Чи буде користь від кредиту МВФ - експертна думка

МВФ повірив в замальовки реформ

МВФ повірив в замальовки реформ

14 вересня, Міжнародний валютний фонд прийняв рішення, на яке українське суспільство та влада чекали понад рік.

Виконавча рада МВФ затвердила в рамках програми розширеного кредитування (EFF) $1 млрд кредиту.

За словами директора-розпорядника МВФ Крістін Лагард, Україна проявляє ознаки відновлення економіки, незважаючи на складні зовнішні умови і важку економічну кризу. Активність набирає обертів, інфляція відступила, грошово-кредитна політики лишається збалансованою, міжнародні резерви і банківські депозити ростуть.

Варто зазначити, що Україна за 20 років співпраці із МВФ ще жодного разу не доводила співпрацю із фондом в рамках однієї програми до третього траншу. Як правило, реформи зупинялися після другого кредиту. Серйозні підстави того, що ми не виконаємо вимог кредиторів були і цього разу. Свідченням того було відстрочення третього траншу на рік та зменшення суми кредиту із $1,7 млрд до $1 млрд.

У випадку, якщо українська сторона своєчасно виконуватиме вимоги Фонду, вже до кінця року країна може претендувати на четвертий транш у розмірі $1,3 млрд. Про це вже встиг заявити заступник голови Національного банку Олег Чурій, цю ж інформацію сьогодні підтвердив директор з комунікацій МВФ Джеррі Райс у Вашингтоні.

Подальший прогрес в області реформ має ключове значення для забезпечення середньострокової стабільності в країні тож, за словами Лагард, українська влада у подальшому має уникати змін до податкової політики, які призведуть до зростання дефіциту, та поліпшити податкове та митне адміністрування. Також вона говорить про необхідність вирішити питання дефіциту пенсійного фонду за рахунок проведеної у майбутньому пенсійної реформи.

А от зростання економіки, на думку очільниці МВФ, не можливе без активізації роботи по боротьбі із корупцією, створення умов для верховенства закону, перебудови і роздержавлення державних підприємств, а також кримінального переслідування випадків корупції на високому рівні.

Чи справді українцям так необхідно збільшувати державний борг, який ефект для економіки, населення та бізнесу буде від даної допомоги, та яке підводне каміння припливе разом із грошима НВ Бізнес запитав у провідних економістів країни.



Олена Білан, головний економіст Dragon Capital

Олена Білан, головний економіст Dragon Capital

 Зараз ми маємо дуже сприятливу ситуацію для України на зовнішніх ринках і ці кошти, в принципі, нам терміново не потрібні були. Але не можливо передбачити, що відбудеться через декілька місяців. До кризи 2009 року було $38 млрд в резервах країни, а потім, навіть не встигли оком моргнути, як витратили третину цих коштів на підтримку курсу. Тому створювати «подушку безпеки» дуже важливо, це наш захист перед потенційними можливими зовнішніми шоками.

Ще один позитив, що після «зеленого світла» від МВФ, будуть надходити кошти й від інших кредиторів: державні гарантії від Сполучених Штатів на $1 млрд, від Світового банку $500 млн кредиту на закупівлю газу Нафтогазом. Частина цих коштів буде спрямована до бюджету, що додасть ресурсів для його фінансування та знизить ризики.

Але позитивний вплив на фінансові ринки буде відчуватись недовго та й від одного траншу суттєвого впливу на відновлення економіки ми не побачимо. Тому далі дуже важливо, щоб Україна залишалася в програмі МВФ. Основний ризик для країни, що влада може розслабитися після такого припливу коштів і ще більше сповільниться той неспішний темп впровадження реформ, який є зараз. У нас не буде швидкого зростання економіки, якщо після отримання траншу ми зупинимось. Критичними питанням залишається боротьба з корупцією та захист прав власності.


4

Віталій Шапран, фінансовий аналітик РА Експерт-Рейтинг

Виділення траншу зовсім не означає різке полегшення для бізнесу або населення. Тому що Лагард вказує на те, що потрібно посилити податкове адміністрування. Це означає посилення боротьби з конвертаційними центрами, посилення боротьби з податковими ямами, тобто те, що є українською практикою, на жаль, але що фактично пом'якшує податковий тиск на бізнес.

Лагард каже і про пенсійну реформу. Але до кінця 2016 року ми не зможемо прийти до накопичувальної системи - це реформа, яка робиться 3-5 і навіть 10 років - і МВФ не дає відповіді на питання, де взяти гроші на цю реформу. Але ж мова йде про те, що потрібно збалансувати витрати і доходи пенсійного фонду в короткостроковій перспективі. І якщо ми не хочемо знижувати пенсії пенсіонерам, потрібно шукати джерела наповнення пенсійного фонду. А якщо на нас не чекають радикальні і кардинальні податкова і пенсійна реформи, значить може посилитися податковий тиск на бізнес.

Єдиний шлях, по якому може піти Україна в 2017 році, це працювати над тим, щоб влаштувати в країні інвестиційний бум, щоб сюди прийшли прямі іноземні інвестиції. Ми це вже бачили в 2006-2007 роках, нічого дивного і нереального тут немає.

.


2

Віктор Галасюк, народний депутат (РПЛ), голова комітету Верховної Ради з промислової політики та підприємництва

Новий транш МВФ це точно не «фундамент реформ», а, на жаль, вимушене боргове ярмо. В якомусь сенсі це плата за багаторічну відсутність структурних економічних реформ та неефективність влади.

Такі кредити дозволяють «купити» кілька місяців чи півроку часу для проведення системних реформ. Влада сприймає кредит МВФ не як тимчасовий вимушений інструмент, яким він насправді є, а як індикатор успіху реформ, але успішні країни не живуть за рахунок кредитів МВФ. Кредити МВФ йдуть або на поповнення золотовалютних резервів, або на латання бюджетних дірок, а не на розвиток – така їх природа.


5

Василь Юрчишин, директор економічних програм Центру Разумкова

Почнемо з того, що кошти МВФ йдуть до центрального банку на наповнення валютних резервів, тому говорити, що це збільшить зарплати чи пенсії безпосередньо, не можна.

Наповнення резервів, це сигнал, що сьогодні гривня може почуватися більш впевнено. А стабільність гривні чи відсутність явних ознак девальвації – це вже зміцнюючий чинник для економіки загалом. До того ж, коли зміцнюється гривня, економічні агенти почуваються більш впевнено і надійно й сміливіше планують свою діяльність. У випадку, коли з'являються передумови для зменшення коливань на валютних ринках, потенційний інвестор зазвичай приймає значно легше позитивне рішення стосовно входження в нову країну. Тому можна сподіватися, що негативне ставлення до України, як об’єкту інвестування, за деякий час буде мати тенденції до зміни у кращому напрямі.

Більше того, у подібних ситуаціях дуже часто МВФ перед ухваленням рішення про транш, прискіпливо дивиться на бюджет. Я був переконаний, що поки уряд не внесе проект держбюджету до Верховної Ради, МВФ навряд чи ухвалить позитивне рішення. Тобто - зранку бюджет, ввечері гроші. Але, і тут слід віддати належне нашій владі і насамперед Мінфіну, МВФ згодилися не чекати проекту бюджету і задовольнилися замальовками уряду, щодо відображення основних показників.

Тож транш – це демонстрація співпраці України із міжнародними фінансовими інститутами, тому що МВФ сумнівні кредити не видає. І цілком можливо, що надалі питання про інвестиції та кредити будуть розглядатися із більш позитивної точки зору, ніж це було донині.


3

Олег Устенко, исполнительный директор Международного фонда Блейзера

Є два виміри цієї події. Перший, це перш за все заспокоїться обмінний курс. Я б не здивувався, якби ми побачили досить швидке коригування валютного курсу до параметра, який прагне до позначки ₴25,7 за долар США в короткостроковій перспективі.

І друге - політичні еліти. Я маю на увазі Кабінет Міністрів, Верховну Раду і НБУ. Я б сказав, що цієї ночі був постріл зі стартового пістолета для них. Вони повинні бігти, при цьому бігти весь час із прискоренням для того, щоб встигнути в до 20-х чисел листопада, коли наступного разу українське питання може бути винесене на засідання ради директорів МВФ, і коли Україна зможе отримати ще $1,3 млрд.

Що стосується Кабміну і Верховної Ради, у них є найважливіше завдання, пов'язане з розробкою нового бюджету на наступний рік. Від них вимагається зробити реалістичний бюджет з низьким дефіцитом. Без цього зрушення не сприйматимуться серйозно заяви, що Україна збирається себе реформувати.

І ще, потрібно активізувати реально роботу всіх антикорупційних відомств і саму по собі боротьбу з корупцією. І це не пошук старих корупціонерів, а активізація роботи, пов'язаної з ліквідацією всіх корупційних дірок і ям, які зараз є.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: