. А прибуток до оподаткування, виплати банківських відсотків і амортизаційних відрахувань (EBITDA) збільшилася на 18,1%, склавши рекордні для Київстару 9,2 млрд грн.

Правда, як уточнював Чернишов, девальвація гривні призвела до того, що фінансові показники компанії в доларах не дуже вражають.

Незважаючи на всі успіхи, керівництво групи VEON не стало продовжувати співпрацю з Чернишовим. А регіон Євразія, яким він керував, перебуваючи на посаді головного виконавчого директора українського підрозділу, і зовсім вирішили розформувати.

Про те, що зробить в Україні відновлений киянин Комаров, який вже придбав для себе київстарівську сім-карту зі звичайним номером, новий топ-менеджер і розповів НВ в своєму першому українському інтерв'ю.

- Про що вам говорять останні фінансові результати Київстару? Попередній СЕО дуже ними хвалився.

- Хвалився... Я б сказав пишався - дуже справедливо і дуже заслужено. У нас 26,5 млн клієнтів, а акціонери задоволені фінансовими результатами - доходи компанії зростають щорічно на рівні 10-12%. У цій ситуації я, як виконуючий обов'язки президента Київстару, перш за все повинен не нашкодити, а підтримати команду в розвитку бізнесу, посилити і прискорити деякі напрямки.

- Результати компанії відмінні в гривні, а ось в доларах - ні. Що робити?

- Нічого. Я віддаю належне акціонерам, які вирішили вимірювати наш результат в національній валюті. Наша звітність - в гривні, наші цілі - в гривні, система мотивації співробітників прив'язана до національної валюти.

Я думаю, що це неминучий наслідок того, що наша компанія вирішила сфокусуватися на ринках, що розвиваються. У цій стратегії є свої плюси і свої мінуси. З одного боку, на ринках, що розвиваються, темпи зростання і маржинальність [прибутковість] вище, ніж на розвинених. З іншого - є високі валютні ризики.

- Як співвідноситься робота Київстару з тим, що відбувається на глобальному рівні в VEON?

- Стратегічно ми повністю синхронізовані. Є завдання рости як в традиційному бізнесі (за рахунок зростання доходу від передач даних), так і в нових доходах, зберігаючи або підвищуючи ефективність бізнесу, перш за все через цифровізацію внутрішніх процесів і клієнтського досвіду.

Наприклад, в Казахстані є так звана Sim Tracking System, яка дозволяє відслідковувати життєвий цикл кожної карти від складу до клієнтського пристрою. Ми бачимо дохід, прибуток і час життя сім-карти в кожному каналі, в кожній точці. І на підставі цих даних починаємо управляти своїм ресурсом.

У Казахстані на сьогодні торговий агент не думає, куди йому їхати: вранці в його смартфон завантажується онлайн-маршрут, по якому він слідує з конкретним завданням в кожній точці.

- Мобільний оператор збирає багато даних. А як ви ними розпоряджаєтеся? Можете передбачити, які продукти і сервіси будуть потрібні вашим клієнтам?

- Так, у нас дійсно багато неперсоналізовані даних - коли ми розуміємо, як себе ведуть групи клієнтів (адже більше 90% наших абонентів - це анонімні користувачі). Ми можемо створити портрет клієнта і на його основі підказати характеристики потенційних користувачів нашого або іншого продукту, і ефективно комунікувати з ним через наші ж канали.

Люди в Україні як споживали божевільну кількість хвилин, так і споживають

Ідея полягає в тому, щоб робити це предиктивно [наперед] і автоматично. Це має на увазі процес machine learning [машинного самонавчання]. Масштаб таких операцій поки невеликий. Але ми, наприклад, вже можемо передбачити, коли клієнт планує змінювати свій пристрій. І можемо наперед автоматично запропонувати клієнту нові пристрої того бренду, яким він користувався. Це частина того, що називається marketing of one або «маркетинг одного». Але нам усім ще належить пройти довгий шлях. Поки ж ми будемо апелювати до мікросегментів абонентів, а не до конкретного споживача.

- Банки купують у вас інформацію? Ви їм даєте дані для формування кредитної історії?

- Вони купують у нас дані про клієнта, який дав своє добро на те, щоб його верифікувати і виставили певний бал на підставі історії його платежів і поведінки як мобільного клієнта. Ми не передаємо персональну інформацію. Просто виставляємо бал. Це дозволяє банкам уточнити свою оцінку ризику по клієнту і знизити загрозу неповернення боргу або шахрайства.

- А яку інформацію про клієнтів ви відстежуєте або здатні відстежити?

- По-перше, ми не відстежуємо інформацію про клієнта. Персональна інформація може бути надана тільки за рішенням суду. Ми оперуємо величезними обсягами. Наприклад, в середньому в Київстарі ми обробляємо 3 млрд подій на добу і тисячі запитів в секунду. Аналіз великих даних відкриває абсолютно нові можливості в розумінні портрета і поведінки нашого клієнта.

Перед нами стоїть інше завдання - предиктивное моделювання, яке підкаже, який продукт або послугу клієнт може захотіти в найближчому майбутньому. Але поки до кінця навіть не розуміємо всієї глибини цієї інформації. Ми опосередковано можемо створити портрет клієнта. І власну кредитну історію. Ми бачимо, хто подорожує за кордон, чи дзвонить він звідти, знаємо географію його переміщення. Даних море, але ринку для них немає.

Поки потенціал їх використання всередині компанії вище, ніж за межами. Ми, наприклад, використовуємо ці дані для поліпшення клієнтського досвіду, для продажу нових затребуваних послуг, для визначення географії наших інвестицій. Всі наші вкладення в базові станції ми приймаємо на підставі теплових карт, де збираються такі параметри, як якість послуг, дохід та інші.

Україна була технологічною провінцією Європи - і ось такий прорив за кілька років

Але це тільки половина історії. Наступний крок - визначити, де виникнуть проблеми в майбутньому, і працювати проактивно.

Інший приклад - послуга «довірчий платіж», яка діє в Казахстані. Фактично це мікрокредит - іноді клієнту даються гроші або послуги для того, щоб залишатися на зв'язку. Стара послуга, яку ми почали недавно робити на підставі аналізу великих даних, - і відразу підвищили рівень видачі таких мікрокредитів, знизивши погану заборгованість.

- В Україні багато хто чекав запуску 4G. Уже минув певний час з моменту старту четвертого покоління, які результати?

- Я, в принципі, вражений: Україна була технологічною провінцією Європи - і ось такий прорив за кілька років.

У пізнього запуску є і свої плюси. Мене, наприклад, вражають темпи, з якими країна надолужує відставання. Якщо в Казахстані 3G і 4G запускалися на фазах, коли ринок ще був до цього не зовсім готовий, то в Україні 3G вже запустився на настільки підготовленому ринку, що люди практично миттєво стали користуватися цією послугою. І сьогодні 50% наших клієнтів - користувачі мобільного інтернету. Це божевільне досягнення. І те ж саме зараз я бачу в 4G. Рівень проникнення пристроїв досить високий: половина всіх смартфонів готові до 4G.

Київстар покриє зв'язком четвертого покоління територію, на якій проживає більше половини населення країни, менш ніж за рік існування 4G в Україні. І планка, про яку ми зараз говоримо на 2019 рік, - це покрити територію, на якій проживає 75% населення. Наприклад, в Казахстані ми запустилися в 2016-му, і тільки в цьому році вийдемо на 54-55% населення.

- А по доходах?

- Вони теж відображаються. Доходи компанії зросли більше ніж на 11% рік до року. Це дуже добре.

- Але це ж не через 4G?

- Це багато в чому за рахунок доходів від передачі даних.

Насправді доходи від традиційних послуг практично не ростуть. Люди в Україні як споживали божевільну кількість хвилин, так і споживають (за другий квартал середнє споживання - 580 хвилин на абонента). Єдине велике зростаюче джерело доходів - це передача даних. Вже на сьогоднішній день в Київстарі він формує 35% доходу.

- 5G-стандарт взагалі можливий в Україні найближчим часом?

- Ми ще 4G не опанували. Поки і клієнтів немає, і пристроїв. Їх немає ніде.

Більш того, є теорія про те, що повноцінний 5G в національному масштабі не по кишені жодному операторові, тим більше в такій країні, як Україна, з таким низьким доходом з абонента (середній показник - 52 грн). Зараз у держави навіть не може бути стратегії: ніхто ще не сідав за стіл переговорів з операторами, не обговорював можливі частотні діапазони і їх вартість - в цьому немає ринкової і технологічної необхідності.

Але це одна сторона медалі. Є друга - можна піти по еволюційному шляху. Коли в мережі 4G при достатній ширині спектра можна буде розганятися до швидкості одного гігабіта в секунду, ми потроху будемо вивільняти частоти від застарілих стандартів, рухаючись в сторону 5G.

Але ми будемо вести діалоги з регулятором для того, щоб зрозуміти: яким він хоче бачити 5G і в які терміни?

- Є просте питання, що задавав телеком-гігантам навіть прем'єр України: чому після впровадження 4G погіршилася якість зв'язку?

Я спробую відповісти комплексно. По-перше, якість для нас - це святе. По-друге, якість - дуже суб'єктивне поняття. Навряд чи абонент вимірює 100 показників мережі, - він і не повинен, це ми робимо, причому як на мережі, так і на рівні абонента.

Ми бачимо дохід, прибуток і час життя сім-карти в кожному каналі, в кожній точці

У нас може бути дуже хороший зв'язок, але прийшло літо, виїхали на дачі - інше сприйняття через зміни в покритті: не відповідає сайт - винен оператор, пішов дощ з градом - вплив на якість.

Ми дивимося на клієнтську якість в тому числі і за інтегральним показником NPS (Net Promoter Score). У нас NPS за результатами 2017 року - 25: це дуже хороший показник і кращий серед операторів України.

При цьому часто клієнти списують проблеми з інтернетом на мобільного оператора, а не на постачальника контенту.

- З інтернетом зрозуміло. Але чому голосовий зв'язок погіршився?

- Напевно, основна причина - це так званий рефармінг. В рамках запуску 4G оператори обмінюються частотами і перенастроюють свої станції. Коли ми говоримо про технології 3G, то спектр частот, який ви віддаєте на неї, абсолютно впливає на радіус дії цієї мережі. Завантаження впливає на радіус дії.

І [це ми зараз] не зупиняємося на такій живій темі, як unlimited-пакети - це вбивство для мобільної мережі: у нас були деякі чудові клієнти, які через нашу сім-карту тримали інтернет-кафе.

Все банально: в 3G чим вище навантаження, тим менше радіус обслуговування. І далі у вас виходить запуск безліміту як відповідь на конкурентні дії або необхідність перебувати в ринку. У вас зростає споживання: у Київстар - 140% зростання споживання data.

А зростання доходів компанії - 11%, десь на рівні інфляції, навіть нижче. Тобто ця історія довгостроково трошки в нікуди.

- Це тимчасова історія?

В якихось елементах вона тимчасова, адже технологічна еволюція триває, і параметри мережі поліпшуються. Технарі завжди будуть щось підлаштовувати. Крім того, потрібно буде постійно балансувати між інтересами 3G і 4G-мереж. Ну і, нарешті, навантаження буде постійно зростати. Частина факторів, що погіршують зв'язок, піде, але можуть з'явитися нові.

П'ять питань Олександру Комарову

Ваша найдорожча покупка за останні 10 років?

Це не зовсім покупка, а дуже дороге придбання життєвого і будівельного досвіду під час будівництва будинку.

Поїздка, яка справила на вас незабутнє враження?

Поїздка на Камчатку.

На чому ви пересуваєтеся по місту?

Службовий автомобіль, UBER і Яндекс-таксі.

Вчинок у вашому житті, за який вам до сих пір соромно?

Це було в дитячому садку, і мені до сих пір соромно.

Чого або кого ви боїтеся?

Втратити здоровий глузд. У корпоративних реаліях це досить просто.

.

Журнал НВ (№ 21)

Парламентскі списки

Завдяки двом новим політичним силам на парламент чекає безпрецедентне в історії України оновлення

Читати журнал

Вибір редакції

Фінанси

Вчора, 20:00

thumb img
Вивід 155 млрд грн з ПриватБанку — не ідея НБУ, а реальні наслідки скасування націоналізації - Рожкова
Економіка

Вчора, 08:40

thumb img
Після серіалу на HBO. Хто заробить на зростанні туристичного потоку в Чорнобиль
Економіка

Вчора, 08:00

thumb img
Прощавай, Росіє. Чому Польща стала головним торговим партнером України і що купує західний сусід

Стань автором

Якщо Ви хочете публікувати свої колонки на НВ Бізнес, напишіть листа на адресу:

kolonka@nv.ua