Тільки 2 мільйони українців користуються мобільним банкінгом

Із 40 найбільших банків країни лише 15 мають у своєму арсеналі мобільні додатки

Із 40 найбільших банків країни лише 15 мають у своєму арсеналі мобільні додатки

Експерти консалтингової компанії McKinsey&Company підрахували, скільки українців використовують інтернет-банкінг. Цей показник в рази нижчий, ніж у сусідній Польщі.

Для банківського сектора України характерний низький рівень використання інтернету та мобільного банку. Всього 9% роздрібних клієнтів користуються інтернет-банком, а мобільним банком – 3%.

Такі дані наводить міжнародна консалтингова компанія McKinsey&Co в звіті про дослідження українського банківського ринку, який компанія надала в розпорядження НВ.

У Польщі, приміром, ситуація кардинально відрізняється – інтернет-банком користуються 61% роздрібних клієнтів, мобільний банк використовують 15% онлайн-банкінгу.

Подібні дані наводить і дослідницька компанія GfK. У 2015 році активно інтернет-банкінгом в Україні користувалися тільки 10% з майже 70 млн клієнтів. Для порівняння, у Польщі частка клієнтів, які здійснили хоча б одну операцію в квартал, склала 61%.

Погане проникнення онлайн-банкінгу в українські маси збігається з низьким проникненням банківських послуг і продуктів у цілому. “Хоча в Україні добре розвинена інфраструктура відділень, банкоматів та терміналів, рівень охоплення населення банківськими послугами напрочуд низький. Банківський рахунок мають лише 53% жителів країни", – відзначають фахівці McKinsey&Co у своєму звіті. У той же час у Польщі відповідна частка досягає 78%.

Інтернет-банки набирають обертів

Проте, з кожним роком інтернет-банкінг набирає популярності серед клієнтів. Так, у 2015 році кількість платежів через інтернет, за даними НБУ, склала 256,4 млн операцій, показавши приріст на 112%. А обсяг платежів зріс вдвічі – до 112,7 млрд грн.

Але, що цікаво, за словами Андрія Малахова, директора департаменту альтернативних каналів продажів Ідея Банку, річний приріст ідентифікованих користувачів інтернет-банкінгу становить орієнтовно 20%, що істотно нижче, приросту кількості платежів – вони збільшуються на 50-60%.

Банкіри одностайні в тому, що банки в просуванні онлайн-платежів грають далеко не першу скрипку – головним драйвером на ринку інтернет-банкінгу є рітейлери. “Зараз революція перебуває не на боці бізнесу, у банків вже немає з цим проблем [просуванням своїх послуг]. Головний локомотив – це рітейл, технології дозволяють ритейлеру і покупцеві фінансово спілкуватися через хмару", - говорить керівник відділу зв'язків з громадськістю Приватбанку Олег Серга.

Поки-що ж банки прагнуть всі послуги та продукти, які впроваджуються, дублювати он-лайн. “По-перше, це підвищує якість обслуговування клієнтів. Якщо немає людського фактора, якість надзвичайна. По-друге, це дозволяє розвантажити відділення, оскільки в інтернет-банку можна зробити все, що завгодно", - говорить він. І це стосується як веб-банкінгу так і мобільного-банкінгу.

Не всі українські банки на сьогодні встигли розробити мобільні додатки. За даними Простобанк Консалтинг, із 40 найбільших за активами банків країни, лише 15 мають у своєму арсеналі додатки

Страва дня від банків

Сьогодні банки, як каже директор департаменту електронної комерції та платіжних коштів Ощадбанку Володимир Москаленко, банки пропонують клієнтам можливість контролювати рух коштів, проводити перекази на інші рахунки, як в межах одного банку, так і за його межі, здійснювати перевипуск карток, керувати обмеженнями за картками і блокувати їх, оформляти депозити і подавати заявки на кредити, або погашати заборгованість перед банком. І таких функцій налічується по 100-200 в кожному банку.

Але найбільшим попитом серед клієнтів вітчизняної банківської системи користуються найпростіші послуги: переказ коштів з картки на картку і оплата послуг мобільного зв'язку. Так, перекази грошових коштів між своїми картками, клієнтам свого банку і клієнтам інших банків виробляють 42-48% користувачів, в залежності від типу послуг та в розрізі різних фінустанов.

Почасти зростання грошових переказів з картки на картку в інтернеті (Р2Р-перекази), як пояснює голова правління Українського процесингового центру (UPC) Антон Романчук, пов'язаний з геополітичною ситуацією в країні – люди допомагають один одному, переказують гроші родичам і знайомим, волонтерським організаціям, пораненим.

Мобільний рахунок поповнюють картою 25-30% користувачів. А оплату товарів проводять тільки близько 15% клієнтів, приблизно стільки ж платять за комунальні послуги

У тренді останнього року також різке збільшення купівлі квитків і, насамперед, залізничних. "Це вже масовий сервіс, який встиг себе зарекомендувати, всі навчилися ним користуватися – і далі він буде рости", - розповідає Романчук. Квитки в кінотеатри, театри, на концерти теж активно купуються через інтернет, великий обсяг припадає на авіаквитки. "Люди переорієнтувалися на самостійну організацію і планування свого відпочинку, і самі оплачують квитки в інтернеті, бронюють готелі", - продовжує експерт.

Ще одна тенденція, що набуває масовий характер – покупки на закордонних сайтах. За картками банків-клієнтів UPC в 2015 році на перше місце вийшли покупки на сайті AliExpress компанії Alibaba, трохи раніше на першому місці був eBay (на якому оплачували товари через PayPal).

Проблеми сьогодення

Українські банкіри вважають, що невеликий відсоток користування онлайн-банкінгом пов'язаний з низьким рівнем фінансової культури українців. В Україні досі безготівкові розрахунки суттєво відстають за обсягами від готівкового обігу, що не в останню чергу пов'язано з високою часткою зарплат у конвертах.

Ще однією перешкодою для більш глибокого проникнення інтернет-банкінгу, за словами Ілони Бондар, начальника сектору розвитку електронного бізнесу ОТП Банку, це досить низьке проникнення інтернету в Україні.

За даними порталу InternetWorldStats, кількість користувачів інтернету в Україні на початок минулого року склала 19,1 млн, це 43,4% населення країни

Серед групи населення у віковій категорії 45-54 роки, за словами Бондар, всього 14% користуються інтернетом. У групі 25-40 років – близько 30%. "Міжнародний досвід свідчить, що масове користуватися онлайн-банкінгом починається, коли проникнення інтернету перевищує 60%", - говорить вона. Тому, традиційно, найбільше проникнення інтернет-банкінгу спостерігається серед клієнтів у віці 25-45 років, і тільки.

Суттєвою проблемою для просування онлайн-банкінгу є надмірна зарегульованість в процесі впровадження технологій в маси з боку держави. Наприклад, влада тільки почина розмову про надання можливості оплати в мережі Інтернет державних і муніципальних послуг. У той час як в Європі давно реалізовано можливість використання електронних квитків та проїзних, які можна показувати зі смартфона.

Якщо центральні органи влади і муніципалітет спрямують більше зусиль на впровадження новітніх технологій у фінансовий побут українців, то і попит на розрахунки в онлайн буде вищий.

Шахрайство, як гальмо прогресу

Крім того, з боку держави, і банки, і клієнти чекають більш ефективної роботи у сфері протидії кіберзлочинності. Адже сумніви в безпеці при онлайн-платежі – далеко не останній фактор, який утримує користувачів проводити покупки в інтернеті.

Так, за даними Української міжбанківської асоціації членів платіжної системи ЕМА, кількість фішингових сайтів, на яких власники скомпрометували дані своїх карток, росте на очах. Якщо в першому кварталі 2015 року таких сайтів зафіксували всього два, їх нарахували вже 38.

До березня 2016-го число фішингових сайтів в Україні зросла вже до 67

Жоден держорган або організація не можуть підрахувати реальні втрати від такої загрози. За даними ЕМА, за місяць роботи такий сайт відвідує 15-30 тис. користувачів інтернету. Більше 80% фішингових сайтів нібито надають послуги поповнення мобільного телефону.

Ще одна хитрість, яку застосовують шахраї – дзвінки клієнтам банків з метою вивідати дані карти. Як правило, за словами Директора ЕМА Олександр Карпов, шахраї представляються службою безпеки Національного банку або якого-небудь банку. На початку минулого року асоціація зафіксувала лише 18 таких дзвінків, у другому кварталі їх число зросло до 124, у третьому – до 314, а під кінець року, очевидно, відчувши прибуток, кількість таких дзвінків різко перевищила 2,3 тисячі.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: