Чим викликаний бум на ринку електромобілів в Україні
За підсумками восьми місяців 2016 року в Україну імпортували в два рази більше електромобілів, ніж за весь минулий рік. Експерти пояснюють зростання їхньої популярності постійним подорожчанням палива і розширенням мережі електрозаправок. Але головне не в цьому, а в зниженні цін, завдяки тому, що торговці знайшли спосіб поставляти в країну автомобілі з пробігом з США. Про нюанси цих схем, а також реалії українського ринку НВ Бізнес розповів один з ключових популяризаторів альтернативних засобів пересування, керівник компанії Electrocars Олександр Кравцов.
– Скільки у нас в країні купують нових електромобілів, а скільки - з пробігом?
– Українці купують більше 90% електрокарів з пробігом. Причина банальна - вони коштують в два рази дешевше нових. Це відбувається завдяки американському ринку, де працюють діючі державні програми субсидування, і де люди часто змінюють машини. Саме цей ринок дозволяє генерувати в Україні ціну в два рази нижче нового електромобіля з Європи. Тому "американці" з пробігом в 30-40 тисяч кілометрів, яким два-три роки, лідирують з продажу в країні.
– Які моделі найбільше користуються попитом і чи можна знайти дешеву альтернативу?
– Як і рік тому, Nissan Leaf є лідером на наших дорогах. Але популярними стають і інші електрокари, наприклад, BMW i-серії. Вони в два рази дорожче, але їх дизайн схожий на Tesla. Більш того, BMW випустили електрокар з додатковим бензиновим двигуном і генератором, що дозволяє проїхати більше 200 км.
Звичайно, багатьох стримує дистанція, яку автомобіль подолає на одному заряді. Але в Києві, Одесі, Львові, Харкові це вже не проблема
Renault ZOE, новий європейський автомобіль, може стати популярним в найближчі рік-два. Але поки його ціна "кусається". Є ще електричні Smart, які коштують дешевше навіть, ніж Nissan Leaf.
– Які головні критерії покупця при виборі електромобіля?
– Ціна вже відійшла на другий план, так як середня вартість знизилася до $15 тис. Зараз покупці стали думати про комплектації, додаткові опції, також звертають увагу на пробіг. Звичайно, багатьох стримує дистанція, яку автомобіль подолає на одному заряді. Але в Києві, Одесі, Львові, Харкові вже достатньо зарядних станцій, так що це вже не проблема. Важливо і те, що Leaf не вимагає частого техобслуговування - в середньому раз на 50 тис. км пробігу.
– На що варто звернути увагу при купівлі електромобіля з пробігом?
– Коли купуєте авто з пробігом, майте на увазі, що швидше за все - це авто з Америки. Тому ви можете запитати у продавця Carfax (детальний звіт по історії транспортного засобу, який експлуатувався на території США чи Канади – НВ Бізнес) – документ, який дозволяє зрозуміти, що машина не була втоплена і не була в ДТП.
Сьогодні є дрібні гравці на ринку, які намагаються приховати цю інформацію. Скориставшись тим, що не всі клієнти розбираються в електрокарах.
Коли ж є Carfax, то ви бачите, в якому стані автомобіль. Крім того, там є інформація про косметичний ремонт - коли якась деталь підфарбовувалась.

Наступне, зверніть увагу на ємність батареї. Ці показники повинні продемонструвати під час вашої присутності. Якщо батарея має ємність 85% або більше, то це хороший показник у трирічного автомобіля. Якщо показники ті ж, але вік електромобіля два роки або менше, то краще шукати інший транспортний засіб. Якщо ж ємність батареї має менше 80-82% - просіть знижку. Так як машина буде проїжджати 120-130 км на одному заряді. Але це не критично. Люди на них їздять ще багато років. Головне - це правильно організувати зарядку.
Ціна вже відійшла на другий план, так як середня вартість знизилася до $15 тис
І третє, це підготуйте сім'ю до появи електромобіля. Обладнайте зарядку вдома, організуйте зарядку на роботі, скачайте карту зарядних станцій України - PlugShere. Після цього для вас не існуватиме кордонів.
– Чи часто купують до машини зарядний пристрій? Скільки він коштує?
– Головне завдання продавця – це якісно пояснити, як заряджати електромобіль. Зазвичай з салону людина виїжджає зі стандартним пристроєм, але через деякий час повертається за додатковим пристроєм. Наприклад, може знадобитися кабель, який дозволяє заряджати на зарядках АЗС ОККО. За рік багато кабелів, які АЗС закупили, вже вийшли з ладу.
Також клієнти звертають увагу на зарядні станції, які дозволяють заряджати за відсутності заземлення. Так як американський пристрій, якщо він правильно встановлений, то вимагає заземлення. Це такий стандарт. Проте українські реалії такі, що заземлення є не скрізь. Не всі розетки в ідеальному стані, тому люди повертаються за зарядками, які дозволять уникати заземлення і знижувати силу струму.
Крім того, після появи на українській мапі зарядних портів – промислових роз'ємів – виникла потреба в портативних зарядних пристроях, що дозволяють заряджати на парковці супермаркету, десь по дорозі, на СТО або на мийці. У діапазоні від $300 до $600 можна знайти придатний зарядний пристрій.
– Як буде розвиватися ринок електромобілів до кінця 2016 року?
– Зараз важко робити прогноз. В Україні немає серйозних пільг, тому майже всі електромобілі в Україну потрапляють після американських лізингових програм, відпрацювавши там свої три роки. В Євросоюзі лізинг електрокарів не сильно розвинений, тому завозити звідти автомобіль дорожче на $2-3 тис. Тому ніхто цього не робить.
На початку серпня 2016 року Сервісний центр МВС України почав відмовляти в реєстрації американських електромобілів, посилаючись на необхідність сертифікації за європейськими правилами. Ми намагалися з'ясувати, які ж нові норми були введені. І виявилося, що за останні 10 років ніяких нових зобов'язань Україна на себе у цій сфері не брала. Всі американські автомобілі, не тільки електричні, вже 10 років повинні були сертифікуватися за європейськими стандартами. Ми розіслали запити в усі можливі міністерства. Але покищо всюди нам надали у відповідь банальні "відписки".
Майже всі електромобілі в Україну потрапляють після американських лізингових програм, відпрацювавши там свої три роки
Нам вдалося розкопати номер "папірця", щоб формально запустити процес: лист-роз'яснення Мінекономіки на адресу МВС 3431-05 / 9501-03 від 31.03.2016. Для сертифікації потрібно переробити авто з американських на європейські стандарти. Це заміна лобового скла, фар та інших частин електромобіля. У сумі така операція "тягне" більше ніж на тисячу доларів. Але будемо враховувати, що саме десь на цю тисячу подешевшали електрокари після скасування мита. (Саме цей процес нарешті запустив ринок на початку 2016 року).
Ступор із сертифікацією зараз поступово уповільнює ринок. Ми, як бізнес, чекаємо пояснення і роз'яснення. Наприклад, навіщо повністю змінювати лобове скло, або ремені безпеки, які пройшли сертифікацію в США. Відомо, що американські стандарти безпеки навіть вище за європейські. Крім того, є досвід європейських країн, в які так само завозять американські автомобілі. Однак там немає необхідності втручатися в заводську збірку, організовувати такі масштабні роботи з автомобілем. Тому покищо ми чекаємо офіційної реакції, щоб поступово вирішувати ці питання.