Компанії / Ринки

29 липня, 09:50

Ексклюзив НВ

Тисячі американців та 800 корейців. Що сталося з вживаними автомобілями, які українці замовили з США та Кореї напередодні війни

Автор: Артем Ільїн
До війни українці щомісяця купували у США та Південній Кореї тисячі вживаних машин на мільйони доларів. Це було вигідно, але довго. Через блокаду Росією портів, авто, куплені для України, застрягли за кордоном. Чи є шанс їх отримати? ОНОВЛЕНО

«Особисто в мене доставка була дуже довгою. Контейнер з машиною спочатку зависнув на місяць у Бельгії, а потім ще на 1,5 місяці в грецькому порту», — згадує Сергій з Маріуполя, який наприкінці 2020 року за допомогою посередників купив автомобіль на страховому аукціоні в США.

Зараз все набагато важче. Саме складнощі з логістикою, спричинені війною, не дозволили багатьом українцям вчасно отримати авто, куплене в США та Республіці Корея на початку цього року.

Після зупинки судноплавства в українському сегменті Чорного моря, тисячі контейнерів з тачками так і не потрапили в Україну. НВ Бізнес дізнався скільки машин застрягли в дорозі, як сильно подорожчала логістика та чому майже 800 корейських автомобілів, що були призначені для України, знов опинилися у Кореї.

Сухі морські цифри

У 2021 році США стали напрямком № 1 з імпорту вживаних автівок до України. Звідти було ввезено приблизно 158 тисяч автомобілів. Це приблизно 26,1% від загального обсягу імпорту автівок з пробігом, підрахували в Інституті досліджень авторинку.

Передплатіть, щоб прочитати повністю

Нам необхідна ваша підтримка, щоб займатися якісною журналістикою

Передплатити
Перший місяць 1 ₴. Відмовитися від передплати можна у будь-який момент

Популярність авто із США пояснювалася тим, що майже всі вони, так звані, «биткі». Тобто автомобілі, які потрапили в аварію на дорогах Північної Америки та були реалізовані на страхових аукціонах. Завдяки цьому, навіть з врахуванням логістики та якісного ремонту в Україні, їхня вартість була значно нижчою за ринкові ціні в нашій країні. Але від придбання до можливості виконати першу поїздку на відновленому авто проходило кілька місяців.

Якщо відштовхуватися від статистики минулого року, українці щомісяця замовляли приблизно 13−13,5 тисяч автомобілів в США. Транспортування з американських портів займало від 1 до 4 місяців. Тобто на початок російського вторгнення у морі могло знаходилися від 15 до 40 тисяч легковиків українських власників.

Але є і більш оптимістичні оцінки. «Зависло приблизно 10 тис авто, які знаходилися або в дорозі, або в США готувалися до відправлення», — вважає Віктор Берестенко, президент Асоціації міжнародних експедиторів України (АМЕУ).

У будь якому випадку йдеться про вантаж вартістю десятки, а може й сотні мільйонів доларів США.

Зробити точнішу оцінку дуже складно. У цьому сегменті працювали сотні посередників, які надавали послуги кінцевим покупцям машин та оптовим замовникам. НВ Бізнес звернувся до декількох великих гравців, але вони на момент публікації статті не змогли або відмовилися прокоментувати поточну ситуацію. Невеличкі гравці переважно коментували анонімно або також відмовчувалися через потенційні ризики у подальшому спілкуванні з клієнтами або контрагентами.

«На початок бойових дій 24 лютого у процесі доставки було близько 3600 автомобілів. 1600 з них вже мають своїх нових господарів, 300 — у черзі на автовоз, 600 машин очікують відкриття контейнера. Ще 1100 — в дорозі чи на транзитних складах», — написали на початку липня на facebook-сторінці компанії Columb Trade, яка до війни була одним з найвідоміших гравців цього сегменту.

Це не єдиний учасник ринку, у сфері відповідальності якого була така велика кількість вантажу. «Більше 3 тис. автомобілів, що прямували до нашої держави», — так відповів НВ Бізнес представник W8 Shipping. Він уточнив, що йдеться про людей та компанії, які користувалися логістикою W8 Shipping (додано 29 липня 2022 року о 10:30).

Це ледь не єдина інформація з конкретними цифрами, яку вдалося знайти.

На сторінках в соцмережах багатьох компаній-імпортерів можна знайти лише коментарі розгніваних покупців, які вимагають доставити автівку, що була оплачена ще на початку року. Але досі не потрапила в Україну.

Розвантаження американських автомобілів у порту Одеси до війни / Фото: aktmotors.com

Перебукати маршрут

Контейнери з автомобілями з США зазвичай розвантажували на українських терміналах КТО, Бруклін Київ та Євротермінал (всі - Одеса), ТІС (Південний) та Рибний порт (Чорноморськ). Всі вони з початком війни зупинили діяльність з приймання імпортних вантажів.

Тому «американці» поїхали до інших країн. «Основні порти, куди тепер приїжджають контейнери з машинами — це Бременгафен (Німеччина) та Клайпеда (Литва). Але також контейнери позаходили в Поті (Грузія), Констанцу (Румунія)», — розповідає Віктор Берестенко, президент АМЕУ.

У W8 Shipping згадують, що спочатку контейнери перенаправляли та вивантажували у різних портах, як у транзитних, так і кінцевих — у Гдині, Батумі, Поті, Констанці. «Основний потік згодом на себе взяла Європа. Це порт Клайпеди та Гдині. Деякі судноплавні лінії довго ухвалювали рішення куди перенаправити контейнери. Є випадки тривалого простою контейнерів у транзитних портах. Зараз очікуємо на великий потік контейнерів у Гдиню, які довго простояли в Туреччині», — так у W8 Shipping пояснили затримку доставки частини автівок (додано 29 липня 2022 року о 10:30).

Також у цьому контексті згадується грецький Пірей.

За відгуками імпортерів, найскладніше доставляти в Україну машини, які потрапили до грузинського порту Поті. Шлях через Росію закрито, а у Туреччині існують величезні бюрократичні обмеження. Наприклад, львівській компанії Boss Auto Ukraine, щоб спростити та прискорити процедури, довелося налагодили перевезення поромом з Грузії до Болгарії.

Всі співрозмовники НВ Бізнес кажуть, що інфраструктура іноземних портів та їхні працівники не були готові до обробки такої кількості вантажів для України.

«Вони були паралізовані та не змогли оперативно оброблювати увесь вантажопотік, тому клієнти зіштовхнулися з додатковими платежами. Наприклад демередж (додаткова плата за використання контейнерів — НВ Бізнес) контейнерів», — каже Берестенко. Також з’явилися додаткові витрати за перенаправлення контейнерів, які були вже в дорозі, з України на інші країни Європи.

Співрозмовник НВ Бізнес у сфері морської логістики на умовах анонімності розповів, що для пошуку потрібного вантажу в портах Європи доводилося переміщувати величезну кількість інших контейнерів. Це так звана послуга шифтінгу, яка також платна. «Лише це могло вартувати від 300 до 2000 євро», — каже наш співрозмовник.

«Удорожчання логістики на одному автомобілі виходило від $2 тис. до $4 тис.», — підрахував Віктор Берестенко.

Один з імпортерів каже НВ Бізнес, що станом на сьогодні ажіотаж трохи вщухнув, тому логістика подешевшала, хоча вона дорожча довоєнних показників.

Все це співпало із шаленим зростанням імпорту легковиків з Європи в межах, так званого, «нульового розмитнення». Тому збільшилися деякі інші витрати. Віталій, який вже кілька років надає у Київській області послуги з імпорту вживаних авто, каже, що навесні вартість послуг автовозів в Європі майже подвоїлася. «Якщо раніше це було 500−600 євро за одну автівку, то у квітні-червні ціна доходила до 1000 євро», — згадує він.

Це лише офіційні витрати. Через хаос, що виник у портах Європи, для прискорення процедур доводилося навіть давати хабарі. Наприклад, щоб контейнер обробили та відкрили поза чергою — до 1000 євро.

Українські бізнесмени йшли на такий крок, щоб встигнути перетнути кордон під час «нульового розмитнення». «Це допомогло клієнтам, у яких здорожчала логістика, не виходити за межі бюджетів, що очікувалися», — каже Віктор Берестенко. Але далеко не всі автовласники встигли скористатися цією можливістю.

І не всі автівки дісталися навіть Європи.

Ролкер HAE Shin у корейському порту Інчхон / Фото: CIG via facebook

Корейський синдром

За даними Інституту досліджень авторинку, минулого року з Республіки Корея до України було ввезено приблизно 14 тисяч легковиків з пробігом. На відміну від «американців», для їхнього перевезення використовуються не контейнери, а спеціальні судна типу ro-ro або ролкери. В портах України є лише один термінал для розвантаження автомобілів з таких суден — у порту Чорноморськ Одеської області.

7 лютого компанія CIG Shipping (Республіка Корея) анонсувала, що її судно Hae Shin прибуде в порт Чорноморськ 27 лютого 2022 року. Але цього так і не сталося. Бо 24 лютого Росія розпочала війну.

Hae Shin зайшов у Чорне море. Розвантажив машини грузинських покупців у Поті. І через деякий час повернувся до Кореї разом із вантажем. «У офіційному листуванні ми просили вивантажити наші машини в Грузії, Румунії або Греції. Але вони відмовилися це зробити. Начебто там не було місця для зберігання такої кількості автівок», — розповідає на умовах анонімності один з імпортерів, у якого там було близько 10 машин. Загалом, за даними НВ Бізнес, на борту судна було 792 машини. Кількість людей і компаній, яких зачепила ця ситуація, наближується до 200.

Редакція намагався зв’язатися з корейською компанією та її представниками в Україні, щоб з’ясувати причини такого рішення. Співробітники корейської компанії продивились запит, який НВ Бізнес відправив через одну з соцмереж, але не відповіли на запитання. Українська агентська компанія, яка співпрацює з CIG Shipping, відмовилася від спілкування.

Розклад ролкерів корейської лінії CIG Shipping на лютий 2022 року / Фото: CIG Shipping

Андрій Гапонюк, співвласник пулу проектів Автострім з Києва, розповідає, що причиною такого рішення корейського перевізника могли стати розбіжності у намірах українських власників вантажу. «За моїми даними декілька великих вантажоотримувачів через особисті домовленості з відправниками та перевізником/експедитором не сплачували вартість доставки великої кількості авто. Вони сподівалися розрахуватись потім, та не платили на перед за фрахт. Після початку війни вони зрозуміли, що ринкова ситуація змінилися, тому вантаж втратив актуальність», — пояснює Андрій Гапонюк. За його словами, ці імпортери фактично відмовилися від вантажу та запропонували відправнику та перевізнику повернути їх до Кореї.

Імпортери, які сплатили фрахт, офіційно пропонували корейським перевізнику та експедитору розвантажити лише їхні автівки в будь-якому з безпечних портів Європи. Українські підприємці були готові відшкодувати всі додаткові витрати та повністю розрахуватися за доставку, незважаючи на обмеження, що діють у фінансовому секторі України при імпорті послуг. Але перевізник проігнорував цю пропозицію.

Наші співрозмовники вважають, що дії учасників процесу доставки дуже схожі на змову. «Лінійний оператор та корейська компанія-експедитор кивають один на одного та нічого не можуть пояснити. За кожен крок, навіть за власні навколосвітні прогулянки, виставляють нам божевільні рахунки та застосовують шантаж», — каже Андрій Гапонюк.

Вартість доставки кожної автівки з Кореї в Україну складає від $1300 до $1800 в залежності від її габаритів. За повернення вантажу до корейського порту, вже виставили рахунки з розрахунку $1000 за одиницю транспорту. Якщо хочеш знову побачити машину в Європі - потрібно повторно оплатити доставку.

Але і це не все. «Ми дозволили нашим корейським партнерам-автодилерам забрати машини з порту. Але експедитори не віддають їх. Більш того, вони нараховують плату за зберігання із розрахунку $35 за 1 добу та погрожують утилізацією техніки», — на умовах анонімності розповідає ще один з власників корейського вантажу. Інший співрозмовник НВ Бізнес каже, що їх повідомили про можливе безоплатне відчуження в рахунок погашення боргу, який не визнають українські підприємці.

Потенційні додаткові витрати вже становлять декілька тисяч американських доларів за кожну машину. Вони є виправданими лише для дуже дорогих автомобілів. І деякі українські імпортери погодилися на ці умови. Проте навіть цей вантаж вже два місяці не вдаться повторно відправити до європейських портів.

Чи є юридичні підстави для таких дій з боку CIG Shipping? Карина Горова, асоційований партнер міжнародної юридичної компанії Interlegal, експерт з контейнерних перевезень, розповіла НВ Бізнес, що зазвичай такі умови прописані в правилах роботи перевізника та мають бути публічними. «В нас багатий досвід юридичного супроводження саме контейнерних перевезень. Але на початку війни, ми зосередились саме на правах лінійних перевізниках у випадку коли обумовлений порт вивантаження є небезпечним. Правила та права лінійних перевізників в таких випадках дуже схожі. Як правило вказано, що перевізник за своїм вибором може змінити порт вивантеження і нажаль для власників вантажу — це не обов’язково має бути найближчий порт. Я не виключаю, що в правилах цієї корейської компанії може бути передбачено право повернення вантажу в порт Республіки Корея», — каже Горова. Вона додає, що ця умова також може бути вказана в коносаменті - документі, який засвідчує прийняття вантажу до перевезення.

На жаль у CIG Shipping немає сайту з відповідною документацією. Наші співрозмовники на авторинку кажуть, що майже всі їхні звернення, що були надіслані за офіційними реквізитами, залишилися без реакції.

Ro-ro терминал у порту Чорноморськ / Фото: Stark shipping

У Сергія з Маріуполя майже 4 місяці пішло лише на морську логістику з США до України. Але він отримав свій автомобіль, встиг відремонтувати та врятуватися на ньому під час евакуації з міста після російського вторгнення.

Для американських машин, які потрапили в логістичну блокаду після початку війні та зупинки українських портів, також є алгоритм доставки, який вимагає додаткових витрат. А ось 800 «корейців», які повернулися додому, потребують більш складної процедури. Це питання на мільйони доларів. Тому українські імпортери ініціювали діалог з посольством України в Республіці Корея для пошуку виходу з ситуації.

Складнощі із доставкой — це також виклик для тих, хто зробив своїм бізнесом імпорт вживаних автівок з США та Кореї. Скрутна економічна ситуація змушує українців відмовлятися від довоєнних планів. Крім того, «нульове розмитнення» наситило ринок дешевшими автомобілями з Європи. Тому різниця у декілька тисяч доларів стає все більш вагомим чинником при виборі.

«Люди в основному зайняли „вичікувальну позицію“ і намагаються передбачити для себе найкращий час для таких покупок як автомобіль», — кажуть у W8 Shipping (додано 29 липня 2022 року о 10:30).

Це вже призвело до змін в діяльності імпортерів вживаної техніки, які раніше фокусувалися на «американцях» або «корейцях». Вони диверсифікують свій бізнес: активніше возять авто з Європи, спеціалізуються на електромобілях, пропонують підбір автозапчастин та інші послуги.

Другие новости

Всі новини