Борис Чуприна и торговая марка Арестович. Бренды войны в Украине

17 ноября, 12:05

Коммерция не стоит на месте даже в военное время — новые названия, смыслы и значения.

Співавтор: Дмитро Скидан, юрист київського офісу Baker McKenzie.

Які асоціації викликає слово «пропаганда»? Перше, що спадає на думку це російська пропаганда війни. Символи «Z», «V», діти у військовій формі та «совкові» банери. Але пропаганда не обов’язково є явищем суто негативним. Легендарна фраза про російський військовий корабель, пес Патрон, успіхи ЗСУ в Чорнобаївці все це наші позитивні символи, що поширились світом, та, фактично, стали пропагандою, на користь України.

Видео дня

Завдяки впізнаваності, яку здобули ці символи, вони стали не лише ефективною зброєю у нашій інформаційній війні, а й почали активно використовуватися у комерції. І мова тут не тільки про традиційні сувеніри чи принти футболок. Рекламнi кампанії, назви закладів, випічки, алкоголю та навіть радіо і тарифів мобільного зв’язку, не кажучи вже про всім відомі поштові марки.

Наслідком цього стало подання чималої кількості заявок на реєстрацію торговельних марок із такими символами. Тож, саме час розглянути такi «бренди війни» з точки зору права інтелектуальної власності. Ми розберемо що, кому і як можна використовувати, та чи звільняє патріотизм чи інша блага мета від відповідальності за порушення прав інтелектуальної власності.

Пропонуємо загальний огляд «брендів війни» та розповімо про спроби добросовісних та недобросовісних підприємців зареєструвати їх як торговельні марки.

Імена відомих осіб. Війна створила нових героїв нашого часу. Президент України став відомим на весь світ, а Борис Джонсон тепер, мабуть, наш найулюбленіший західний політик. Відомими на всю Україну стали також Олексій Арестович та Віталій Кім, які активно з’являлися у медіа-просторі в перші місяці війни. Крім безлічі сувенірів і футболок із зображеннями чи цитатами цих людей, були створенi іменні страви, напої, декоративний фан-арт та іншi речi, присвяченi їм.

На фоні цього не могли не з’явитись і ті, хто захоче зареєструвати ці імена як торговельні марки. Особа Володимира Зеленського, наприклад, дуже зацікавила іноземців, що виробляють алкогольні напої:

Козацька громада на Чернігівщині посвятила Бориса Джонсона у козака Бориса Чуприну. Скоріш за все, цей факт спричинив появу заявки на реєстрацію ось такої торговельної марки:

У той же час, Олексій Арестович вирішив не випробовувати долю і ще в квітні подав заявки на реєстрацію власного імені у якості торговельних марок:

Щодо імен відомих осіб, варто окремо виділити тренд на ось такі заявки серед іноземних осіб та компаній:

Назви місць та територій. По цей день Чорнобаївка є найбільш відомим та обговорюваним населеним пунктом України. Успіхи української армії дали поштовх до створення не лише незліченної кількості мемів, але й сотен торговельних марок. Ось декілька найбільш цікавих прикладів:

Окрім Чорнобаївки ми спостерігаємо також заявки, пов’язані і з іншими місцями, що з’являлися у заголовках новин:

poster
Дайджест главных новостей
Бесплатная email-рассылка только лучших материалов от редакторов НВ
Рассылка отправляется с понедельника по пятницу

Інший цікавий приклад — заявка, подана в ЄС, для позначення із силуетом острову Зміїного:

Україна та її державні символи. Окремим трендом серед маркетологів стала державна символіка. Це може бути як і звичайне додавання синьо-жовтого тла чи герба, так і креативне допрацювання логотипів:

Є також спроби творчо обіграти Державний герб України:

Навіть саме слово «Україна» перетворилося на новий бренд! Ось лише декілька прикладів заявок, поданих на реєстрацію в Україні:

Звісно ж, країни ЄС теж не залишилися осторонь. Чимало нових брендiв пов’язані з діяльністю благодійних та волонтерських організацій, проте є спроби зареєструвати торговельні марки для алкоголю та продуктів харчування:

Окремим «пластом» серед таких заявок є ті, що містять відомі фрази: «Ми з України» чи «Слава Україні»:

Слова, що набули нових значень. Певна категорія «брендів війни» складається зі слів, що були відомі до 24 лютого, але війна розкрила їх з нового боку. Найяскравішими прикладами є назви озброєнь, наслідки роботи яких ми бачили на відео з фронту: байрактари, джавеліни, хаймарси тощо. Хоча ця зброя існувала ще до війни, для більшості українців її назва не несла особливого смислового навантаження. Тим не менше, зараз їм присвячують пісні, називають на їхню честь дітей, а в державному застосунку «Дія» можна навіть спробувати відчути себе оператором такої зброї.

Оскільки ці назви не були зареєстровані в Україні як торговельні марки до війни, перегони за якнайшвидшу їх реєстрацію розпочалися вже на 20-й день війни, саме тодi позначення «Байрактар» та «Джавелін» були заявлені для пестицидів та гербіцидів. З часом перелік товарів та послуг лише розширювався побутова хімія, одяг, алкоголь, рекламні, телекомунікаційні послуги, послуги HoReCa та навіть радіо:

Також до цієї категорії можна занести й спроби зареєструвати такі слова, як «Ленд-Ліз», «Mriya», «Паляниця». Всі вони набули нових барв за останні півроку і стали цікавими для комерціалізації.

Породжене війною. Останньою групою «брендів війни», яку ми хотіли б відзначити, є все те нове, що виникло під час війни. Це й привид Києва, і пес Патрон, і фраза про російський військовий корабель. Вони розійшлися по всьому світу та стали предметом заявок на реєстрацію торговельних марок не лише в Україні, але і в ЄС та США:

Підбиваючи підсумки, слід зазначити, що комерція не стоїть на місці навіть у воєнний час. Символи війни справжньої, в майбутньому можуть стати символами війн юридичних — адже їх реєстрація та активне використання неминуче призводитимуть до конфліктів через порушення прав інтелектуальної власності. Розглянувши загалом «бренди війни» ми заклали підґрунтя для наступної статті циклу, в якій ми детальніше проаналізуємо, як їх можна чи не можна використовувати, та хто ж насправді є власниками прав інтелектуальної власності на такі незвичайні воєнні бренди.

Показать ещё новости
Радіо НВ
X