Компанії / Ринки

5 вересня, 08:15

Позиція

Війна в країні. Як бізнесу не зупинитись ні на годину

Досвід, який ми переживаємо з 24 лютого — новий для нас усіх, зокрема й для бізнесу. Є компанії, які після повномасштабного вторгнення на певний час припиняли свою роботу, є ті, хто працював безперебійно. Проте перелаштовуватися довелося всім.

Компанія МХП не зупинила роботу ні на день. Але для цього команда була змушена діяти швидко, перебудовувати чимало процесів і впроваджувати нові правила.

Що допомогло МХП не зупинитися? Як вдалося налагодити доставку продукції за умови повністю порушеної логістики в країні? Яка взаємодія з командою і партнерами допомогла пройти період найбільшої невизначеності? Читайте у колонці Дмитра Морозова, директора з розвитку бізнесу клієнтів МХП.

N.B. Ми впроваджували ці заходи в перші тижні повномасштабного вторгнення рф в Україну. Але ці кроки не пізно зробити ще й зараз, якщо компанія тільки-но відновила роботу чи працювала до цього часу в авральному режимі. Та й оскільки ніхто не може достеменно назвати дату нашої перемоги, бізнесу треба вивчати всі практики, які допоможуть бути готовими до тривалого періоду турбулентності. Зокрема й ці.

Визначте головну роль своєї компанії на період війни

Це перший крок, і його не можна оминути, бо ця сформульована вами роль впливатиме на всі інші рішення протягом кризового періоду. Ми в МХП безпосередньо 24 лютого зібралися із СЕО й топменеджментом та визначили, що продовольча безпека країни — наш пріоритет № 1. Тож роль компанії була сформульована як «робити максимум для забезпечення продовольчої безпеки України та підтримки економіки». Це стало основним дороговказом для подальшої роботи.

Зустріч СЕО й топменеджменту МХП 24 лютого 2022 року / Фото: МХП

Комунікуйте з командою та партнерами постійно

Щойно ви сформулювали роль своєї компанії під час війни, розкажіть про неї команді. Так ваші люди розумітимуть, що компанія продовжує працювати, і знатимуть глобальну мету своєї роботи. Звісно ж, у такій комунікації мають бути ще й організаційні моменти на кшталт: як зміниться робочий процес, які питання безпеки компанія допоможе закрити тощо.

Так само варто якнайшвидше комунікувати з партнерами. Як мінімум треба розповісти їм про ту ж таки роль, написати, чи змінюються домовленості співпраці та як, якщо змінюються. В нашому випадку обидві ці комунікації відбулися в перші години після початку повномасштабного вторгнення.

Дотримуйтеся принципів відповідального партнерства

Усвідомте, що компанії, з якими ви співпрацюєте, опинилися в таких же складних умовах, як і ви. І в ситуації, коли продовольчі компанії мають годувати людей, фінансові ризики відходять на другий план.

У перші ж години всім партнерам МХП, які разом з нами дбають про продовольчу безпеку країни, ми написали, що не змінюємо комерційні умови. Також продовжили виконувати всі наші маркетингові зобовʼязання по бонусах, не зрізали відтермінування по оплатах та полегшили умови роботи з простроченою дебіторською заборгованістю. Нам було важливіше, щоб наші партнери могли працювати, ніж терміново виплатили нам гроші.

Подбайте про команду

Люди — найбільша опора вашого бізнесу, тож максимально подбайте про те, щоб команда була в безпеці та створіть атмосферу, за якої людина зможе попросити про допомогу.

Наприклад, ми в МХП впровадили щоденний контроль безпеки. Це були ранкові переклички у всіх управліннях по своїх командах — чи всі у відносній безпеці, чи все гаразд, чи потрібна якась допомога.

Зосередьтеся на закритті нагальних потреб

З огляду на сформульовану вами ціль визначте, які питання зараз варто вирішувати першочергово, а які можуть чекати і на досягнення основної мети не впливають. Пріоритетні вирішуйте якнайшвидше, а інші — відкладіть.

Поясню на прикладі. У перші дні повномасштабного вторгнення основною проблемою для всіх виробників продуктів харчування була логістика і де знайти людей, які довезуть продукцію в регіони, особливо в ті, де був високий рівень загрози. У нас були машини, був продукт, але не вистачало водіїв. Тож ми впровадили принцип «всі, хто може і хоче, везуть продукцію». Фактично у нас водіями працювали всі працівники, які були на місцях, хотіли це робити і мали відповідну категорію водійського посвідчення. А через кілька днів ми відкрили для водіїв десятки вакансій.

Перший місяць, поки більш-менш не стабілізувалася ситуація, ми кожен день закінчували тим, що переконувалися: водії на завтра є. Крім того, я особисто раз на дві години телефонував логістичному директору й запитував, чи все нормально, чи всі поїхали, чи ми все встигаємо.

Дмитро Морозов, директор з розвитку бізнесу клієнтів МХП

Фото: МХП

Будьте гнучкими у внутрішніх та зовнішніх процесах

Якщо це допоможе вашій компанії працювати, впроваджуйте нові процеси, запускайте ті, від яких відмовилися раніше. «А ми ж так не робили» має зникнути. Наприклад, ми в МХП відмінили 80% всіх стандартних процедур (звичайно, це не стосувалося процедур, пов’язаних з якістю продуктів) та скоротили асортимент продукції — сконцентрувались на звичайній охолодженій курці. Тобто, робили менше різноманітності, але більший обсяг необхідної людям курятини.

Так само ми відновили можливість самовивозу, хоч компанія відмовилася від такого формату ще 15 років тому. Ми зрозуміли, що попит великий, але по всій країні логістичні проблеми, тож повідомили всім, що є можливіть приїхати на фабрику чи розподільчий центр і забрати продукцію самостійно.

Скоротіть час на ухвалення рішень

Швидкість прийняття рішень — критична. Наприклад, у перші ж дні у своєму департаменті з розвитку бізнесу клієнтів я запровадив правило 30 хвилин — на ухвалення будь-якого рішення відводиться півгодини. Якщо питання не вирішується за 30 хвилин, то воно піднімається на рівень керівника і вирішується за 5 хвилин між директорами.

Допомагайте іншим бізнесам

У перші тижні повномасштабного вторгнення вся Україна стала єдиною командою, де кожен готовий підтримати іншого. Бізнес не був винятком. Наприклад, у нас із партнерами було безліч кейсів, коли ми дозавантажували свої машини їхньою продукцією, бо в них не було можливості доставити в якусь точку. Чи брали продукцію іншої компанії на зворотному шляху. Просто узгоджували телефонними дзвінками можливість дозавантаження, і розвозили майже для всіх національних мереж і регіональних — бо могли це зробити. Ми всі розуміли, що це не про комерцію — це про роль бізнесу у харчовій безпеці країни та роботу, завдяки якій у людей буде їжа.

Фото: МХП

Забудьте слова «це не мої/його задачі»

Максимально давайте можливість своїй команді працювати, навіть якщо це не прямі обовʼязки цього конкретного фахівця. Через війну в багатьох бізнесах утворилась велика група співробітників, чий функціонал на цей кризовий час став неактуальним. Не бійтеся запропонувати людям, які хочуть працювати й залишитися у ваші компанії, іншу роботу, хай і не за їхньою спеціальністю.

Наприклад, у нас колеги, які раніше працювали з фінансами, допомагали завантажувати продукції, люди, які розвивали екомерс, займалися розробкою нових продуктів та команда HR-фахівців приймала замовлення на самовивіз. Таким чином ми задіяли більшість наших співробітників, всі мали змогу робити корисну справу.

Поки військові виборюють нашу перемогу на передовій, ми, підприємці, маємо тримати економічний фронт і вже напрацьовувати експертизу для післявоєнного відновлення України. Тримаймо стрій!

Другие новости

Всі новини