Держава не повинна підтримувати, вона повинна створювати умови ведення бізнесу - глава великої компанії з виробництва товарів для дому

15 травня 2018, 17:28
705
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Держава не повинна підтримувати, вона повинна створювати умови ведення бізнесу - глава великої компанії з виробництва товарів для дому - фото

Фото : прес-служба корпорації Біосфера

Засновник корпорації Біосфера Андрій Здесенко

Засновник корпорації Біосфера розповів про розвиток українського бізнесу, які перспективи українцям дає Естонія, і чим відрізняються умови ведення бізнесу зараз і в 90-ті роки.

Уряд України останнім часом задумався про розвиток бізнесу в Україні. Так, у березні президент України Петро Порошенко підписав довгоочікуваний законопроект Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю. Новим законом вводяться сучасні принципи ефективного регулювання, створення і ведення бізнесу.

Очікується також, що закон дозволить значно поліпшити бізнес-клімат, сприятиме залученню прямих іноземних інвестицій, створить передумови для створення нових і розвитку наявних підприємств.

Крім того, у травні в Кабміні задумались і про розвиток малого та середнього бізнесу. Було затверджено план заходів щодо реалізації Стратегії розвитку малого та середнього бізнесу до 2020 року. Таким чином, держава взяла курс на створення сприятливого середовища для розвитку бізнесу.

Про те, які зміни відбуваються в бізнесі і як створити успішну компанію, розповів НВ Бізнес засновник великої української корпорації Андрій Здесенко.

– Ви давно займаєтеся бізнесом. Чи відрізняються умови ведення бізнесу зараз і в буремні 90-ті роки?

– У 90-х роках побудувати стійку компанію було практично неможливо. У той час була дика інфляція і дуже низьке споживання. Зараз побудувати серйозний бізнес у будь-якому сегменті набагато простіше. Адже в Україні величезна кількість можливостей і ніш для розвитку як середнього, так і дрібного бізнесу. За наявності ресурсів можна вибудувати і великий бізнес – багато галузей ще не консолідовані. Розвивається велика кількість успішних стартапів.

– Іноземні інвестори або великі підприємці часто кажуть, що в Україні взагалі дорогі гроші, поганий бізнес-клімат і немає підтримки від держави. І тому тут не дуже сильно розвивається бізнес. Ви говорите якісь протилежні речі. Чому?

– Якщо в умовах, у яких зараз перебуває Україна, бізнес проростає і розвивається, то це говорить про якість підприємництва і бізнесу. Держава не повинна підтримувати, вона повинна створювати умови ведення бізнесу. Зазвичай це податкові пільги і спрощення процедур. Наприклад, в Естонії немає податку на прибуток, є податок на дивіденди. Таким чином, ви використовуєте прибуток для інвестицій і зростаєте. Податок платите тільки тоді, коли заробили і хочете поділитися з інвесторами прибутком.

Україні вкрай важливо мати якомога більше інвесторів – не лише зовнішніх, а й українських. Зовнішній інвестор завжди оцінює, де йому вигідно розмістити виробництво – в Україні, в Естонії, в Китаї, в Польщі. Потім дивиться на законодавство, рівень інвестицій у країну, вартість кредитів, безпеку, доступ до робочої сили, інтелектуальний потенціал, рівень втручання влади – і вибирає, де краще. Наприклад, якщо порівнювати інвестиційні умови у країнах Балтії та Україні, то сьогодні вони непорівнянні. Дешева робоча сила в Україні – міф. У нас величезний дефіцит талановитих інженерів, виробничників, дуже багато хто виїжджає за кордон, і цю проблему потрібно вирішувати.

– Ви про Естонію згадали, тому що у вас там є бізнес?

– Так, під Таллінном є спільний завод з Groupe Lemoine.

– Нещодавно в інформаційному просторі повідомляли, що в українців відкрито, мабуть, більше за всіх підприємств у Естонії. Які перспективи українцям дає Естонія, чи вигідний там бізнес і чому туди йдуть?

– Естонський ринок невеликий, але під боком є ​​ринок Росії, Скандинавії та Європи. Естонія виступає хабом для виробництва, логістики. Адже це безпечна країна з високим рівнем кваліфікації людей, відсутністю бюрократії з держорганами, дешевими кредитами і законом, який захищає інвестора. Це те, що всім потрібно.

– А ви особисто для чого використовуєте?

– Співпрацюємо з французькою Groupe Lemoine з виробництва бавовняного полотна і ватяних дисків, це важливий ресурс для розвитку компанії на всіх ринках.

– Ви займаєтеся бізнесом у різних сферах. Це і мас-маркет, і фешн-бізнес. Який із цих напрямів ви вважаєте найбільш рентабельним, цікавим в Україні?

– Попит на повсякденні товари є завжди, кошти для чистоти та гігієни потрібні всім. З іншого боку, об'єднання великого масштабу мас-маркету і дуже тонкої деталізації в fashion дозволяє мені не відриватися від клієнта, стежити за сервісом. У великому бізнесі важливо не ігнорувати запити клієнтів, їхні потреби в сервісі.

– Мені цікаво, як у вас узагалі з'являються ідеї нового бізнесу? Ви колись продавали. А потім ви захотіли зробити великий бізнес. Як у вас виникла ця ідея з Біосферою?

– Тоді активно розвивався напрям дитячої та жіночої гігієни, але в Україні не було виробництв – тільки кілька компаній імпортували прокладки і підгузки. Зрозуміло було, що це потенційно прибутковий напрям.

– Як ви це зрозуміли?

– Іноді я отримую інсайти від різних людей, це служить сигналом. Важлива ще оцінка ринку, на який хочеш вийти. Якщо говорити конкретно про прокладки і підгузки, то протягом двох тижнів мені кілька людей підказали, що є дефіцит у цих речах, і що напрям має гарний потенціал для розвитку. Тоді я проаналізував і побачив, що ці товари дійсно затребувані. На той момент я займався дистрибуцією медпрепаратів і мав кілька аптек, але цей ринок був дуже конкурентним. Взагалі є ще фактор "чуйка" і розуміння того, що це «вистрілить»: я вмію слухати людей і будую бачення бізнесу хоча б років на 10-15 вперед, так щоб відчувати не тільки нинішню потребу людей, а й що буде в майбутньому.

– А було таке, що вас підводило це відчуття?

– Тотально ні. Адже ми працюємо на ринку, де є споживання. Питання, наскільки наша модель, продукти, ціна і сервіс конкурентні. Я не допустив якоїсь стратегічної помилки при створенні бізнесу, так щоб він був не успішний і його потрібно було закривати. Але все впирається в мою концентрацію. Я не можу однаково пильно стежити за всіма сферами бізнесу. Charisma Fashion Group і Vapiano керують наймані менеджери. У Біосфері я СЕО. І це велика різниця. Якби я був і там, і там СЕО і на 100% вкладався, результати були б зовсім іншими. Залучення власника, його управління має принципове значення.

– Коли ви почали інвестувати, у вас було це відчуття? Ви вкладали в бізнес свої гроші чи у когось позичали?

– У бізнес я вкладав і свої гроші, і чужі. Зазначу, що і тоді, і зараз вести бізнес непросто. Однак зараз ризики інші. Одна справа, коли ми робимо "зі штовхача" якусь маленьку машинку, інша справа, коли їде великий трак або поїзд, і ми можемо вагончики до нього чіпляти або відчіплювати, але поїзд їде. Це дві різні моделі.

– Ви планували відразу розвивати потужне виробництво чи ви думали: добре, зробимо маленьке виробництво, а там подивимося. Як розвивалася ідея?

– Під час створення бізнесу я думаю, як його вивести в лідери. За життям я форвард, люблю забивати, люблю вигравати. Це мій спосіб реалізації, я хочу бути першим. Або ми в трійці лідерів, або...

– Ось Біосфера. Яка була думка спочатку і як вона розвивалася?

– Спочатку хотіли бути №1 у Дніпропетровському регіоні – ми цього досягли. Потім у складі великої корпорації ми стали №1 у жіночій гігієні на національному рівні. Потім ми першими відкрили виробництво. Потім змінили модель і з головою поринули в інший бізнес – №1 у вологих серветках. Бути №1 – це величезна внутрішня мотивація.

Модель цієї компанії як великого виробника реалізувалася десь у 2002 році. Зазначу, що вже тоді я припускав, якою вона буде. Коли всі цілі реалізувалися, з'явилося нове бачення. Крім того, при створенні бізнесу має бути лідер, який знає, куди вести команду.

– В який момент ви відчули, що ви заможна людина і заробили достатньо грошей?

– Заможним я себе відчув уже давно. Наді мною не висить тягар грошей, я витрачаю набагато менше, ніж корпорація заробляє. Чи заробив достатньо? У кожного щодо цього свої мірила, для мене це горизонт 10 років і планка в 5 разів більше, ніж я маю зараз.

– Журнал Forbes та інші журнали часто складають рейтинги багатих людей. Коли ви вперше потрапили в цей список, що ви відчули?

– Успішний бізнесмен – це завжди сплав здорового егоїзму, одержимості і цілеспрямованості, вони не можуть без заслуженої слави. Всім потрібно визнання того, що ти багатий, заможний, успішний. Це як потрапляння на п'єдестал для спортсмена: для успішних і зрілих не є самоціллю, але ж це частина великої гри.

– Ви говорили, що продаєте дрібниці. Вас ніколи це не принижувало?

– Ні. Ми створюємо якісні товари, які дарують людям позитивні емоції, роблять життя комфортнішим і допомагають звільнити час для найважливішого. Крім того, в Charisma FG ми ще й продаємо 30 найкращих в світі брендів дитячого та дорослого взуття, одягу, костюмів – і я цим пишаюся.

– А ви брали участь в розробленні продукції? Вона проходілa випробування?

– Розробляв практично все. Матеріал, запах, дизайн, упаковка, обладнання – все повинно скластися в єдине ціле. І для цього хтось повинен приймати фінальне рішення і робити інвестиції.

– Часто кажуть, що це мікроменеджмент і це не дуже добре для бізнесу.

– Якщо прийняті неправильні рішення на глибинному рівні – не те обладнання, не ті технології, не та ціна – продукт не потрапляє на ринок і ви програєте. Мікроменеджмент залежить від масштабу карти. Якщо ми говоримо про світовий масштаб, то мікроменеджмент вимірюється зовсім іншими категоріями, ніж при масштабі цього кабінету, де ми записуємо інтерв'ю.

– Ваш наступний бізнес – фешн. Що привело до цього, які були сигнали?

– Ще з дитинства я любив спостерігати, як правильно одягаються певні люди, коли це було недоступно. Потім я почав захоплюватися сам і поступово набирати досвід в цьому.

– Цей вид бізнесу прибутковий в Україні?

– Він приносить невеликий прибуток, але його потенціал в майбутньому набагато більше, ми плануємо розвиватися по всій Україні.

– А що це буде? Мережа фешн-бутиків?

– Хочемо створити мережу з продажу сорочок і чоловічого трикотажу.

– Які потрібні складові, щоб цей бізнес був успішним?

– Потрібно знати свого споживача, продукт, дистрибуцію, виробництво, маркетинг, а ще любити свою справу. Прикладом може бути власник бренду Van Laack Крістіан фон Даніельс. Він викупив цей бренд у BMW практично мертвим і зробив його №1 у світі. Він проповідник свого бізнесу.

– Що у вашому розумінні проповідник і чи є ним ви?

– Я проповідую, насамперед, своїм співробітникам. Тому що це ідеологія, яка робить компанію набагато ефективнішою. Ти залучаєш людину, розповідаєш про своє бачення бізнесу, чому ти. І коли ти їдеш, людина говорить: я хочу працювати з ним. Якщо подивитися на всіх великих бізнесменів, які змінили бізнес-ландшафт і реально горять своєю справою, – це проповідники.

– Ви особисто спілкувалися з власником бренду Van Laack?

– Крістіан фон Даніельс зустрівся зі мною, щоб обговорити відкриття моно-брендового бутіка в Україні. Він повірив у мої можливості і в результаті був відкритий франчайзинговий бутик Van Laack в Дніпропетровську.

– Він подивився на вас і сказав: я в нього вірю? Чи вам потрібно було презентацію якусь робити?

– Самопрезентацію. Я зміг залучити, змусити повірити в мене і переконати, що я впораюся і створю найкращу команду, а бутік в Дніпропетровську буде дуже успішний. У той момент у мене не було ні команди, ні локації. Але була мета увійти в фешн-бізнес. Він повірив у мене і не помилився.

– В Україні люди часто не люблять хвалитися. З дитинства так привчили, що не дуже про себе треба розповідати. А я бачу, що ви навпаки це робите. Чому і коли це у вас з'явилося?

– Я не хвалюся, а пишаюся, своїм прикладом кажучи людям «ось, дивіться, я зміг – і ви зможете». Якщо ти дійсно людину надихаєш на своєму прикладі, то це добре. Крім того, потрібно себе вміти правильно продати.

– Ви власник ресторану. Як розвинути цей напрям у бізнесі?

– Vapiano – це сім'я ресторанів, тому керуюча компанія нас вчить, розвиває і вимагає.

– А що підштовхнуло до ресторанного бізнесу?

– Я просто залишився під враженням від першого мого знайомства з Vapiano в Німеччині: прекрасний інтер'єр, апетитний аромат пасти і піци, гул жвавого спілкування – я тоді подумав про те, як круто було б відкрити такий ресторан в Україні. Тоді ми змогли закохати в себе команду Vapiano worldwide і відкрити два ресторани в Україні. Зараз вони мають позитивний грошовий потік і позитивну EBIDTA. Але для повернення інвестиції потрібно ще 3 роки.

– А які ніші, на вашу думку, зараз ще цікаві в Україні?

– Ресторанний бізнес, агросектор, послуги, ІТ-сфера.

Журнал НВ (№10)

Момент істини

Шість головних претендентів на президентське крісло відповіли НВ на сім запитань — політичних, світоглядних і особистих

Читати журнал українською

Головне

Футбол

Сьогодні, 02:17

thumb img
Давайте натуралізуєм Родрігеса. Реакція соцмереж на драматичну перемогу збірної України над Люксембургом
Події

Сьогодні, 10:31

thumb img
Розпочнуть із площі. Влітку в Києві стартує реконструкція Центрального вокзалу
Політика

Вчора, 18:07

thumb img
Європейський прокурор Кесслер: Корупція в Україні - це звичка