Економіка

19 лютого 2022, 09:19

Розумний облік та права споживачів. Як економити на сплаті за електроенергію та як замінити електролічильник

Для побутових споживачів діють фіксовані тарифи на електричну енергію. Проте можна зекономити на споживанні послуг енергокомпаній, знаючи свої права.

Для населення тарифи на електропостачання залишаться незмінними до 30 квітня 2022 року. У залежності від обсягу споживання, побутові споживачі сплачують:

  • 1,44 грн/кВт-година — за місячне споживання до 250 кВт-год;
  • 1,68/кВт-година — за місячне споживання понад 250 кВт-год.

Двозонний та тризонний тарифи

Урядовою постановою передбачається можливість застосування щодо обліку споживання електроенергії диференційованих коефіцієнтів (за вибором споживача), а саме:

1. За двозонним диференціюванням за проміжками часу:

  • 50% фіксованої ціни — з 23:00 до 7:00 (в години нічного мінімального навантаження енергосистеми) — 0,72 грн/кВт-год та 0,84 грн/кВт-год при споживанні до 250 кВт-год та понад 250 кВт-год відповідно;
  • 100% фіксованої ціни — з 7:00 до 23:00 (решта годин доби) — 1,44 грн/кВт-год та 1,68 грн/кВт-год при споживанні до 250 кВт-год та понад 250 кВт-год відповідно;

2. За тризонним диференціюванням за проміжками часу:

  • 150% фіксованої ціни — з 8:00 до 11:00 та з 20:00 до 22:00 (в години максимального навантаження енергосистеми) — 2,16 грн/кВт-год та 2,25 грн/кВт-год при споживанні до 250 кВт-год та понад 250 кВт-год відповідно;

  • 100% фіксованої ціни — з 7:00 до 8:00, з 11:00 до 20:00 та з 22:00 до 23:00 (у напівпіковий період) — 1,44 грн/кВт-год та 1,68 грн/кВт-год при споживанні до 250 кВт-год та понад 250 кВт-год відповідно;
  • 40% фіксованої ціни — з 23:00 до 7:00 (в години нічного мінімального навантаження енергосистеми) — 0,576 грн/кВт-год та 0,672 грн/кВт-год при споживанні до 250 кВт-год та понад 250 кВт-год відповідно.

Заміна лічильника електроенергії

Ініціаторами заміни лічильника електричної енергії можуть виступати регіональні енергокомпанії (заміна проводиться їх коштом) чи споживачі (заміна проводиться власним коштом). Періодичність перевірок із заміною у разі необхідності лічильника регулюється законом Про метрологію та метрологічну діяльність.

Частота заміни залежить від типу, конструктивних особливостей та часу виготовлення лічильника:

  • трифазні індукційні (дискові) лічильники — один раз на 4 роки, однофазні— один раз на 8 років;
  • прості однофазні та трифазні електронні (статичні) лічильники, що були виготовлені до 01 грудня 2016 року — один раз на 16 років;
  • електронні (статичні) лічильники, що були виготовлені після 01 грудня 2016 року: однофазні — один раз на 16 або 6 років, трифазні — один раз на 10 або 6 років;
  • усі електронні (статичні) лічильники, що перебувають в експлуатації та проходять повірку після 01 грудня 2016 року — 6 років.

Заміна електролічильників на багатофункціональні, які мають можливість вести облік електроенергії, спожитої у денний та нічний час, може проводитися державним коштом у рамках Інвестиційної програми. Такі лічильники встановлюють із запровадженням Автоматизованої системи комерційного обліку електричної енергії (АСКОЕ).

Електролічильник може бути замінений з ініціативи споживача у випадку:

  • наміру встановити замість однозонного (однотарифного) засобу обліку багатозонний;
  • наміру розмістити у своєму господарстві сонячні батареї.

У такому разі оплата за заміну та вартість засобу обліку електроенергії здійснюється коштом самого споживача.

Як замінити лічильник для переходу на дво- або тризонний тариф

Для заміни лічильника з метою переходу на багатотарифний облік електричної енергії необхідно звернутися до групи з обслуговування споживачів регіонального обленерго за місцем проживання та подати заяву. Спеціалісти допоможуть обрати тип електролічильника, підготують договір про надання послуг комерційного обліку електричної енергії та оголосять загальну вартість послуг (вартість лічильника, його заміна, транспортні витрати).

За домовленість у визначений та погоджений час до споживача приїдуть спеціалісти філії, замінять електролічильник та внесуть зміни до договору. З моменту встановлення нового засобу обліку, розрахунок спожитої електроенергії буде вестися за дво- чи тризонним тарифом.

Права та обов’язки споживачів електроенергії

Права та обов’язки споживачів електроенергії регламентується законом Про ринок електричної енергії, згідно з яким споживачі мають право:

1) купувати електричну енергію для власного споживання за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку, за умови укладення ним договору про врегулювання небалансів та договору про надання послуг з передачі електричної енергії з оператором системи передачі, а у разі приєднання до системи розподілу — договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу; або купувати електричну енергію на роздрібному ринку в електропостачальників або у виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії на об'єктах розподіленої генерації, за правилами роздрібного ринку;

2) змінювати електропостачальника на умовах, визначених законом та правилами роздрібного ринку;

3) отримувати електричну енергію належної якості згідно з умовами договору та вимогами до якості електричної енергії;

4) на компенсацію, що застосовується у разі недотримання показників якості послуг електропостачання;

5) на відшкодування збитків, завданих внаслідок невиконання його контрагентами умов договорів, укладених на ринку електричної енергії;

6) на недискримінаційний доступ до системи передачі, систем розподілу на підставі договорів з оператором системи передачі, оператором системи розподілу відповідно до вимог кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу;

7) на доступ до інформації щодо діяльності на ринку електричної енергії у порядку та обсягах, визначених правилами ринку та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії;

8) подавати відповідному електропостачальнику, оператору системи розподілу звернення, скарги та претензії, зокрема щодо якості електропостачання, щодо надання послуг з постачання електричної енергії та отримувати в установленому законодавством порядку вмотивовані відповіді або повідомлення про заходи щодо усунення електропостачальником причин скарги;

9) подавати Регулятору скарги відповідно до порядку розгляду скарг та вирішення спорів;

10) отримувати від відповідного електропостачальника інформацію, передбачену законодавством та умовами договору постачання електричної енергії споживачу;

11) отримувати від відповідного електропостачальника повідомлення про його наміри внести зміни до будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до внесення та у разі незгоди із запропонованими змінами розірвати договір з електропостачальником у визначеному договором порядку;

12) інші права відповідно до законодавства та укладених договорів.

Споживач зобов’язаний:

1) сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів;

2) надавати постачальникам послуг комерційного обліку, з якими він уклав договір, доступ до своїх електроустановок для здійснення монтажу, технічного обслуговування та зняття показників з приладів обліку споживання електричної енергії;

3) дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів;

4) врегулювати у порядку, визначеному кодексом систем розподілу, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу.

Нагадаємо, що дотримання певних правил при передачі даних лічильника дозволить уникнути непорозумінь із постачальником послуги за обсягами спожитої електроенергії.

Редактор: Гала Конопля

Другие новости

Всі новини