Компанії / Ринки

11 серпня, 10:40

Ексклюзив НВ

Фіксований курс гривні був правильним рішенням НБУ — інтерв'ю з гендиректором Bayer в Україні

Як працює міжнародна компанія під час війни, як відчула на собі від'їзд жінок з дітьми та що саме українські аграрії цьогоріч сіяли менше — про це в інтерв'ю НВ Бізнес розповів Олівер Гірліхс, генеральний директор Bayer в Україні.

Bayer AG — глобальний концерн, штаб-квартира якого розташована в Німеччині (Леверкузен). Компанія постачає в Україну низку продуктів у сфері охорони здоров’я — це і фармацевтичні препарати, наприклад для кардіології та деяких інших напрямків, а також безрецептурні препарати, наприклад, під такими брендами, як Бепантен, Супрадин, Терафлекс та інші. Ще один напрямок — аграрний, який включає в себе засоби захисту від хвороб сільськогосподарських культур, гербіциди, насіння. Цей підрозділ навіть представлений власним виробництвом компанії в Україні - 4 роки тому вона запустила завод з доробки насіння кукурудзи у Житомирській області, і заявляє, це одне із найбільших підприємством такого типу в Європі.

Генеральний директор Bayer в Україні в інтерв'ю НВ Бізнес розповідає, як працює завод під час війни, як компанія долає складнощі з транспортом та інші логістичні труднощі при доставці препаратів, а також захоплюється стійкістю українців.

Розкажіть, будь ласка, в якому режимі зараз працює компанія в Україні. Скільки це у відсотках від довоєнного часу?

Ми ні на мить не зупиняли роботу, але, звісно, мусили адаптуватися. Це стало можливим завдяки відповідальності наших людей. Вони робили все, що від них залежить, попри обставини. Я пам’ятаю, як ми проводили зустрічі, відеоконференції, під час яких люди працювали, сидячи в бомбосховищах. Це абсолютно дивовижне ставлення з боку наших працівників, яке ми спостерігаємо останні місяці.

Щодо продажу, поки що у нас справи йдуть досить добре. Зараз ми лише трохи відстаємо від минулорічних показників, та це попередні дані, і вони не відображають всю картину.

У нас в аграрному підрозділі (засоби захисту рослин, насіння) показники залежать передусім від зростання цін на товарні культури, а також від активностей агрохолдингів та їх розширення. У фармацевтичному підрозділі та підрозділі безрецептурних препаратів відіграє роль потреба в нових інноваційних засобах та їх виведення на ринок. Крім того, за ці продукти люди самі платять, вони є кінцевими споживачами, не компанії, тому результати також залежать від добробуту населення.

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Передплатити
Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Які ви спостерігаєте зміни в стратегії закупівель крупних агрохолдингів за ці 5 місяців війни?

Українські фермери дуже професійні, вони зазвичай планують діяльність заздалегідь. Але зараз ми спостерігаємо, що період планування у них помітно скорочується, зокрема у зв’язку з блокадою портів. Крім того, ми бачимо, що вони змінюють структуру посівів, скорочуючи площі під кукурудзою на користь озимого ріпаку. Адже кукурудзи можна зібрати до 10 тонн з одного гектара, а ріпаку — 3 тонни. А це впливає на витрати на перевезення і можливості зберігання.

А також більші витрати на сушіння у випадку з кукурудзою.

Це дійсно так. Але якщо говорити про наш сучасний завод з виробництва насіння, то у нас там є установка для спалювання відходів, які залишаються після очищення кукурудзи — качанів. Тож велику частину енергії таким чином ми виробляємо самотужки, шляхом спалювання цих качанів. Тому ми не так сильно відчуваємо зростання витрат на енергію.

А що відбувається у підрозділі фармацевтичному та безрецептурних препаратів? Які тенденції спостерігаєте там з початку війни?

Є помітні зміни у продажу продукції безрецептурного підрозділу. Це пов’язано в першу чергу з тим, мабуть, що багато жінок з дітьми виїхали за межі України. При цьому в сім'ях переважно саме жінки приймають рішення щодо покупки тих же вітамінів, наприклад, чи крему для дитячої шкіри. Тож, насамперед, вони є споживачами цієї продукції. При цьому ми розуміємо, що продукти безрецептурного підрозділу призначені для того, аби зробити життя трохи здоровішим, натомість продукція фармацевтичного підрозділу призначена для лікування хвороб. Тому, умовно кажучи, від покупки вітамінів люди можуть утриматися, вирішити зекономити на цьому, на відміну від ліків.

Ми поки не бачимо відчутних змін у продажу фармацевтичного підрозділу. Можливо, про це зарано говорити, бо у нас лише один склад для цієї продукції в Україні. Та й з мережі продажу ми трохи пізніше отримаємо детальні дані. Але поки що не бачимо суттєвих змін щодо попиту на медичні препарати.

Як ви переформатували роботу в умовах воєнного часу в Україні? Як війна вплинула на процеси, і що змінилось?

Звісно, наша робота зазнала змін, перш за все змінились пріоритети. Безпека наших працівників є першим пріоритетом за будь-яких обставин. Другим пріоритетом є підтримка України у вигляді благодійної допомоги — як фінансової, так і продукцією (наприклад, фармпрепаратами і насінням кукурудзи для понад 1200 фермерів). Третім пріоритетом є забезпечення безперебійності бізнес-процесів.

Робота компанії в умовах війни продовжується завдяки ставленню наших працівників, їх відданості, вірності як країні, так і компанії. Вони кажуть, що просто не можуть чинити інакше. Також ми усвідомлюємо, що є важливим бізнесом для України, оскільки працюємо в сфері охорони здоров’я та пов’язані зі сферою забезпечення продовольством. Це додаткова мотивація працювати.

Коли почалась війна, ми не вимагали від людей приходити на роботу на нашому насіннєвому заводі, вони приходили за власним бажанням. Працювали скорочений час — з десятої до першої години, це був найбільш тихий час з огляду на повітряні тривоги. Працівники з інших локацій зазвичай працювали віддалено, і приходили до офісів лише коли це було дійсно потрібно.

Якщо говорити про фармпрепарати, то через побоювання втратити склад ми вирішили на кілька місяців наперед розповсюдити продукцію дистриб’юторською мережею, аби вона не була зосереджена в одному місці.

Ще один приклад. У нас було відключення енергії на «холодному» складі, де працюють рефрижератори. Тож наша команда домовилась з нашими дистриб’юторами, щоб перемістити на їхні склади продукцію, яка має зберігатись у холоді.

Скільки, за вашими розрахунками і прогнозами, може тривати війна? Що ви прописуєте в бізнес-плануванні з огляду на це?

Надзвичайно важко передбачити. Ми маємо кілька сценаріїв і готуємось до усіх. Готуємо команду до роботи за різних обставин. Нам доведеться змінити наші довгострокові плани з огляду на кількість орної землі, яка буде доступною. Наприклад, якщо говорити про площі під кукурудзою в Україні, то вони в цьому році зменшились на понад 20% у зв’язку з окупацією, мінуваннями та бойовими діями.

Хочу сказати, що Bayer продовжує працювати в Україні і сплачувати податки. Ми зберігаємо персонал, нікого не звільняємо, і навіть плануємо певні довгострокові інвестиції, хоча поки не можу сказати, які саме.

Як вашої компанії торкнулась проблема заблокованих портів? Як вирішуєте логістичні проблеми — кордон, дороги, склади? Що змінилося в цьому плані, і що це означає для бізнесу — на скільки зросли витрати?

Заблоковані порти стали величезною проблемою для наших клієнтів — аграріїв. З огляду на розвиток подій ми обережно-оптимістичні щодо вирішення цієї проблеми. В інакшому випадку це принесе серйозні фінансові проблеми аграріям. Вони не матимуть, де зберігати зерно, і як його продати. Якщо говорити про нашу власну логістику, то на початку повномасштабного вторгнення нам довелося дуже оперативно відкрити склад на заході країни, щоб зберігати там свою продукцію. Хоча було не легко знайти майданчик. Зараз ми цей склад вже закрили, не маємо наразі потреби в ньому. Поки що нам непогано вдавалося вирішувати логістичні проблеми.

Оскільки на наші продукти поширювалось визначення критичного імпорту, то нам без затримок вдавалося завозити весь спектр наших товарів. Ми бачимо певне зростання витрат на транспортування, і не тільки в Україні. Це глобальний процес, пов’язаний зокрема зі зростанням цін на паливо. Це те, з чим нам вже доведеться жити і справлятися й надалі.

У що на практиці виливається фіксований курс для вашого бізнесу?

Я гадаю, що це було важливе і своєчасне рішення з боку НБУ — запровадити фіксований курс. Це дозволило зрозуміліше планувати нашу діяльність і не збільшувати ціни для наших споживачів. Також важливо, що це захистило наші заробітки в гривні, і ми мали змогу підготуватися до важчих часів, які настають для економіки.

Для наших клієнтів у аграрному підрозділі було важливо, що вони мають фіксовані ціни, і можуть не думати про це, а боротися за врожай.

Чи відчуваєте проблему через відтік населення за кордон? Як намагаєтесь повернути людей?

Загалом відтік населення з України вплинув на наш бізнес в плані попиту на безрецептурні препарати. Якщо говорити про працівників Bayer в Україні, то їх у нас близько 700. На певному етапі ми бачили, що 150 із них перебували за межами України разом з родинами, тобто в цілому це 550 людей. Ми підтримували сім'ї наших працівників і допомагали їм, тому точно знаємо ці цифри.

Зараз ми бачимо, що люди повертаються — і з-за кордону, і з західних областей країни у свої рідні міста. Зменшується кількість тих людей, які перебувають за кордоном — працівників і членів їхніх сімей.

Чи намагається український офіс вплинути на компанію в питанні її роботи в Росії? Що взагалі вам відомо про подальші плани Bayer в Росії?

Є дискусія на глобальному рівні щодо роботи в Росії. Український підрозділ консультується з головним офісом, але ми напряму не залучені до прийняття рішень.

Якщо говорити про роботу в Росії, то Bayer зупинила там інвестиції, зупинила всі рекламні активності, не постачає певні продукти в безрецептурній групі і аграрній, але постачає життєво важливі медичні препарати. Звісно, у нас ідуть внутрішні дискусії, також ми бачимо із соцмереж, що є різне ставлення до позиції компанії. Це зрозуміло. Моя роль — в Україні, вона полягає в тому, щоб захистити наших працівників та забезпечити безперебійність роботи бізнесу, і я не залучений до прийняття рішень чи планування стосовно роботи компанії в Росії.

Другие новости

Всі новини