вапрол

10 января 2019, 13:42

У червні 2018 року Нафтогаз подав до суду проти Газпрому новий позов із вимогою переглянути тариф на транзит газу. За словами Коболєва, головна підстава цього суду — втрата вартості української ГТС через те, що Газпром побудує обхідні потоки та не виконає свої довгострокові зобов’язання перед Нафтогазом як власником контракту. 

Видео дня

Якщо ви будуєте, і ви не хочете транспортувати, компенсуйте


"Фактично ми говоримо російським колегам: Якщо ви будуєте, і ви не хочете транспортувати, компенсуйте. Якщо ви хочете транспортувати і готові підписати довгостроковий контракт за європейським правом, з гарантіями, що ці гроші ви нам заплатите, ми готові від позову відмовитися. Чи переглянути його, чи змінити його", — зазначає Коболєв.

Він також додав, що це питання винесуть на тристоронні газові перемовини у Брюсселі, анонсовані на 21 січня. Крім того, Коболєв повідомив, що стягнення з Газпрому коштів за вже виграним транзитним позовом і потенційна перемога в арбітражі за другим позовом змушує діяти точно у частині відокремлення Нафтогазу від газотранспортної складової.

Читайте також: Головний з Нафтогазу. Борг Газпрому, Коломойський, Тимошенко та інші запитання Андрію Коболєву

Крім того, збереженню транзиту може сприяти передача Газотранспортної системи України у концесію.

Наскільки ймовірне припинення транзиту через Україну

Позов Нафтогазу щодо транзитної угоди стосується 2018 і 2019 років, щодо яких арбітраж не ухвалив рішення. А Газпром у межах чинного транзитного контракту має забезпечити 110 мільярдів кубометрів на рік обов’язкової прокачки газу і відповідно сплатити за транзит. Такі умови діють до завершення контракту до кінця нинішнього року, пояснив Радіо НВ керівник програм дослідницького центру в галузі енергетики DiXi Group Роман Ніцович.

Імовірність втратити можливість транзиту не є великою


Відкоригувати нинішній контракт в обмін на гарантії подальшої заповненості труби тепер одна з переговорних позицій, зазначає експерт. За його словами, що імовірність втратити можливість транзиту не є великою.

"Російські обхідні проекти будуть здійснювати транспортування газу не раніше середини 2020 року. Сумарної потужності і Північного потоку-2 і Турецького потоку в перших двох гілках не вистачить, щоб повністю замістити всі потреби в транзиті, які існують зараз через Україну. Ті потужності є менш гнучкими. На відміну від ним, українська ГТС є достатньо гнучка, бо є кілька напрямків транспортування, є сховища", — переконує Ніцович.

Відключення української ГТС матиме наслідки для Європи

Проект Північного потоку-2 є антиєвропейським. Про це заявив прем'єр-міністр Польщі Матеуш Моравецький. А Євросоюз не блокує його будівництво, як кілька років тому «з низки міркувань» заблокував реалізацію проекту Південний потік. І цим самим демонструє приклад своєї непослідовності, зазначив польський прем'єр.

Якщо відрізати України від системи транзиту газу, це матиме наслідки для всієї Європи


«Північний потік-2 є або буде іструментом шантажу президента Путіна. Оскільки Північний потік-1 збудований, і президент Путін використав його для шантажу України і Польщі. Чи можете ви уявити, якщо відрізати України від системи транзиту газу. Це створить зовсім іншу ситуацію в цій частині Європи і матиме наслідки для всієї Європи», — зазначив Моравецький.

Напередодні Високий суд Амстердама завершив слухання щодо виконання арбітражу у справі Нафтогазу проти Газпрому. Про це повідомив комерційний директор української компанії Юрій Вітренко. Йдеться про примусове стягнення активів Газпрому, заарештованих у Нідерландах.

Вартість цих активів на понад два з половиною мільярди доларів перевищує ті, які Газпром зобов’язаний сплатити Нафтогазу за рішенням арбітражу. За словами Вітренка, подальших рішень суду варто очікувати протягом наступних місяців.

Присоединяйтесь к нам в соцсетях Facebook, Telegram и Instagram.

Показать ещё новости
Радіо НВ
X