Укрпошта стане майданчиком для розвитку малого і середнього бізнесу, - гендиректор компанії

Ігор Смілянський рівняється у своїй роботі на Amazon і DHL
Фото: Єгор Бондаренко

Ігор Смілянський рівняється у своїй роботі на Amazon і DHL

Колишній одесит Ігор Смілянський зробив успішну кар'єру в консалтингу за кордоном, а отриманий досвід застосує при реформуванні одного з найбільших держпідприємств.

З 1 липня він офіційно вступив на посаду генерального директора Укрпошти, сподіваючись перетворити її в сучасну фінансово-логістичну компанію. В інтерв'ю НВ Бізнес Смілянський розповів, як буде корпоратизувати Укрпошту та запроваджувати фінансову звітність, прийняту в західних компаніях.

Ігор Смілянський обережно підійшов до питання про скорочення персоналу, анонсувавши лише майбутні звільнення в адміністративному корпусі. Він запевнив, що споживачі вже найближчим часом зможуть переконатися на власному досвіді, як скоротяться черги у відділеннях, а також терміни доставки листів і посилок.

- Де і як споживач зможе побачити зміни, які відбудуться в Укрпошті найближчим часом?

- Ми скоротимо черги і час доставки посилок. Терміни будуть стандартні по всій Україні.

У нас 11,5 тис. відділень, при цьому з них 2 тис. приносять 80-90% всього доходу. Ми розуміємо, що останні розташовані в тих місцях, де крім нас і церкви більше нікого немає. Це накладає велику відповідальність і вимагає дуже уважного бізнес-підходу.

На зустрічах в уряді я говорив міністрам, розумієте, в таких місцях Укрпошта - це останній зв'язок населення з державою. Якщо ми хочемо це залишити, то дайте нам можливість хоча би окупати таку інфраструктуру. Щоби ми змогли заробляти і утримувати все інше, що окупатися не може.

- Ви вже підготували пакет документів для отримання банківської ліцензії?

- Ні, я зараз проводжу зустрічі з різними установами, людьми, банками, оскільки є зобов'язання України в меморандумі МВФ не створювати більше держбанків.

Мені не важливо, як це буде називатися, банк або поштова фінансова установа. Мені важливі можливості вести рахунки.

- Але навіщо Укрпошті займатися фінансовими сервісами, навіщо дублювати роботу банків?

- По-перше, тому що у нас 11,5 тис. відділень. Такої розгалуженої мережі немає у жодного з банків. По-друге, Укрпошта сьогодні по суті – це банк. У нас виручка 4 млрд грн., з них 1,2 млрд грн. - комісія за виплату пенсій. Якщо ми додамо до цього доходи від переказів і платежів, то отримаємо понад 40% від усього доходу.

- Коли Ви говорите про фінансові сервісах, які це можуть бути послуги?

- Оплата та прийом платежів, ведення рахунків, випуск карт, депозити, можливо, якісь кредити, не більше.

Коли я працював директором в одному з банків у мене був офіс, розташований за 60 кілометрів від головного. Одна інкасаторська машина з урахуванням доріг і вантажу, що перевозиться, "вбивалася" за два роки. Якщо розкласти вартість цього автомобіля на обслуговування такого маленького міста, то ставало зрозуміло - це золоті клієнти.

Ось чому я так наполягаю на отриманні фінансової ліцензії – щоб Укрпошта перестала возити готівку туди-сюди. Україна ж зобов'язалася знизити споживання готівки. За час роботи в банку ми змогли шляхом впровадження нових продуктів і технологій знизити обсяг використання готівки на 54%.

- Які у Вас плани зі скорочення числа відділень?

- Я думаю, що ми будемо навіть відкривати додатково. Для порівняння, у одного з наших основних конкурентів 400 точок присутності в Києві, а у нас - близько 180.

Ми будемо запускати нові формати. Завдання непросте, адже у нас, на відміну від конкурента, не моноімідж. Наші клієнти – це і бабусі, і дідусі, і молоді люди. З точки зору ребрендингу треба зберегти прихильність старшого покоління та залучити молодь. Тому ми, можливо, будемо розділяти якось і потоки, і офіси.

- Тобто до отримання банківської ліцензії Ви ребрендинг проводити не будете?

- Ні. Ребрендинг - це імідж компанії, її культура та рівень сервісу, який треба міняти до того, як брати в руки фарбу. З однокрилим конвертом ми не злетимо. Все повинно бути логічним.

- На скільки років Ви підписали контракт?

- До 2018 року, на два роки. Один з керівників мені сказав, що ми прийшло надовго, але кожен день може бути останнім. Про цей ризик я чесно кажу своїй команді.

Я не сильно переживаю про те, який у мене годинник – він коштує приблизно $9 – або інші аксесуари. Від дорогої службової машини я відмовився, на роботу ходжу пішки, винайняв квартиру неподалік. Коли компанія почне заробляти, тоді й можна їздити на Мерседесі, хоча і не факт, що потрібно. Зарплата у мене - 333 тис. грн на місяць.

- Це менше, ніж в Америці?

- Так, в два рази. Мене вчили в школі МВА, що зарплатня керівника повинна "відбиватися" в співвідношенні один до десяти. Якщо він отримує мільйон, значить, має заробити для компанії 10. У мене такий самий підхід.

- Які у Вас плани зі скорочення персоналу?

- Я ще дивлюся на цифри. Уявіть, що я завтра відкрию банк або почну надавати логістичні послуги – тоді штат може залишитися таким самим. Найімовірніше, доведеться скоротити адміністративний персонал. У нас зараз понад 20 філій, у яких окремі баланси. Ми це централізуємо. Того, кого звикли та люблять наші клієнти – листоноші, оператори – ми найближчим часом скорочувати не плануємо.

Мене не влаштовує, як представлений асортимент Укрпошти. У наших відділеннях можна побачити якісь листівки, книжки незрозумілі ... Це все через те, що немає добре поставленої роботи, в частині підбору асортименту. Мені туди потрібно набрати професіоналів, які нормально збудують роздріб. Ще треба добре налагодити логістику.

- Як і чим Ви заманите в Укрпошту висококласних фахівців?

- Коли я сюди приходив, то однією з умов було - я приводжу нормальну команду на ринкові зарплати. І всередині компанії ми її теж будемо підвищувати. Вірніше, не зарплатню, а можливість заробляти більше через систему преміювання. Я кожен день відзначаю, як окупаю день. Я прекрасно розумію, скільки я коштую. У перший же день я заощадив понад $50 тис., зупинивши непотрібні витрати. А моя зарплатня - $13 тис. Уже перший день пройшов недарма! Але нам потрібно заробляти більше. Нічого не вкладаючи, ми нічого не зможемо заробляти.

- З хедхантерами вже поговорили, кого Ви хочете отримати?

- Я знаю сам особисто багатьох людей, мені радять якихось кандидатів, ну і хедхантери працюють.

- Заступників Ви з собою приведете?

- Ні, не всіх, лише кілька людей, з якими я працював. А деякі вас здивують. Це чисті професіонали.

Я спокійно ставлюся до своєї посади. Є тактика випаленої землі, коли перша особа ніколи не набирає когось, хто може її замінити. Я підходжу до цього інакше. Зі мною в команді будуть люди, які зможуть мене замінити, мені потрібні професіонали, на яких я можу розраховувати.

- Коли ви закінчите формувати команду?

- Маю надію, до кінця серпня. Сподіваюся всіх, кого я запрошу, уряд затвердить. Але їм, як і мені раніше, потрібно закінчити свої справи на інших посадах. Вже частина команди вийшла на роботу.

- Розкажіть про найголовніші та насущні завдання, над вирішенням яких Ви зосередитеся насамперед.

Перше завдання – це вирішення проблем черг. Друга – автоматизація основних процесів і підвищення частки ринку в сегменті посилок. Ну і третє – корпоратизація. Я хочу, щоб Укрпошта перейшла на міжнародні стандарти фінзвітності (МСФЗ). Наступний крок – ми виберемо аудитора, який проаудіює 2015 і 2016 роки. Щоби в наступний рік ми увійшли вже з МСФЗ – щоб усе було прозоро. Ми будемо звітувати, як публічна компанія.

Далі йдуть юридичні процедури щодо затвердження наглядової ради, балансу і т.д. Плануємо закінчити цей етап до першого кварталу 2017 року.

Ну і в більш довгостроковій перспективі я хочу розробити програму комп'ютеризації Укрпошти. Хочу зрозуміти, скільки це буде коштувати і як ми це можемо зробити. Скільки коштів я можу залучити від донорів, адже існує програма по зниженню обороту готівки. Під ці завдання є донорські гроші. Без Укрпошти ця програма не буде успішною, адже у нас дуже велика інфраструктура.

- Як Ви маєте намір прискорити обслуговування у відділеннях і скоротити вічні черги?

- Не так все складно. Зараз, коли ви приходите з платіжкою в Укрпошту, нещасні оператори повинні ввести багатозначний номер рахунку, ім'я, прізвище. Вони роблять це кожного разу, не зберігаються жодні дані. Наступного місяця вони роблять те ж саме. А уявіть, що ви прийшли з трьома платіжками, скільки це займає часу?

Якщо ми почнемо зберігати дані і введемо картку клієнта Укрпошти, то процес прискориться. Треба буде зісканувати картку, всі ваші рахунки з'являться на екрані, потрібно буде ввести п'ять цифр, це займе п'ять секунд. Потім будемо намагатися вводити дистанційні канали обслуговування і т.д.

Пенсіонери, на відміну від молодшого покоління, не люблять називати свій номер телефону, вони до цього ставляться з більшим застереженням. Тому ми будемо запроваджувати дві системи, картки клієнта та за номером телефону.

- Якою буде Укрпошта через кілька років? У що Ви хочете її перетворити?

- Важливо все хороше зберегти, але при цьому я хочу створити майданчик, на якому буде розвиватися малий і середній бізнес. Їх завдання буде тільки продавати, а ми будемо брати на себе управління складськими запасами, доставку. Якщо у нас буде можливість ще й створити банк, то тоді ми зможемо і фінансувати. Дешевше ставок, ніж в Укрпошті, не буде.

Не секрет, що не вся звітність малого та середнього бізнесу в Україні реальна. Тому дуже погано йде фінансування цих сегментів. Адже банк насамперед дивиться на фінансову звітність. Я ж зможу давати фінансування оборотного капіталу малому та середньому бізнесу виключно виходячи з кількості посилок. Я знаю, скільки зайшло, скільки вийшло. Тому Укрпошта зможе надати найнижчі ставки. Це буде внесок компанії в розвиток економіки, в розвиток цієї галузі.

- Можете навести якийсь закордонний аналог? На кого Ви рівняєтеся?

- Певною мірою це буде Amazon, певною – DHL. Я хочу створити майданчик, на якому зможуть торгувати українські компанії, представники малого та середнього бізнесу.

- У Укрпошти буде свій електронний магазин?

- Так. Те, що зараз відбувається, не дуже красиво. Ми всі знаємо, листоноші ковбасу розносять, гречку. Але ж можна зробити нормальний каталог, і ви, сидячи вдома, зможете на завтра замовити шампунь, памперси та туалетний папір, просто заповнивши електронну заявку.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Компанії/Ринки ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: