Право на безлад: Податкова стягуватиме незаконний збір з автовласників і надалі

Оподаткуваня розкішних автомобілів в Україні визнано незаконним
ФОТО: Джейсон Сзенес

Оподаткуваня розкішних автомобілів в Україні визнано незаконним

У Мінфіні поки не вбачають причин скасовувати збір з елітних автомобілів, навіть попри рішення Вищого адмінсуду про його незаконність, повідомив НВ Бізнес замміністра фінансів Євген Капінус.

«Ми визнаємо, що тут є певні питання, але на даному етапі немає необхідності приймати додаткові заходи щодо цього податку», – заявив чиновник.

Повернутися до питання про податок на елітні автомобілі владу спонукає резонансне рішення Вищого адміністративного суду, який днями задовільнив касацію власника трирічного Range Rover і визнав незаконною вимогу податкової про сплату ним за цей дорогий автомобіль збору на розкіш у розмірі 18,75 тис. грн

Рішення податкової позивач оскаржував у двох судових інстанціях, але марно. Втім, касаційна інстанція в ході розгляду дійшла висновку, що транспортний збір, відповідно до Податкового кодексу, є місцевим податком. І тому не може встановлюватися виключно парламентарями, потрібно ще й рішення місцевої влади. При чому воно має бути опубліковане до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосувати місцевий збір. А цього місцеві органи влади не зробили.

Податок стягується з елітних машин вже два роки. Ставка – 25 тыс. грн. У 2015 році збір сплачували власники машин з двигуном понад 3 літри і віком до 5 років, а з цього року методику змінили: тепер розкішним вважається будь-який автомобіль дорожчий за 1 млн гривень, тобто навіть Volkswagen Passat і Honda CRV, в деяких комплектаціях.

У минулому році за рахунок цього збору бюджет поповнився на суму понад 400 млн грн. Його сплатили 16 тис. українців. У цьому році заплановано надходження в розмірі близько 3,5 млрд грн від 140 тис. власників розкішних авто. І відмовлятися від цих надходжень у Мінфіні не планують. «Ми згодні з тим, що існують певні невідповідності по часовим інтервалам, коли закон був прийнятий Верховною Радою. Але це судове рішення прийнято по відношенню до конкретної особи, і воно не поширюється на інших суб'єктів, які сплатили податок», – говорить Капінус.

Володимир Дубровський, головний експерт податково-бюджетної групи Реанімаційного пакету реформ, каже, що алгоритм збору в корені не вірний. За його словами, у світовій практиці податок на машини класу люкс не фіксований однією ставкою. Чим більше вартість авто, тим вище збір. «Проте, мінфін прийняв протилежне рішення. Виходить, що власник Rolls Royce і власник Volkswagen Passat платять однаково. Але останній не можна віднести до категорії еліт – це нонсенс», – нарікає Дубровський.

Він вважає, що минуле керівництво Мінфіну на чолі з Наталією Яресько, має понести персональну відповідальність, якщо державі доведеться повертати сплачені гроші за «криво» введений податок.

Коли автовласники зрозуміли скільки триватиме судова тяганина, вони просто відмовлялися і не йшли в суди. На це й був розрахунок попереднього уряду

Олена Макеєва, екс-заступник міністра фінансів, у розмові з НВ Бізнес визнала, що норма була введена несвоєчасно і незграбно: «Ми змінили критерії, оскільки вони не були справедливими». Що стосується питання впровадження методу документу, Макєєва посилається на прорахунки депутатів. «Вони приймають документи, які лежали у  парламенті роками, але при цьому не переносять строки набрання ними чинності відповідно до норм». Капінус, додає, що місцеві ради можуть прийняти рішення у встановлені терміни: «Ми думаємо, що надалі не буде системних спроб оскаржити цей податок».

За словами Ростислава Кравця, старшого партнера адвокатської компанії  Кравець та Партнери, досі оскаржити квитанцію на сплату зазначеного збору наважувалися одиниці. «Коли автовласники зрозуміли скільки триватиме судова тяганина, вони просто відмовлялися і не йшли в суди. На це й був розрахунок попереднього уряду, що люди не підуть захищати свої права», – говорить він. Кравець уточнив, що традиційно в суперечки вступає близько 0,01% не задоволених, але зараз кількість звернень за його даними, зростає.

На думку опитаних НВ Бізнес юристів, якщо громадяни проявлять високу активність, то є ймовірність того, що податкова інспекція перестане порушувати їх права. З іншого боку,  якщо позовів буде небагато, то позивачів будут направляти ходити по колу у судах.

Проте, повернути гроші буде досить непросто. По-перше, потрібно домогтися визнання рішення про нарахування податкового збору незаконним, по-друге,  знову піти в суд за поверненням сплачених грошей. Станіслав Карпов, старший юрист адвокатського об'єднання Спенсер і Кауфманн, вважає, що на практиці реалізувати це для платника податків буде досить проблематично. «Насправді податкові органи не поспішають готувати необхідні  висновки. Така бездіяльність змушує платників знову вплутуватися в судові суперечки з метою зобов'язати податковий орган підготувати висновок і передати його в казначейство», – зазначає юрист.

За словами Кравця, якщо є рішення про неправомірність податку, а ви його навіщось сплатили і хочете повернути грошь, то в середньому казначейство здійснює виплати близько 3-9 місяців. «Формально вартість роботи юристів може затягнути на 80-90% розміру самого податку. Причому, через місяць після сплати збору, шансів на оскарження практично немає».

Втім, і в самій податковій не вважають рішення окремого випадку порушенням закону. Високопоставлений співрозмовник НВ Бізнес в Державній фіскальній службі говорить, що відомство в даному випадку просто виконує інструкції, які закладені в законодавстві. «Ми є виконавцями державної волі», – наголошує співрозмовник.

­­­­

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: