Ритейл/Нерухомість

8 серпня, 12:05

Ексклюзив НВ

Зростання цін, зруйновані магазини та плани до 2030 року. Як торговельні мережі працюють під час війни — інтерв'ю з СЕО Метро Україна

Генеральний директор Метро Україна Олена Вдовиченко про втрати мережі під час війни, курс долара та три сценарії перемоги

Війна, що триває вже сьомий місяць, збільшує ризики для бізнесу. За цей час керівництву однієї з найбільших іноземних продовольчих мереж — Метро Україна довелося повністю змінювати логістику, з’ясовувати стосунки з центральним офісом та переглядати асортимент. Як компанія пристосовується до змін — в інтерв'ю НВ Бізнес розповіла генеральний директор Метро Україна Олена Вдовиченко.

Як зараз функціонує Metro Cash&Carry?

Ми щодня виходимо на роботу там, де є така можливість. На початку травня відновили роботу нашого ТЦ у Чернігові. У Харкові, Маріуполі та Миколаєві, наразі, на жаль, операційна діяльність не ведеться. Частину залишків товарів з цих торговельних центрів передали на потреби населення й військових. Решта наших ТЦ в інших містах продовжують працювати.

Ще одна складність і щоразу значний ризик — це постійні, по кілька разів на день, повітряні тривоги, коли необхідно евакуювати з ТЦ всіх клієнтів та команду, та закрити безпосередньо сам магазин, переправити всіх у бомбосховища. І не завжди ми стикаємося з розумінням людей, часто надходять скарги від клієнтів, але нам необхідно робити це щоразу при кожній повітряній тривозі.

Скільки магазинів, розподільчих центрів постраждало через вторгнення Росії в Україну? Які збитки понесла компанія?

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Передплатити
Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Немає остаточної оцінки втрат у грошовому еквіваленті, оскільки з наших 26 торговельних центрів (23 великих формати, 3 малих формати) чотири ТЦ не працюють, з них три ТЦ частково зруйновані, і оцінки пошкоджень ще не було. Також частково пошкоджено склад, де зберігалася свіжа та заморожена продукція. Втрати продажів ми зараз не рахуємо. Найголовніше — зберегти життя наших команд. У містах, де йдуть бої, ми перебуваємо в тісній співпраці з військово-цивільними адміністраціями та даємо їм доступ до необхідних продуктів.

Про взаємодію з центральним офісом

Український підрозділ Metro звертався до центрального офісу компанії у Дюссельдорфі з вимогою закрити бізнес у Росії. Його проігнорували. Які у вас зараз взаємини із центральним офісом?

Насамперед хочу зазначити, що Metro Україна — це юридична особа, де працюють винятково українські співробітники. У нас 3500 відважних, відданих своїй справі, згуртованих людей, які працюють на українського споживача. У нас своя операційна модель на українському ринку. Нам шкода, що ми тут, в Україні, не впливаємо на рішення групи.

На жаль, сьогодні головний офіс вирішив продовжити свою діяльність на території Росії, проте, наша позиція, позиція Метро Україна залишилася незмінною — ми виступаємо проти такого рішення. Я не можу впливати на рішення групи, але я можу зробити все можливе, щоб захистити наших співробітників та допомогти нашим співвітчизникам подолати ці драматичні часи, зробити свій внесок у наближення нашої перемоги. Ми забезпечуємо робочі місця, платимо заробітну плату всім співробітникам, продовжуємо сплачувати податки в повному обсязі.

Нас підтримують усі колеги з Metro за кордоном, які надають гуманітарну допомогу та фінансову підтримку співробітникам, які вимушено покинули Україну.

Окремо головний офіс компанії у співробітництві з благодійним фондом Світова Програма Продовольства ООН (United Nations World Food Programme) допомагає українцям, які опинилися за кордоном, з їжею, розміщенням та працевлаштуванням. Загалом на всі заходи підтримки Україні виділено 1 млн євро. Також створено спеціальний рахунок, на який кожен бажаючий співробітник може перерахувати кошти на підтримку України.

Metro пропонує багато спеціальних продуктів для сегменту HoReCa. Що відбувається на ресторанному ринку зараз? Як сильно просіли продажі в ресторанах порівняно з довоєнним періодом? Чи ростуть вони щомісяця?

Станом на перший місяць воєнних дій, продажі по ресторанах впали в середньому на 86%, найбільший спад відбувся у продажах європейської, азійської, української кухні, кав’ярні та кейтерингу у порівнянні з довоєнним періодом. Якщо брати до уваги продажі місяць до місяця, то з квітня ситуація покращується. Якщо порівняти липень 2022 з довоєнним періодом, відновлення відбулося на 68% в цілому. Найшвидше воно спостерігається в ресторанах європейської кухні (81%), піцеріях (97%), найповільніше відновлюються кейтеринги (+42%) у порівнянні з лютим 2022.

З початком військових дій асортимент як локального, так і імпортного виробництва зазнав змін. Через зруйновані логістичні шляхи частина виробництв опинилася в окупації або була зовсім знищена.

Якщо говорити про малий бізнес, то чи зростає кількість підприємців порівняно з довоєнним періодом?

В порівнянні з попереднім півріччям 2021 року, темпи росту відкриття нових ФОП/ТОВ по країні в середньому скоротилися майже вдвічі, при цьому, адаптація до війни відбувається значно швидше, ніж до пандемії Covid-19. У порівнянні до аналогічного періоду 2020 року кількість відкриттів більша в середньому на 30%.

Падіння чисельності клієнтів — представників малого бізнесу в МЕТРО — відображає загальний ринковий тренд: так чисельність клієнтів по країні менша на третину за кількість клієнтів щодо довоєнного періоду, проте спостерігається стале відновлення щомісяця (+3%). Частина клієнтів відновлює свій бізнес після закриття, частина переміщує та адаптує його до нових реалій. З початку війни найбільша кількість нових зареєстрованих клієнтів — у західному та Київському регіонах і становить 67% від усієї реєстрації.

У перші місяці війни стрімко зростав середній чек через панічні закупівлі суспільства. Надалі тренд скоротився, як змінилася і поведінка покупців: вони перейшли від закупівлі практично всього про запас до більш зваженого підходу купівлі тільки за потреби та намагаються заплатити за той самий товар якнайменше. Середній чек збільшився порівняно з довоєнним часом, проте ріст зумовлений радше подорожчанням товарів, ніж розширенням споживчого кошика.

Як сильно зростають ціни

Інфляція в Україні перевищить 30% цього року. Як сильно з початку війни подорожчали продукти харчування. І чи попереджають вас постачальники про зростання цін?

З початком бойових дій бачимо зростання цін на 15−20%. Є групи товарів, які подорожчали майже вдвічі, наприклад, гречка. В основному це пов’язано зі зростанням логістичних витрат, вартості сировини та проблемами з виробництвом. Постачальники заздалегідь інформують нас про зміну цін, наскільки це можливо. Наступну зміну цін прогнозуємо найближчими місяцями. Ситуація зі зростанням курсу валюти вплине на собівартість продукції. Зараз багато міжнародних компаній, у яких виробництво знаходиться на території України та з різних причин не змогли відновитися і намагаються ввозити товар з інших країн Європи. Національні постачальники також зазнають труднощів: з одного боку, є прив’язка до імпортних складових (наприклад, упаковка чи інгредієнти), з іншого, ми вже зараз бачимо, що цьогорічний урожай значно скоротиться і можуть виникнути проблеми з сировиною в деяких групах товарів.

Як переформатували роботу за умов воєнного часу? Три головні новації?

На початку війни нам довелося перейти від довгострокового планування й середньострокових комерційних ініціатив до щоденного управління операційними процесами.

Ми відклали на якийсь час проєкти капітальних інвестицій.

Ще раніше в нас був принцип ефективного управління основними процесами, а з початком війни ми ще більше спростили деякі процедури, запровадили алгоритми, що дозволяють командам на місцях максимально швидко ухвалювати рішення на користь клієнтів.

На початку повномасштабного вторгнення постачання товарів перейшло з національного на більш регіональний, навіть локальний рівень, оскільки необхідно було швидко переорієнтовуватись і знайти можливість продовження забезпечення українців необхідними товарами.

Задля диверсифікації і ефективного розподілу імпортних товарів, ми стали використовувати магазин у Львові як розподільчий центр для прийому, зберігання та розподілу імпорту.

І оскільки наш склад свіжої продукції також опинився в окупації - той самий магазин у Львові став розподільчим центром і по прийому та розподілу свіжої риби для всієї країни. Трохи згодом, у квітні, наш логістичний оператор знайшов новий склад під Львовом.

Скільки триватиме війна? Які показники вказуєте у бізнес-плануванні?

Наразі не знаємо, коли закінчиться війна. Але ми розробили три сценарії, які базуються на основних макро-показниках — кількість людей в країні, рівень інвестицій, рівень інфляції. В залежності від сценарію та швидкості відновлення країни ми запровадимо комерційні ініціативи, будемо регулювати швидкість їх впровадження і робити капітальні інвестиції. В будь-якому випадку, ми віримо в нашу перемогу і країну, тому маємо довгострокові задуми, які розраховані до 2030 року.

Про курс долара

Що на практиці для вашого бізнесу значить фіксований курс гривні? Чи підтримуєте рішення НБУ різко його підвищити?

Ми працюємо в рамках валютного регулювання НБУ і в період фіксованого курсу відповідним чином оплачували імпорт товарів. Після зміни курсу НБУ будемо продовжувати дотримуватись всіх правил валютного регулювання. Рішення НБУ було прогнозованим і, на нашу думку, приймалось зважаючи на негативні зміни в макроекономічній ситуації і у відповідності до очікувань щодо найближчих місяців.

Чи відчуваєте проблеми через відтік населення за кордон? Як повертаєте людей?

Співробітники офісу працюють віддалено, деякі допомагають колегам у магазинах. Проаналізувавши досвід дистанційної роботи під час ковіду, ми зрозуміли, що можемо досягати високих результатів, не втрачати налагодженої комунікації з колегами та партнерами, підтримувати бізнес-процеси за допомогою діджитал-рішень.

Саме тому, ще з липня 2020 року Metro Україна ухвалила рішення перейти на гнучкий режим роботи. З того часу кожен працівник офісу має можливість працювати віддалено, тому відтік кадрів не став значною проблемою. Для компанії важливо, щоб наші співробітники були в безпеці, тому ми активно підтримували колег із переїздом та житлом, як всередині країни, так і поза її межами.

Які головні завдання ставите собі цього року?

Як мінімум втримати команду і бізнес на поточному рівні і далі нарощувати обсяги, коли люди врешті будуть повертатись до країни, розвиваючи економіку України. Відкрити наново всі наші торгівельні центри. Та стати ще більш операційно ефективними, щоб не перекладати весь тягар інфляційного росту на споживача і втримати купівельний попит.

Другие новости

Всі новини