Кінець ери безкоштовних дзвінків у стільникових мережах України

Переважну кількість дзвінків українці сьогодні здійснюють в середині мережі обраного оператора

Переважну кількість дзвінків українці сьогодні здійснюють в середині мережі обраного оператора

Нацкомісія регулювання зв’язку та інформатизації (НКРЗІ) змусить операторів відмовитися від практики встановлення так званих "нульових тарифів" у власних мережах. Для цього регулятор знизив міжоператорську ставку взаємоз’єднання і збирається зменшувати її і надалі.

 На своєму останньому засідання 26 січня НКРЗІ попередила операторів про чергове зниження міжмережевих тарифів за взаємоз’єднання (інтерконект) з 1 липня цього року. Зараз учасники ринку за завершення своїх дзвінків у чужих мережах виплачують приймаючій стороні 23 копійки за хвилину (тут і далі – без ПДВ). До 1 жовтня 2015 року цей тариф дорівнював 36 коп/хв.

Голова комісії Олександр Животовський раніше неодноразово висловлювався за зменшення вартості інтерконекту. За його словами, за останнє десятиліття на ринку стільникового зв’язку оператори набудували "замки" і докладають надзусиль, щоб якнайбільше трафіку – приблизно 90% - не виходило за межі їхньої власної мережі. За словами керівника регулятора, до такого положення гравців ринку довела війна знижок.

Безкоштовний сир  у мережі

Протягом минулого десятиліття  у всіх мобільних тарифних лінійках з’явилися "безкоштовні" внутрішньомережеві дзвінки. Щоб компенсувати «нульові» доходи, оператори змушені були виставити занадто високі розцінки на голосові виклики на номери "чужих" мереж.

Такий стан речей в першу чергу вигідний великим операторам.

Оскільки 90% трафіка замкнено всередині мереж, то виник своєрідний ефект зв’язаності, описав стан справ на ринку начальник департаменту регуляторних відносин і стратегії третього за величиною гравця українського телекомринку Астеліта (lifecell) Андрій Лєбєдєв. "Абонент обирає оператора, до якого підключені його друзі та сім’я і практично не може його змінити", – підкреслив він. За його словами, в Європі такого немає.

Оскільки 90% трафіка замкнено всередині мереж, то виник своєрідний ефект зв’язаності, Андрій Лєбєдєв Астеліт (lifecell)

Найзатятіше виступали за збереження високої міжоператорської такси найбільші оператори – Київстар та МТС Україна (Vodafone). Причому саме ці дві компанії для своїх стільникових колег виставили в рази менші ціни за взаємоз’єднання, ніж, наприклад, для викликів на стаціонарні номери.

У найкрупнішого за кількістю користувачів оператора Київстар  хвилина дзвінка на чужу мобільну мережу коливається в межах 60 копійок, у старих тарифах МТС – 0,5-1 грн. (50 коп. для користувачів Vodafone), а на Укртелеком - 1,5 грн. Астеліт бере по 50-75 копійок за голосовий виклик на всі інші мережі України. За словами Лєбєдєва з Астеліту ,  собівартість інтерконекту в Україні становить приблизно 8 коп.


Голова НКРЗІ Олександр Животовський наполегливо робить "нульові" тарифи невигідними / Фото: forbes.ua
Голова НКРЗІ Олександр Животовський наполегливо робить "нульові" тарифи невигідними / Фото: forbes.ua


У свою чергу власникам домашніх телефонів від Укртелекому  дзвінок на мобільних номер будь-якого українського стільникового оператора коштує 1,2 грн/хв. Щоб не переплачувати наші співвітчизники почали використовувати по дві-три SIM-картки. Про це свідчить показник проникнення стільникового зв’язку в Україні. Станом на 1 жовтня минулого року він складав 138%. Зараз на 42,1 млн жителів країни припадає 59,2 млн карток (дані AC&M).

Оператори попереджають

Існуючі розцінки на дзвінки з мобільних на фіксовані номери речник Укртелекому Михайло Шуранов назвав дискримінаційними. "Складається враження, що деякі мобільні оператори використовують значну ринкову силу (кількість абонентів) і створюють штучний бар’єр для дзвінків на фіксовані мережі. Зокрема, Київстар попередив низку абонентів про підвищення вартості дзвінка до 1,75 грн/хв з 1 лютого", – зі здивуванням відзначив представник Укртелекому.

Начальник відділу зі зав’язків з громадськістю Vodafone Україна Вікторія Рубан застерегла, що зменшення розрахункової такси між операторами може мати зворотній ефект. "Від того, що оператори будуть платити один одному менше, собівартість послуг не зміниться. Подібне траплялось в інших країнах, у тому числі в Європі, де зменшення ставок навпаки призвело до зростання тарифів "Це явище навіть отримало назву "ефект водяного матрацу".  Виглядає привабливо, проте спати не завжди зручно", – зазначила вона. 

У Київстарі коментарів для цієї статті надати не змогли.


Олена Мініч зазначає, що нульові тарифи не відповідають європейській практиці / Фото: Наталія Кравчук
Олена Мініч зазначає, що нульові тарифи не відповідають європейській практиці / Фото: Наталія Кравчук


Кроки до свободи

На думку Олександра Животовського, для того, щоби зруйнувати бар’єри між мережами, потрібно й надалі зменшувати вартість взаємопідключення між операторами. За неофіційними даними, в подальшому НКРЗІ встановить таксу в розмірі 18 коп/хв, але це питання регулятор ще готовий обговорити з учасниками ринку.

Поряд з цим необхідно створити українським користувачам можливість змінювати стільникового оператора зі збереженням номера (послуга MN P). Після нещодавнього тендеру, в якому перемогло підприємство Діалінк, Український державний центр радіочастот пообіцяв запустити MNP в другій чверті цього року.

Ці два кроки – наближення розміру інтерконекту до загальноєвропейського (де він становить 0,01 євро/хв) і MNP – змусять операторів ринку відмовитися від умовно безкоштовних тарифів на дзвінки всередині своїх мереж, переконаний голова НКРЗІ. Гравці ринку змушені будуть боротися за споживачів не з допомогою демпінгу, а за рахунок підвищення якості своїх послуг.

Якщо говорити про здорову цінову структуру на ринку, то "нуль в мережі" – це нонсенс, Олена Мініч МЕРТ

Директор департаменту розвитку інновацій та інтелектуальної власності Міністерства економрозвитку і торгівлі Олена Мініч вважає, що тарифна політика з безкоштовними внутрішньомережевими дзвінками не має економічного обґрунтування: "Якщо говорити про здорову цінову структуру на ринку, то "нуль в мережі" – це нонсенс".

Вона відзначає, що коли ми говоримо про собівартість і невелику маржу, то "нульові" тарифи повинні зникнути. Зараз абсолютно правильно знижувати ставки інтерконекту і запроваджувати MNP. І дати операторам можливість конкурувати не цінами, а якістю – в того, у кого буде вища якість, той і залучить більше клієнтів.

Крім того, оскільки Україна готується до безвізового режиму, то потрібно подбати і про захист інтересів наших співвітчизників за кордоном, зазначила Мініч. Адже зараз різниця в ціні для, скажімо, словака та українця в роумінгу в Німеччині сягає п’ять разів.

Тому, вважає Мініч, потрібно регулювати і міжнародний інтерконект. Перші кроки  в цьому напрямку наша країна вже зробила влітку минулого року – президент Петро Порошенко підтримав цю ініціативу та звернувся за підтримкою до європейських урядових кіл.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: