Законодавчі зміни та інвестиції в інфраструктуру підвищили популярність електромобілів в Україні

Законодавчі зміни та інвестиції в інфраструктуру підвищили популярність електромобілів в Україні

Електрокари перестали бути в Україні штучним товаром — машини з електричним двигуном замість бензинового або дизельного мотора все частіше купують звичайні українці.

За підрахунками НВ, сьогодні українці в середньому купують по два електрокари на день. І хоча порівняно з загальною кількістю машин в країні подібних автомобілів в країні все ще небагато, саме електросегмент став одним з найбільш швидкозростаючих: за півроку кількість машин на електротязі, за даними МВС, зросла майже втричі — з 272 зареєстрованих станом на серпень 2015‑го до 693 на середину лютого 2016‑го. Більш свіжу статистику міністерство не надає. Однак, за оцінкою Євгена Муджирі, засновника сайту autogeek.com.ua зараз шляхами України їздить не менше 1 тис. електромобілів.

Паралельно розвивається й інфраструктура. У містах-мільйонниках і на популярних трасах національні мережі автозаправок активно відкривають пункти зарядки. Завдяки цьому на електромобілі вже можна без проблем доїхати з Києва в Одесу або Львів.

 

Нафтонезалежні

Мода на електромобілі в Україні почалася два роки тому. Одним з перших подібну машину — суперкар Tesla Model S від Ілона Маска — купив відомий київський ресторатор Дмитро Борисов. Тепер у нього вже дві Tesla. "Це раціональний і економічний вибір",— говорить Борисов, відзначаючи, що завдяки електрокарам економить сімейний бюджет: йому не потрібно витрачати гроші на техобслуговування і бензин.

Ще один відомий власник Tesla, львівський ресторатор Андрій Худо, порівнюючи свій нинішній електрокар з попереднім авто — бензиновим Mercedes-Benz G500,— запевняє: минулого року він заощадив на паливі 200 тис. грн при пробігу 35 тис. км.

У середньому заряд електромобіля на 150 км обходиться близько 10-15 грн, підрахував Муджирі. У той час як бензинове транспортний засіб з середньою витратою палива 10 л на сотню на ті само 150 км шляху потребує заправки на суму 335 грн. Автомобіль з газовою установкою більш економний: для нього цей показник складе приблизно 150 грн.

При цьому викопне паливо постійно дорожчає. Так, за даними консалтингової компанії UPECO, в січні 2016 року середня вартість бензину марки А-95 становила 19,37 грн/л, дизель — 16,95 грн/л. До червня обидві цифри зросли на 15%.

Вловлюючи нові віяння, великі мережеві АЗС взялися відкривати все нові й нові електрозаправки. Наприклад, постійно збільшує кількість таких станцій мережа ОККО. "Затребуваність електрозаправок на початку поточного року збільшилася в 4-6 разів порівняно з аналогічним періодом 2015‑го",— говорить Олександр Гегедиш, віце-президент Концерн Галнафтогаз (мережа АЗК ОККО). Якщо півтора роки тому послугами електрозарядки на АЗС цього бренду користувалися в середньому 20-30 разів на місяць, то цієї весни — вже 120 разів на місяць.

Сьогодні в Україні налічується вже близько 200 електрозаправок — півтора роки тому їх було близько півсотні. Левова частка діючих станцій — близько 130 — розраховані на 7-22 кВт і можуть поповнити заряд батареї електрокара Nissan Leaf за 3 години. На ринку вдвічі менше звичайних розеток на 3,3 кВт — це 7 годин до повного заряду Leaf. І є лише дві швидкісні станції "суперчарджер", що належать Oxygen Group, здатні зарядити електромобіль за півгодини.

 

ЩЕ БІЛЬШЕ: На думку Олександра Кравцова з ElectroCars, цього року рівень продажів електромобілів збільшиться

 

Хіти і новачки

Розрахунок швидкості заряду станцій з допомогою Nissan Leaf невипадковий — на сьогодні це найпопулярніший електрокар в країні: ефектний передньопривідний п'ятимісний хетчбек довжиною майже 4,5 м, проїжджає на повній зарядці близько 150 км. Не варто його недооцінювати: цей "зелений" автомобіль розганяється до 100 км/год за 9 секунд, тобто здатний позмагатися за динамікою з більшістю сучасних легкових автомобілів.

Leaf в Україні продають неофіціали, які, зазвичай, завозять хетчбеки з пробігом. Вартість вживаного електрокара починається від $15 тис. Нові коштують $43 тис.

На другому місці за популярністю серед українців перебуває дитя Маска — Tesla Model S. Зазвичай, це нові машини з Європи. Подібні автомобілі в рази швидше, технологічніше і дорожче Leaf.

У боротьбу за зростання кількості клієнтів тепер готова втягнутися й компанія АВТ Баварія, офіційний імпортер BMW в Україні: в середині червня там оголосили про старт продажів електромобілів і гібридних машин суббренду BMW i. Олександр Тимофєєв, генеральний директор АВТ Баварія, вважає: якщо українці так люблять Tesla, то їм до смаку припадуть нові моделі BMW i-серії.

Для ринку, на якому офіційні дилери поки зайняли вичікувальну позицію, навіть маючи за плечима досвід продажів нових електромашин, новація від Тимофєєва може стати знаковою.

Зараз лінійка серії включає в себе BMW i3 і BMW i8. Ціни на базові комплектації починаються від 1,044 млн грн за повністю електричну i3, а за гібридну Plug-in модель BMW i8 доведеться заплатити від 3,6 млн грн.

Цінники новачків зайвий раз підкреслюють тенденцію, що склалася на місцевому ринку: в Україні розвинений сегмент низькобюджетних і дорогих електромобілів. Машини ж середньої цінової категорії фактично відсутні. Експерти впевнені, що причина цього — недостатній для них за обсягом попит.

 

НОВИЙ БУМЕР: Олександр Тимофєєв, генеральний директор компанії АВТ Баварія, впевнений: українцям припадуть до смаку BMW i-серії

 

Ціна питання

У листопаді минулого року парламент простимулював продаж нових електрокарів в країні, знизивши ввізні мита на них на 10%.

Але нинішнім вибуховим збільшенням продажу електрокарів Україна зобов'язана іншому фактору: місцевий ринок — єдиний в Європі і один з небагатьох в світі, який зростає за рахунок попиту на старі машини з електродвигуном.

Втім, ціни навіть на б/у-електромобілі в Україні все одно високі, що стримує продаж. Через мита та імпортні платежі українці купують машини з пробігом часто за такою ціною, за якою американці купують нові, стверджує Олександр Кравцов, співзасновник компанії ElectroCars.

У Раді зараз лежить ще не прийнятий законопроект, що передбачає звільнення від сплати ПДВ всіх старих імпортних машин на термін до 2020 року. Якщо депутати його підтримають, то вартість авто на електротязі знизиться на 30%. Кравцов на прикладі Leaf з пробігом показує: якщо зараз такий коштує від $16 тис., то в результаті може подешевшати на $2-3 тис.

 

Вольти і ампери майбутнього

За словами Тимофєєва з BMW, Україна володіє великим потенціалом у сфері розвитку електротранспорту. “Сьогодні у нас є можливості доставити електроенергію фактично в будь-який населений пункт. Тому є впевненість, що електромобілі будуть досить затребувані незабаром",— говорить він.

Потенціал для подальшого зростання бачить і Муджирі. Він підрахував: зважаючи, що приріст ринку за 2015‑й склав майже 400% за рік, до кінця 2016‑го в країні буде вже 1,6–1,7 тис. електромобілів. І це в тому разі, якщо Рада не скасує ПДВ на імпортні б/у-машини.

Приблизно такі самі розрахунки надає і Кравцов, уточнюючи: відміна ПДВ подвоїть чи навіть потроїть прогнозний показник.

Також динамічно розвиватиметься і мережа електрозаправок: вони продовжуватимуть з'являтися біля торгових центрів, ресторанів і готелів. "Це тепер, як колись Wi-Fi в закладах громадського харчування",— посміхається Муджирі.

 

 

Матеріал опублікований в НВ №23 від 24 червня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: