Значне падіння. Чому українські порти втрачають вантажопотік

Тарифи на перевалку в українських портах вище, ніж у сусідніх країнах

Тарифи на перевалку в українських портах вище, ніж у сусідніх країнах

Морські порти України втрачають свій вантажопотік. Економічні проблеми є головною причиною.

Низька конкуренція серед стивідорів і, як наслідок, високі тарифи на перевалку тільки погіршують ситуацію, вважають експерти

За півроку 2016 вантажопотік знизився на 11,4%, порівняно з першим півріччям минулого року, до 63,2 млн т. Про це свідчать оперативні дані Адміністрації морських портів України (АМПУ).

Найбільше падіння показали Ренійський та Маріупольський морські порти – перевалка в них зменшилася на 32,5% і 30,1% відповідно. А ось Усть-Дунайський порт навпаки збільшив перевалку на 87,7%.

Крім того, за перші 6 місяців знизилася і експортна вантажопереробка в морських портах (– 1,3%), а імпортна – знизилася на 13,5%. А перевалка транзитних вантажів склала лише 52,2% від показників 2015 року (5 млн т). При цьому, переробку контейнерів українські морські порти збільшили на 20,8%.

Обсяги як експорту, так й імпорту України знижуються через економічні проблеми, стверджує керівник аналітичного відділу ІК Concorde Capital Олександр Паращій. Позаяк порти є частиною української економіки, очевидно, що вони страждають від падіння зовнішньої торгівлі.

"Українська економіка, яка є основним генератором вантажопотоків падає",- погоджується директор ДП "Укрпромзовнішекспертиза" Володимир Власюк. За його словами, вантажі які доводиться перевалювати портам-  в основному сировина: зерно, вугілля, металопрокат. Оскільки ці галузі, а особливо металургія, зменшили обсяг виробництва, знизилися перевезення і перевалювання вантажів.

Крім того, продовжує він, зменшився транзит, так як Україна не змогла використати свої географічні та логістичні переваги."Тому частина транзитних вантажів, які раніше переробляла Україна відійшла в інші країни. Наприклад, в Білорусь і Польщу", – говорить Власюк.

Втрата транзитних потоків також пов'язана і з ускладненням відносин з Росією, вважає екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. Раніше російські компанії досить активно використовували українські порти для відправки своїх вантажів. Зараз, за його словами, вони перенаправляють вантажі через Новоросійськ і балтійські порти. "За останні кілька років товарообіг порту Усть-Луга збільшився більш ніж у сто разів", – стверджує Кава.

Але головним ворогом конкурентного середовища українських портів Власюк з Укрпромзовнішекспертизи вважає тарифи. Перевалка – один з основних пунктів, де замовник послуг втрачає гроші. "Для прикладу, -каже він,- навіть після зниження, вартість перевалки зерна в українських портах знаходиться на рівні $12-14/т. Прибалтика перевалює зернові за €4,5-5,5/т. Відповідно, компанії будуть швидше користуватися послугами прибалтійських портів, ніж українських."

Але така тенденція простежується і в інших галузях. Наприклад, провідною для України позиції – металопрокаті. За даними Власюка, вартість перевалки в українських портах – $11-13/т, а в Одесі –$14-15/т. А в Туреччині перевалка металопрокату коштує $6,5-7,5/т.

"Теж саме, -говорить Власюк, -можна сказати і про контейнери. Тільки нещодавно вартість обробки одного контейнера в Україні знизилася з більш, ніж $200 до $125. А от у європейських портах, наприклад в Іспанії, вартість становить близько $65-75 за контейнер."

"Причина в тому, що у нас існує монополізм на перевалку. Тому перше, що повинна зробити держава, –максимально поліпшити конкурентне середовище. Це те, що дозволить знизити вартість перевалок і зупинити її падіння", – упевнений Власюк.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: