Топ-менеджер ПриватБанку Олександр Дубілет назвав авторів інформаційних атак на його фінструктуру

Топ-менеджер ПриватБанку Олександр Дубілет назвав авторів інформаційних атак на його фінструктуру

Олександр Дубілет, багаторічний топ-менеджер ПриватБанку, розповідає про спробу росіян залякати мільйони його клієнтів і пояснює, як смартфони "вб'ють" черги у відділеннях Привату.

Олександр Дубілет, голова правління найбільшого в країні за обсягом активів ПриватБанку, дає інтерв'ю приблизно раз на рік. Каже, що йому не подобаються теми, які порушують українські журналісти. "Часто ці інтерв'ю не про те",— насуплюється він, зауважуючи, що багато питань, які ставлять ЗМІ, розгойдують човен.

А ось найулюбленіша тема 53‑річного голови правління, який очолює банк вже два десятиліття,— це технологічні новинки, які впроваджує його банк. Тут Дубілету є чим пишатися. ПриватБанк багато в чому завдяки курсу голови правління на інновації першим у країні запровадив те, без чого сьогодні банківські послуги в Україні уявити неможливо,— sms-банкінг, інтернет-банкінг, онлайн-перекази між картками.

Крім цього, у банку — фінансової імперії Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова — друга за величиною мережа відділень і найбільша за кількістю банкоматів та платіжних терміналів. У минулому році ПриватБанк вийшов у фіналісти міжнародного банківського рейтингу Retail Banking International, штаб-квартира якого розташовується в Лондоні, в номінаціях Найкраща стратегія розвитку відділень і Найкраща інновація в платежах. І в кризовий 2015‑й, коли в Україні закрилися десятки банків, Привату вдалося отримати прибуток у розмірі 268 млн грн. Втім, ця сума майже втричі менше прибутку за 2014 рік.

А що ж так сильно дратує Дубілета? Питання про можливу націоналізацію банку та його фінансову стійкість, які також хвилюють майже 18 млн приватівських клієнтів. Про перспективу націоналізації ПриватБанку заговорили восени 2015‑го: це припустила навіть голова Нацбанку України Валерія Гонтарева. Якраз тоді Коломойський прагнув утримати контроль над однією з найбільших нафтогазовидобувних компаній країни — Укрнафтою, що дало підставу деяким аналітикам зв'язати заяву Гонтаревої з прагненням влади позбавити співвласника ПриватБанку від зайвих апетитів. Однак пристрасті вгамувалися, і Гонтарева незабаром назвала Приват серед тих фінустанов, які виконують всі умови для успішної роботи.

І хоча, на думку Дубілета, будь-який його коментар на тему про фінансову стійкість ПриватБанку буде сприйнятий як негативний сигнал, НВ поговорило з ним і про це.

 

П'ять запитань Олександру Дубілету:

— Що ви вважаєте своїм найбільшим досягненням?
— Воно ще попереду.

— Що ви вважаєте своїм найбільшим провалом?
— Оцінити провали можна тільки тоді, коли підбиваєш підсумки, а я поки не хочу.

— Яка книга з останніх прочитаних справила на вас найбільше враження?
— Остання книга про те, як працювати з сучасними call-центрами: Завжди ваш клієнт: Як домогтися лояльності клієнта лише за один крок. Автори — Метью Діксон, Нік Томан, Рік Делісі.

— Чим ви пересуваєтеся містом?
— У будні на службовому автомобілі, в суботу на особистому Range Rover.

— Кому б ви не подали руки?
— Я постараюся не зустрічатися з цією людиною. Але ж ваше запитання в тому, кого я вважаю морально негідним. Так, є такі. От у Росії є люди, яких я вважав раніше нормальними. У нас, напевно, теж такі люди є.

 

— Як інформаційна атака, яка проводилася в листопаді, позначилася на роботі банку?

— Атака тривала два тижні. Була sms-розсилка та статті. Ми потім вирахували тих, хто займався цим.

Ми відстежили ланцюжок. Наше розслідування показало, що все це йшло з Росії. Зазвичай, такі атаки починаються зі статті на якомусь невідомому сайті. У нашому випадку це був запис у LiveJournal сантехніка з Пермі. Потім, як правило, йде передрук цієї інформації на якомусь російському сайті, а потім пошуковику Google платять, щоб у видачі результатів пошуку він підставляв цей сайт першим.

Звісно ж, ми не змогли знайти тих, хто відправляв sms. Річ у тім, що переважна частина цих розсилок йшла з Донецька та Луганська.

Були локальні ексцеси. Один з банків повів себе недобросовісно. Але і цей конфлікт було залагоджено [за словами заступника голови ПриватБанку Олега Гороховського, Укргазбанк розсилав повідомлення такого змісту: “ПриватБанк заблокував рахунки. Переходьте до нас. Отримаєте вчасно. Укргазбанк Черкаси"].

Клієнти ПриватБанку вже лякані. І для них насправді важлива платіжна дисципліна. У нас з нею все гаразд, тому ці атаки швидко припинилися.

— Тоді ЗМІ писали, що банк трясуть, щоб насолити акціонеру ПриватБанку Ігорю Коломойському.

— Я не знаю цього. Я чітко знаю, що на банк була організована інформаційна атака з Росії. Є документальне підтвердження.

— Що було з вкладами в цей період?

— У період інформаційної атаки, тобто два тижні листопада, у нас був дуже невеликий приплив депозитів. Причому у фізосіб спостерігався плюс, а в юросіб — відтік.

У грудні та січні ми отримали хороший приріст. Якщо казати в цілому, то приплив був у травні, червні, липні. З середини липня до середини серпня стався провал на тлі невизначеної ситуації з дефолтом України. Це дуже сильно вплинуло на настрої вкладників.

Ми вже побачили пожвавлення.

— Чому в ПриватБанку ставки за депозитами вищі, ніж в інших банках?

— У нас немає найвищих відсотків. У яких банків, наприклад, нижче?

— У банків з іноземним капіталом.

— Тому що банкам з іноземним капіталом гроші не потрібні. Їм відносно дешеві ресурси дають материнські компанії. В Приватбанку сьогодні ставки не вищі, а нижчі, ніж у середньому на ринку.

Ми знизили процентну ставку за депозитами двічі за січень і один раз за лютий.

Коли ми говоримо про процентну ставку, потрібно уважно подивитися, у кого вона найвища. У нас сьогодні фактична процентна ставка по депозитах, які не розриваються, перебуває на рівні 21% у гривні і 9,5% у валюті.

 


ГРУППА ПРИВАТ: Александр Дубилет почти 20 лет возглавляет ПриватБанк. На фото он с собственниками — Геннадием Боголюбовым (слева) и Алексеем Мартыновым
ГРУПА ПРИВАТ: Олександр Дубілет майже 20 років очолює ПриватБанк. На фото він з власниками — Геннадієм Боголюбовим (ліворуч) і Олексієм Мартиновим


 

— А ПриватБанк для чого залучає гроші?

— Нам необхідно відшкодувати ті ресурси, які ми втратили в період відтоку депозитів. Між нами та іноземними банками принципова різниця в тому, що у них великий обсяг ресурсів, залучених від материнських компаній. І той обсяг, який вони отримали, не зазнає тиску.

У нас ситуація інша — ресурси були місцеві. Плюс у нас є ресурси Нацбанку, і нам їх треба віддавати.

В кінці минулого року ми почали погашати кредит рефінансування.

— Коли ПриватБанк розморозить банківське кредитування?

— Банківське кредитування не заморожено. Ми сьогодні зосереджені на банківському кредитуванні, яке дає правильний дохід і спрямоване на правильний сегмент. Я кажу про мікрокредитування бізнесу. З цим пов'язані ті програми, які ми активно розвиваємо.

Тут є одна особливість: коли ми говоримо про мікрокредитування, це фактично кредитування фізосіб. Це програми, які стимулюють самозайнятість, розвиток сімейних підприємств.

За нашими оцінками, ці програми сьогодні можуть дати мільйон робочих місць при вкладеннях близько 20 млрд грн.

— Питання вартості грошей.

— Коли ми говоримо про інвестиційне кредитування, питання вартості грошей дуже важливе. Наприклад, якщо ви плануєте придбати в кредит обладнання для кафе, то для цього потрібно $100 тис. Пристойна сума. Якщо кафе прибуткове, за три-чотири роки кредит можна повернути. Мова про кредит, який видають на капітальні витрати. Коли ми говоримо про самозайнятості, ніяких капітальних витрат немає.

Якщо сім'я вирішила сама відкрити кафе, вони будуть використовувати свою власну кавоварку, наявну квартиру на першому поверсі, в кращому разі зроблять окремий вихід.

І тут найважливіше питання в зручності доступу до кредиту. Повинно бути зручно — це ж маленький кредит. Якщо ти для його отримання повинен заповнити купу паперів, це не спрацює.

Що роблять сьогодні професійні лихварі? Вони дають гроші під чесне слово. Ставка — 2% в день. Ніхто не оформляє договір. Наше завдання — зробити так, щоб і наші кредити можна було легко отримати. Ми зараз розуміємо, що ставки за ними повинні бути близько 35% річних, але з урахуванням того, що користуються кредитом за необхідності, це буде зовсім маленький відсоток.

— Минулого року ви говорили, що НБУ визначив розмір докапіталізації ПриватБанку в обсязі 8 млрд грн. Ви були не згодні з цією сумою. Чому?

— Я ніколи не говорив, що не згоден з якоюсь цифрою. 8 млрд — це була сума збільшення капіталу за результатами стрес-тестування 2014 року. Або початку 2015‑го.

Ця докапіталізація вже сталася. Внесення капіталу було в 2015 році.

— Зараз є потреба в докапіталізації ПриватБанку?

— ПриватБанк дотримується нормативів НБУ. Що буде далі, як буде розвиватися ситуація на ринку — на це впливає дуже багато параметрів. Ми вимагатимемо додаткового капіталу чи ні — будемо вирішувати так, щоб виконувати всі нормативи, які від нас вимагає НБУ.

— ПриватБанк подав позови щодо майна в Криму. Про яку суму йдеться?

— Близько $1 млрд. Ми пройшли всі процедури, і Стокгольмський арбітражний суд прийняв позов до розгляду. Звісно, Росія не бере в цьому участі.

Предмет позовів — втрачене майно, кредити, активи.

— Чому у відділеннях ПриватБанку часто черги? Чому доводиться стояти близько години?

— Година — це якийсь нещасний випадок. Хоча черги в наших відділеннях зустрічаються тому, що ми не встигаємо перевести наших клієнтів на проведення транзакцій в смартфонах і комп'ютерах.

Часто для того, щоб здійснити платіж, клієнт змушений приходити у відділення. Хоча сьогодні для більшості транзакцій можна скористатися додатком для смартфона.

GfK [Міжнародна дослідницька компанія] дає цифри, що 87% людей, які користуються платіжними додатками для смартфонів, кажуть, що вони використовують додаток Приват24. Загалом же кількість людей, які завантажили нашу програму на Android та iOS, складає 3,6 млн. Зрозуміло, що не всі вони використовують додаток.

Тому наше завдання — навчити користуватися цими програмами по мільйону клієнтів на рік. І от коли ми її будемо виконувати якісно, коли ми навчимо вас, як нашого клієнта, проводити транзакції на смартфоні, а не йти у відділення,— черги будуть рідкісним явищем.

А у мене, до речі, питання: у вас смартфон є? Давайте поставимо вам таку програмку! Це ж цікаво, чи зможу я вас навчити? Ви будете одним з мільйонів клієнтів.

[Дубілет бере в руки смартфон журналіста НВ, проте встановити додаток там неможливо через втрату пароля до магазину мобільних додатків]

...Шкода-шкода, я показав би вам, як це працює.

 

 
Матеріал опубліковано в НВ №4 від 5 лютого 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: