Україна вирішила поборотися за транзитні потоки морських портів Болгарії і Туреччини

marine-trans.com.ua

"Транзит легко втратити, а повернути дуже складно. Треба переконати вантажовласників, що тут їм буде краще" – Васьков

Україні необхідно повернути собі статус транзитної держави. Про це 1 червня в Одесі заявив міністр інфраструктури України Володимир Омелян після засідання міжурядової комісії ТРАСЕКА, повідомляє прес-служба міністерства..

"Українські порти є експортно-орієнтованими, але країна втрачає транзит вантажів через високі тарифні ставки, складну логістику і ускладнення з митним оформленням вантажів", – пояснює Омелян. За словами міністра, потрібно знайти гнучкі та ефективні рішення, щоб транзит по українській території був швидким, надійним і безперешкодним.

Сьогодні на території України розташовується 13 морських портів. До анексії Криму від України, сюди входило ще п'ять портів. Найбільші порти перевалки Південний, Одеський і Миколаївський. У 2014 році українськими портами було перевалено 20,7 млн тонн транзитних вантажів, у 2015 – майже 16 млн тонн.

Міністр зазначив, що в першу чергу планує вирішити завдання створення Морської адміністрації, реформування Адміністрації морських портів України (АМПУ) і підвищення конкурентоспроможності українських портів в чорноморському басейні.

Начальник прес-служби міністра інфраструктури Марина Томко пояснює, що Україна має величезний потенціал у портах. Але через неадекватні тарифи, які в два рази більше, ніж у Болгарії і Туреччини, судна не заходять у порти. Десь неправильна логістика, десь у портах повинні стояти судна і чекати дозволу митного оформлення. "На рівному місці через ці пункти втрачається приплив грошей, які могла б отримати Україна", – каже Томко. За перші чотири місяці 2016 року в морських портах України перевалка вантажів впала в 2 рази (3,5 млн тонн), щодо аналогічного періоду 2015 року (7,1 млн тонн).

За останній час Україна втратила вантажопотоки Росії та країн СНД. За словами начальник прес-служби АМПУ Ігоря Казакуци, втрата транзиту сталася через відток російських транзитних вантажів. Це нафтові вантажі в значній мірі. "Росія перевела ці потоки на свої порти або на порти Балтії", – говорить Казакуца.

Старший аналітик ІК Арт Капітал Олексій Андрійченко зазначає, що втрата транзиту сталася ще до конфлікту з Росією. За його словами, Росія розвивала свої порти в чорноморському басейні. Вони поставили завдання, щоб збільшити вантажопотік і вкладали в це гроші. "А вже з початком конфлікту втрата транзиту в рази посилилася", – пояснює Андрійченко. Зараз транзит націлений на зв'язуючі Азію і Європу.

Однак тепер повернути російські потоки неможливо через транзитну заборону між Україною і Росією. "Якщо говорити про транзит з країн СНД, то частина вантажів тепер йдуть на чорноморські порти РФ, частина на прибалтійські порти Латвії та Естонії", – пояснює екс-заступник міністра інфраструктури портової галузі Юрій Васьков. За його словами, транзитом йшла металопродукція, сировина, контейнери, чавун, цукор, сирець, нафтопродукти, зріджений газ. "А ось транзитного зерна в серйозних обсягах ми не бачили давно", – говорить він.

"Ми не намагаємося повернути тих вантажовідправників з Росії і Казахстану, які були раніше", –говорить аналітик. – "Ми намагаємося конкурувати з Румунським, Болгарськими і Турецькими портами". З ним погоджується  Васьков і додає, що втрата транзиту відбувалася протягом 7-8 років.

Зараз необхідно боротися за вантажопотік з країн Азії в Європу. Але і тут ми програємо. Васьков розповідає, що портові збори дійсно високі, "Їх зниження буде недостатньо, якщо це не матиме логічного продовження по ж/д перевезень, якщо будуть простоювати на кордонах цілодобово вантажі", – говорить він.

Щоб скласти серйозну конкуренцію європейським портам, нам потрібно провести ряд поліпшень. За словами Васькова, на це може знадобитися 2-3 роки. Для цього потрібна відповідна інфраструктура, яка повинна бути сучасною та конкурентною.

Необхідні технології та європейські процедури пропуску на кордонах не тільки морських, але і сухопутних. Так як транзит як правило перетинає два пункти пропуску. А також, вигідні економічні умови. "Тобто це вигідні тарифи на всіх видах транспорту, якими користується транзитний вантажовласник", – говорить Васьков. – “Транзит легко втратити, а повернути дуже складно. Треба переконати вантажовласників, що тут їм буде краще".

Раніше, у програмі розвитку морських портів України зазначалося, що портам необхідно на модернізацію інфраструктури близько 2-2,5 млрд євро. За словами директора Центру транспортних стратегій Сергія Вовка, ця сума зараз інша, так як раніше її розрахунок проводився з урахуванням портів Криму.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: