Заcтупник голови правління МВФ Девід Ліптон — про те, чи отримає український уряд третій транш від МВФ

Заcтупник голови правління МВФ Девід Ліптон — про те, чи отримає український уряд третій транш від МВФ

Головна інтрига літа — чи отримає український уряд третій транш від МВФ, а разом з ним гарантії міжнародної допомоги від усіх своїх зарубіжних партнерів.

У березні 2015‑го МВФ схвалив чотирирічну програму кредитування занепалої економіки України з використанням механізму розширеного фінансування обсягом у $17,5 млрд. Перший транш — $5 млрд — прийшов минулого року, 13 березня. Другий — $1,7 млрд — за п'ять місяців. Після чого програма була заморожена.

Зростання запозичення двох останніх воєнних років хоч і утримало країну від зриву до прірви, але головного рішення — виходу з економічної кризи — ще не принесло.

Чому? Тому що корупція і неефективне держуправління все ще нівелюють привілеї траншу. Чи отримає уряд у липні третій транш від МВФ, який необхідний йому, щоб збалансувати бюджет, наростити золотовалютні резерви та дати позитивний сигнал для решти "міжнародних кас допомоги" України? Імовірніше, отримає. Але в червні МВФ проведе ревізію українських реформ, щоб упевнитися: гроші не підуть у пісок.

Звідки НВ все це знає? Зі спілкування із заступником голови МВФ Девідом Ліптоном. Американець на початку червня відвідав Київ і залишився цілком задоволений трьома речами, побаченими тут: київської погодою; українськими реформами; економічною стабільністю. Щоправда, він розуміє, що з цієї трійці тільки київська погода більш або менш передбачувана.


  

 

— Я читав вашу біографію. З 1989 до 1992 року ви разом із професором Джеффрі Саксом консультували уряди Росії, Польщі та Словенії з економічних питань у процесі переходу цих країн до капіталізму.

— Так, я досить багато років пропрацював у МВФ. Ми допомагали цим країнам розробляти програми переходу від тієї системи, яка у них існувала раніше, до капіталістичної.

— Ви тоді працювали з урядом Єгора Гайдара?

— Коли ми з Джеффрі Саксом працювали в Польщі, до нас звернулися кілька російських економістів, попросивши поділитися тим досвідом, уроками, висновками, які були отримані під час нашої роботи. Розповісти, який польський досвід міг би бути застосований у Росії. Ми надавали консультаційні послуги Гайдару з першого дня його роботи на посаді міністра фінансів.

— У чому полягала допомога? Що вийшло? Що не вийшло? Перейшли вони до капіталізму чи ні?

— Польща домоглася успіху та перетворилася на одну з найсильніших економік Європи. Словенія після здобуття незалежності також, на мою думку, успішно здійснила цей перехід і стала членом Єврозони. У Росії, коли Гайдар перебував у владі, було проведено ряд корисних реформ. Але Гайдару довелося піти у відставку 1992 року, коли політичний опір реформам став нездоланним. Після того як [Віктор] Черномирдін став прем'єр-міністром, успіхи реформ зійшли нанівець. Пізніше виникли дуже великі проблеми з програмою приватизації. Я гадаю, у них [росіян] була складна вихідна позиція — нижчий рівень розвитку, ніж у країн Центральної Європи. І політичний опір реформам був набагато сильнішим.

— Дякую за розповідь. Тепер летимо в Україну. Близько року Україна очікує третій транш від МВФ. Традиційно з ним виникає та сама проблема. Ми ніколи його не отримуємо. Які у вас настрої щодо третього траншу зараз?

Економічне зростання недалеко. Так би мовити, за рогом

— Український уряд зробив важливі кроки для завершення цього перегляду програми. На сьогодні уряд вже призначено. Обговорення про перегляд [умов третього траншу] перебуває на просунутому етапі. Є ще низка питань, які ми продовжуємо обговорювати. Ми вже досягли угоди на рівні персоналу про перегляд і подальшу реалізацію програми. Сподіваємося, що решта питань будуть розв'язані швидко.

— Наскільки швидко?

— Перед нами немає часових обмежень.

— Радикальна партія і партія Батьківщина заявили, що МВФ і уряд погодили секретний документ, як його назвала Юлія Тимошенко, "реально страшний". Мовляв, згідно з цим документом Україна зобов'язується перед МВФ зняти мораторій на продаж ріллі, скоротити витрати на освіту та культуру, підвищити тарифи на газ, ліквідувати спрощену процедуру оподаткування для малого і середнього бізнесу. Що з цього правда, що домисел, які дійсно вимоги МВФ до Києва?

— Усі вимоги в дусі вихідної програми, яка опублікована. Те, що відбувається зараз,— просто черговий перегляд її реалізації.

— А заяви Тимошенко щодо вимог МВФ — це правда чи вигадка?

— Зараз я не даватиму коментарів щодо окремих частин перегляду програми, бо він ще не завершений. Але коли він буде вже опублікований, ви переконаєтеся, що перегляд відповідає тим підходам і тому духу програми, які були в ній закладені.

— Україна вже здійснила низку реформ. Які з них ви вважаєте успішними та продуктивними? Чим це вимірюється?

— Політика валютного курсу і монетарна політика створили підґрунтя для стабільності та, власне, вивели країну з дестабілізації стану. Незважаючи на дуже тяжкі обставини у зв'язку з військовими конфліктами, втратою Криму, державні фінанси були впорядковані. А після підвищення тарифів на опалення країна змогла досягти того, чого не могла домогтися всі 25 років,— знизила залежність від російського природного газу. І забезпечила сталий стан Нафтогазу. Я гадаю, що в результаті всього цього в Україні створена база для відновлення зростання. Економічне зростання недалеко. Так би мовити, за рогом. Кроки, спрямовані на створення міцної банківської системи, допоможуть залучити інвестиції, що країні потрібні терміново. Кроки, спрямовані на приватизацію державних підприємств, сприяють значному скороченню неефективності та втрати ресурсів у цьому секторі та мінімізації корупції в країні. І якщо Україна діятиме в цьому напрямку й надалі, то вона досягне стабільності та зростання, а також підвищення рівня життя.

 

БАЛАЧКИ ДО ЛАДУ: Девід Ліптон і голова МВФ Крістін Лагард на квітневій нараді у Вашингтоні, де після так званого панамського скандалу ключовим питанням була протидія корупції та відмиванню грошей

 

— Ви похвалили уряд за стабілізацію валютного ринку. Чи не занадто дорогою ціною отримуємо цю стабільність? Жорстке валютне регулювання, яке обмежило потоки валюти не тільки на виході, але і на вході. За два роки з системи виведено 78, скажімо так, неефективних банків. Це все створює на фінансових ринках кепські настрої. Чи не матимемо ми від усіх цих заходів зворотний, негативний ефект?

— На той момент [у 2014 році] фіксований курс повністю суперечив тому, що необхідно для конкурентоспроможності та зростання. Ситуацію потрібно було змінювати. Дестабілізація була настільки сильною, що існувала потреба в певних заходах контролю. Але ці методи контролю не мають бути постійними. Гарна новина полягає в тому, що ось ці зміни, які відбулися з національною валютою, посприяли конкурентоспроможності країни. Зараз потрібно діяти таким чином, щоб збільшувати обсяг експорту в країні. Сприяти тому, щоб ті бізнеси, які працюють у східних регіонах і традиційно експортують на ринки Росії, шукали інші, альтернативні можливості на світових ринках.

— Як ви гадаєте, вже час знімати всі ці обмеження?

— Щоб відповісти на це питання, потрібен подальший аналіз.

— Днями колишній міністр економічного розвитку Айварас Абромавичус озвучив ось таку страшну цифру: 2015‑го 100 найбільших держкомпаній України завдали країні сумарний збиток понад $4,6 млрд. Це більш ніж удвічі перевищує очікуваний транш від МВФ. Дайте пораду, як заткнути цю щорічну діру.

— Я вперше приїхав до України 1993 року. Перша програма приватизації з'явилася 1994‑го. Вона виявилася неуспішною через політичні причини. Ось ця ситуація з держпідприємствами є живильним середовищем для неефективності та корупції. І була всі наступні після цього 22 роки. Я гадаю, що вже зараз час припинити цю порочну практику. Ліквідувати цю неефективність і корупцію шляхом проведення приватизації. Всі постійно заперечують, що ось зараз невдалий час для проведення приватизації, ціни надто низькі. Про це говорили постійно, всі 22 роки. Але те, що витрачається там даремно, ті збитки, що там є у сфері державних підприємств, вони багаторазово перевищують гіпотетичну потенційну вигоду, яку Україна могла б отримати навіть в разі якоїсь найвищої ціни.

— Поки ми чекали на вас, я прочитав у стрічці новин повідомлення, що затриманий заступник голови Миколаївської облдержадміністрації, у якого виявлено схованку з золотом, валютою. Все це він зберігав у спеціально побудованому тунелі. З одного боку, діра в $4,6 млрд і чиновник із золотими тайниками, з іншого — прохання про швидку фінансову допомогу. Ці новини впливають на рішення керівництва МВФ?

— Найважливіше — щоб такі справи розкривалися. І щоб потім виносилися правильні рішення і були зроблені висновки. Якщо людина невинна, то після розслідування її треба відпускати, якщо винна — то притягати до відповідальності.

— Ви знайомі з Лоуренсом Саммерсом, колишнім головою мінфіну США?

— Дуже добре знайомий. Ми разом вчилися у вузі, і я працював в уряді США.

— У вересні 2015‑го він був у Києві на щорічній конференції Yalta European Strategy і сказав, що допомога Україні має бути надана в значно більшому обсязі, ніж зараз. Ось його слова: “Європейські уряди, які мають великий інтерес до України як буферної території, не надають і половини тих коштів, які вони обіцяли раніше. $3-4 млрд кредиту або гарантії — це, можу сказати, ніщо. Це не благодійність, а інвестиція в безпеку. Немає кращої інвестиції в американську, європейську безпеку, ніж надання ще $50 млрд на рік на підтримку України — зрозуміло, з прив'язкою до реформ. Якщо щось піде не так, ми втратимо значно більше грошей”. Що ви думаєте про це?

— Друзі України в усьому світі повинні самостійно вирішувати, як багато грошей вони хочуть Україні або дати в кредит, або надати на безкоштовних засадах. Я не сумніваюся в тому, що великі обсяги фінансування допомогли б Україні в реалізації реформ, спрямованих на стабілізацію. Але ми повинні приймати як даність рішення кожної окремої країни, в яких обсягах вона хоче надавати допомогу Україні. Зі свого боку ми вирішуємо, що можемо зробити ми.

  

 

Матеріал опублікований в НВ №21 від 10 червня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: