Укрзалізниця до 2020 року створить пасажирську компанію

Реформування УЗ буде проходити за європейським зразком
Фото: Укрзалізниця / Facebook

Реформування УЗ буде проходити за європейським зразком

Реформування господарства з пасажирських перевезень почнеться з 1 січня 2017 року та буде проведено у п'ять етапів.

Про це в інтерв'ю виданню Магістраль повідомив член правління Укрзалізниці (УЗ) Сергій Михальчук.

За його словами, вже на початку січня 2017 року буде затверджено положення та керівний склад філії Пасажирська компанія. Це буде першим етапом створення пасажирської компанії.

На другому етапі заплановано до 1 квітня передати активи і зобов'язання виробничих підрозділів служби пасажирських перевезень регіональної філії Південно-Західна залізниця і почати операційну діяльність. Третій етап включає в себе передачу на баланс виробничих підрозділів пасажирських перевезень інших регіональних залізниць, філії Українська залізнична швидкісна компанія. Цей етап має бути реалізований до 1 липня 2017 року.

Незабаром після цього заплановано поділ вертикалей всередині компанії на ремонтну, експлуатаційну та інші. За словами Михальчука, також сформується і комерційна вертикаль: продаж, маркетинг, непрофільні доходи. Ці заходи повинні бути виконані до кінця наступного року.

"Заключний етап включає в себе створення до 2020 року на базі філії Пасажирська компанія залежного товариства ПАТ Укрзалізниця – АТ Пасажирська компанія", – пояснив член правління УЗ.

Це внутрішня реорганізація компанії, пояснює екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. Йде створення пасажирського філії компанії. За його словами, зараз в організаційній структурі УЗ є шість залізниць (Львівська, Донецька, Одеська, Придніпровська, Південно-Західна і Південна). “Зміни будуть в тому, що всі пасажирські активи цих шести доріг будуть інтегровані в окрему філію. Яка буде екстериторіальною і буде поширюватися на всю УЗ", – пояснює він.

Найімовірніше, УЗ реформують за європейським зразком, вважає шеф-редактор сайту ports.com.ua Ігор Гошовський. У цьому випадку варто звернути увагу, як були реформовані залізниці Польщі. Була створена окрема компанія для вантажних перевезень – PKP Cargo і пасажирська PKP Intercity. PKP Cargo стала прибутковою і це їй дало змогу активніше залучати інвестиції та кредити, потім у 2013 році вона провела IPO і стала однією із залізничних вантажних компаній ЄС, що найбільш динамічно розвиваються. PKP Intercity залишилася повністю державною і продовжує бути збитковою, але є суттєві зрушення в якості послуг і сервісу.

"Вантажна і пасажирська залізнична компанія потрібна нам для того, щоб покінчити з порочною практикою перехресного субсидування прибутком від вантажного сектора пасажирських перевезень", – пояснює Гошовський. За його словами, те, що УЗ зараз заробляє замість того, щоб модернізувати рухомий склад і купувати вантажні вагони – йде на покриття збитків від пасажирських перевезень.

Це потрібно для того, щоб розвести по різних кошиках і компаніях основні види діяльності залізниці, розповідає директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк. Це потрібно, щоб зрозуміти, які доходи і які витрати генерує кожна з компаній, кожен з напрямів. У кінцевому підсумку, це може мати перспективи для виходу на зовнішні ринки. "Це технічний крок в одному з наступних напрямів транспортної реформи", – пояснює Вовк.

Нагадаємо, ще в 2012 році УЗ розробила бізнес-план зі створення приміських залізничних компаній. У той час планувалося створити 11 дирекцій приміських сполучень, які увійдуть до складу приміських залізничних компаній. Які охоплять всю територію України. Пізніше стало відомо, що в рамках реформи УЗ необхідно виділити окремо пасажирську вертикаль.

Втім, на сьогодні пасажирські перевезення залізницею як і раніше залишаються збитковими.

За словами старшого аналітика ІК Арт Капітал Олексія Андрейченка, ув Укрзалізниці є вкрай мало рейсів, які приносять прибуток. Раніше вони зазвичай були пов'язані з кримським напрямком, де був великий потік людей. А також на межі прибутку-збитку були швидкісні потяги Інтерсіті.

Щоб пасажирські перевезення стали прибутковими, це завдання точно не 2020-го року, вважає Вовк. Сьогодні можна зробити так, щоб вони були не настільки збитковими, як це є на цей момент. Для цього потрібно змінити саму систему. За словами директора Центру транспортних стратегій, зараз все фінансування пасажирського напряму йде всередині УЗ у вигляді перехресного субсидування. Коли сама компанія спрямовує кошти з одного прибуткового напряму – з вантажних на пасажирські.

На пасажирських перевезеннях втрачається близько 7 млрд грн щорічно, пояснює Андрейченко. Вихід з цієї проблеми – це підвищення тарифів до економічно обґрунтованих. А з цим у країні проблема, оскільки платоспроможний попит низький. "Тобто люди не можуть так дорого їздити", – каже аналітик. Цю ідею підтримує Гошовський. Необхідно, щоб середня зарплата в Україні дозволяла платити за залізничні квитки, які будуть приблизно в 4-5 разів дорожчі, ніж зараз. І при цьому пасажири не пішли з поїзда на власні автомобілі (як це сталося в тій же Польщі). "Відповідно, потрібен кращий сервіс, якість поїздів, комфорту", – констатує Гошовський.

Тільки тоді можна буде говорити про те, що буде з одного боку соціальне замовлення, яке буде йти через бюджет. "А з іншого – частина перевезень буде працювати в конкурентному полі, конкуруючи з іншими видами транспорту – авіа, авто і можливо навіть річковим", – каже Вовк.

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: