Один в Укравтодорі не воїн. Без команди та підтримки уряду Новак не справиться

Славомір Новак взявся за велетенський обсяг робіт з наведення ладу на українських дорогах
Фото: Damian Burzykowski / newspix.pl

Славомір Новак взявся за велетенський обсяг робіт з наведення ладу на українських дорогах

Новому керівнику автодорожнього господарства України потрібні політична воля найвищих урядових кіл та по 100 млрд грн щороку.

Сьогодні міністр транспорту та інфраструктури Володимир Омелян заявив про призначення виконуючим обов’язки керівника Укравтодору Славоміра Новака, колишнього міністра транспорту Польщі. Він замінив на цій посаді Євгена Бараха.

Новак відповідав за підготовку транспортної інфраструктури до Чемпіонату Європи з футболу 2012 року. На сьогоднішньому засіданні уряду серед своїх найбільших досягнень він назвав фундаментальну реформу польських залізниць, а також IPO компанії PKP Cargo. Один із її керівників – Войцех Балчун – очолює Укрзалізницю.

Експерти стримано оцінили перспективи Новака на посаді голови Державного агентства автомобільних доріг. "Він дуже крутий спеціаліст", - зазначив Роман Хміль, який з червня 2015-го по квітень 2016 року працював директорам департаменту стратегічного розвитку дорожнього господарства та автотранспорту Міністерства інфраструктури України. Однак, відзначив Хміль, йому доведеться вирішувати дві дуже великі проблеми.

По-перше, перед Новаком стоїть завдання вивести з тіні та цивілізувати ринок. По-друге, без змін законодавства взагалі важко прогнозувати якісь успіхи Новака на чолі Укравтодору. Добре, відзначив Хміль, що Верховна Рада прийняла в першому читанні проект про дорожній фонд. Однак це – лише один із десятка вкрай необхідних законопроектів, без яких про реформу в галузі говорити важко.

Якщо ж парламент працюватиме неефективно, то Новак зіткнеться з тими ж проблемами, що і його попередники. Хміль зазначив, що незалежного контролю якості українських доріг нема, а перевантажені вантажівки досі руйнують вітчизняні автомагістралі. Ще один нонсенс для європейського чиновника – в Україні не так просто звільнити працівника. На думку Хміля, з 25 тис. персоналу Укравтодору звільнити треба щонайменше 20 тис. і віддати контракти комерційним компаніям. "На додаток до пакету автодорожніх законопроектів треба ще й змінити Кодекс законів про працю", - переконаний колишній службовець Мінінфраструктури. Щоби найняти професійну команду, Новаку доведеться платити таким спеціалістам ринкові зарплати.

"Цілий клубок проблем, вирішення яких цілком залежить від політичної волі уряду та парламенту", - підсумував Хміль. За його словами, Новак має великий політичний капітал і зв’язки в Польщі та Європі, які за потреби зможе використати для тиску на українську владу. Хміль навів приклад голови Укрзалізниці Балчуна, який поки що не зміг звільнити свого підлеглого Івана Федорка – той у нетверезому стані потрапив у дорожню аварію.

За словами Хміля, на 2016 рік з державної скарбниці на дорожню галузь передбачено 6 млрд грн і ще 20 млрд – з інших джерел. Оскільки бюджет на цей рік був прийнятий із запізненням, то буде добре, якщо на дорожнє господарство Україна витратить якихось 5 млрд грн, припустив Хміль. "А нам щороку потрібно по 100 млрд грн упродовж 10 років – і лише тоді дорожню мережу можна було би відремонтувати", - підкреслив колишній службовець Мінтрансу. За його словами, закон про дорожній фонд може забезпечити галузі 30-40 млрд грн на рік, тож уряду треба буде знаходити ще по 60 млрд грн. щороку.

Новаку мало буде знайти ці кошти, потрібно буде ще зменшити корупційну складову. Згідно спостережень Хміля, поточний тіньовий ефект у галузі сягає 30%. "Я досі чую, що для того, щоби отримати контракт, треба віддати 30% від його суми", - зазначив він.

Експерт Реанімаційного пакету реформ Андрій Мартенс високо оцінив досягнення Польщі у дорожньому господарстві. За його словами, ця країна за сім років вклала в галузь приблизно 40 млрд євро. "Польща здійснила справжній прорив і цей досвід безумовно піде на користь Україні", - переконаний Мартенс.

На його думку, дуже важливо, з якою командою працюватиме Новак в Україні і навів приклад з призначенням Балчуна в Укрзалізницю. "Призначили хорошого та грамотного чоловіка, а корупційні схеми там як працювали, так і працюють", - зазначив експерт.

Він зазначив, що Новак отримав у спадок зруйноване дорожнє господарство, яке "з ніг до голови пронизала корупцією", та ще й із повністю морально застарілим обладнанням.

Славомір Новак народився у 1974 році, політолог за освітою. З 2007 до 2009 рр. - держсекретар в канцелярії прем'єр-міністра і голови політичного кабінету прем'єр-міністра Дональда Туска. З 2009 до 2010 рр. - віце-президент парламентської фракції Громадянська платформа. З 2010 по 2011 рр. - державний секретар у канцелярії президента з питань контакту з урядом і парламентом. З 2011 до 2013 рік - міністр транспорту, будівництва і морського господарства. Член парламенту кількох скликань.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: