Ми зробили дистанційну торгівлю безпечною

0 коментувати
 Сергій Гапоченко, директор OLX Ukraine & Central Asia

Сергій Гапоченко, директор OLX Ukraine & Central Asia

OLX — лідер українського e-commerce. Майданчик безперервно інвестує в розвиток сервісу та зручність укладання угод купівлі-продажу товарів, нерухомості, транспорту і послуг. 2017 рік для компанії став переломним. Втрутившись у ДНК традиційного класифайдингу, OLX в Україні зробив прорив, об'єднавши в одному сервісі торговельний майданчик, фінансову компанію і службу безпечної доставки.

— OLX регулярно задає стандарти е-commerce для українського ринку. Яке місце проект займає на ринку електронної торгівлі?

— Так склалося, що до сфери е-commerce відносять переважно інтернет-магазини. На моє глибоке переконання, ми також є невід'ємною її частиною. Я вважаю, що електронна комерція — це все, що пов'язано з купівлею і продажем товарів у мережі, незалежно від природи цих угод. За останніми оцінками річний обіг е-commerce в Україні становить $2,5 млрд. І це без урахування показників OLX. Підрахунки нашої аналітичної команди показують, що один тільки річний обсяг пропозиції в товарних категоріях на OLX становить половину від зазначеної суми.

Якщо не використовувати модні нині сленгові терміни, то ми на сьогодні є найбільшим в Україні електронним базаром. За нашими оцінками, на ньому щорічно продається товарів на $1 млрд. В українській сфері е-commerce ми займаємо перше або друге місце, залежно від методу підрахунку. Причому, якщо враховувати також послуги, то тут ми є беззаперечним лідером.

OLX — четвертий за відвідуваністю інтернет-ресурс в країні. Всі, хто займає вищі позиції, — проекти, створені в Сіліконовій долині, такі як Google, Facebook і Youtube. Послугами OLX користується більше половини інтернет-користувачів України.

У категорії shopping ми займаємо перше місце. Були моменти, коли ми поступалися першістю китайському ресурсу AliExpress, який динамічними темпами набирає обертів, але все ж таки змогли утримати лідерство.

— Які плани у OLX на найближчі роки?

— Навіть страшно уявити, як все зміниться через п'ять років. Якщо ми подумки повернемося хоча б на 2,5-3 роки тому, то нам складно буде повірити, що мешканка українського обласного центру замовляє іграшки для своєї дитини на китайському сайті і при цьому їх отримує! Світ стрімко змінюється. За великим рахунком, наше завдання № 1 — утримати лідерські позиції. Приходять іноземні конкуренти, розвиваються локальні. Більш того, традиційні торговельні мережі активно виходять в онлайн, а ще пару років тому вони розглядали цей канал продажів як другорядний. Йде битва інтернет-ресурсів. Головне питання полягає в тому, куди людина піде, щоб щось купити? OLX багато інвестує в надання споживачеві того сервісу, якого він потребує. Можу запевнити, що OLX буде змінюватися разом з розвитком інфраструктури та технологій.

 

Можу запевнити, що OLX буде змінюватися разом з розвитком інфраструктури та технологій. Адже найважливіше залишається незмінним — телефон продавця повинен дзвонити

 

 

— Чи багато коштів доводиться інвестувати в розвиток і підтримку IT-рішень, які використовуються OLX?

— Витрати на розвиток IT — традиційно наша найбільша інвестиційна стаття. Але у нас є перевага: ми є частиною групи, яка централізовано розробляє технології для всіх країн, на території яких розгортається її діяльність. В Україні ми не намагаємося "винаходити велосипед", а використовуємо місцеву команду для того, щоб бути ближче до користувачів, задовольняти їх запити. Ми дійсно вкладаємо багато коштів в IT. Якщо називати цифри, то це десятки мільйонів доларів. Інвестиції в IT становлять не менше п'ятої частини загальних капіталовкладень групи.

— Угоди купівлі-продажу — завжди ризикована справа, а в інтернеті — тим більше. Які стратегічні зусилля OLX робить для того, щоб убезпечити своїх користувачів?

— Якоюсь мірою ми стали заручниками своєї ж бізнес-моделі. Простота користування сервісом багато в чому допомогла OLX швидко наростити аудиторію. Недоліком стало те, що цю ж простоту стали використовувати шахраї в своїх цілях. Для вирішення цієї проблеми необхідний комплексний підхід. Ми починали з того, що говорили не перераховувати гроші незнайомим людям, і продовжуємо робити це донині. Але людська природа така, що більшість схильна гнатися за уявною вигодою, при цьому роблячи дурниці. Чим, власне, і користуються шахраї. Тому ми подивилися на проблему більш пильно, з урахуванням зібраних даних, і спробували виявити її корінь. Існує дуже багато видів шахрайства, але в цьому випадку мова йде конкретно про дистанційну торгівлю, а саме — про розрахунки банківською картою і логістику. У підсумку ми дійшли висновку, що ці складові потрібно об'єднати: платіжні системи та службу доставки. В результаті був створений сервіс "OLX доставка", який зробили безкоштовним до 3 січня 2018 року. За першими результатами для нас очевидно, що людям подобається продукт. Він вигідний як продавцям, так і покупцям. Продавець тепер зможе побачити, що покупець готовий заплатити за товар — шляхом блокування коштів на рахунку, а це достатня мотивація прийти за ним на пошту. Покупець в свою чергу може не побоюватися за свої кошти, оскільки вони утримуються платіжною системою доти, доки товар не отриманий і не оглянутий. Таким чином, всі учасники угоди захищені, що фактично виключає ризик обману від непорядних продавців. Ще один блок заходів в частині виявлення недобросовісних користувачів, мабуть, найдієвіший у перспективі, це робота з нашими масивами даних. Ми використовуємо аналітику для передбачення підозрілої активності та її припинення до того, як хтось постраждає.

— Очевидно, що реалізувати проект "OLX доставка" було б складно без партнерів. Яка роль сервісу UA PAY і "Нової Пошти"?

— UA PAY — фінансовий партнер, а "Нова Пошта" — партнер з доставки. Без належної уваги до проекту з боку цих компаній він би, ймовірно, взагалі не відбувся. "Нова Пошта" — найбільша приватна логістична компанія. У них більше 3 тис. відділень і при таких масштабах впроваджувати новий бізнес-процес не так просто. Але, незважаючи на це, власники повірили в запропоновану нами ідею і допомогли втілити його в життя. Фінансова компанія була обрана в результаті тендеру, але повинен сказати, що вони також виявили великий інтерес до нашого проекту. Їх роль -— одна з ключових, адже саме вони забезпечують утримання сплаченої за товар суми доти, доки покупець не отримає товар. Найскладніше тут — інтеграція всіх елементів в один злагоджений процес.

— Про які результати проекту "OLX доставка" вже можна говорити (кількість угод, оборот, частка в загальному обсязі угод)?

— Ми вже перевищили всі наші оптимістичні прогнози. До середини грудня загальна кількість доставлених товарів перевалилоа за 500 тис. Всього за період акції ми здійснили понад 1 млн доставок. Але найбільше в цьому проекті мене надихає те, що ми зробили дистанційну торгівлю безпечною.

 

— Чи буде OLX залучати альтернативні служби доставки крім "Нової Пошти"?

— Я б цього не виключав. Але в короткостроковій перспективі — навряд чи. Ми не хочемо ускладнювати продукт. До того ж далеко не всі гравці здатні брати участь у процесі технічно.

— Чи має намір OLX розвивати власні фінансові сервіси — розстрочку, кредитування, страхування товарів?

— Ми не перестаємо про це думати, але потрібно враховувати специфіку нашої бізнес-моделі. На відміну від великих ритейлерів, ми не володіємо складами з власним товаром. OLX є майданчиком, на якому зустрічаються учасники угоди. Ми можемо порекомендувати впровадити певний сервіс, залишивши вибір за покупцем і продавцем.

Втрутившись у ДНК традиційного класифайдингу, OLX в Україні здійснив прорив, об'єднавши в одному сервісі торговельний майданчик, фінансову компанію і службу безпечної доставки

 

— Чи можна стверджувати, що люди стали охочіше продавати і купувати в мережі?

— Так, безумовно. Зокрема, одне з останніх досліджень компанії GfK це підтверджує. Так відбувається не тільки тому, що зростає кількість користувачів в онлайні. Цей процес форсуємо і ми, і глобальні гравці, готові запропонувати вам покупку товару в будь-якій точці світу. Також стрімко розвивається інфраструктура, зростає кількість користувачів банківських карт і мобільного банкінгу.

— Чи високі доходи від платних послуг OLX? Як часто приватні особи використовують інструменти просування своїх товарів? Чи зростає популярність таких сервісів?

— Почну з того, що OLX не прагне бути повністю платним. Ми будемо відкритими для різного типу користувачів. Наше головне завдання полягає в тому, щоб людина завжди могла продати свою річ без будь-яких додаткових витрат. Люди платять лише в тому випадку, коли хочуть продати товар швидше. Очевидно, що платні послуги складають більшу частку нашого доходу, істотна частина якого — інвестиції в розвиток продукту, сервісу і маркетинг. Адже найважливіше залишається незмінним — телефон продавця повинен дзвонити.

 

Передплатіть журнал НВ за спеціальною ціною

До кінця листопада дешевше на 100 грн.
Передплатіть журнал на 12 місяців усього за 559 грн.

Передплатити зараз
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Компанії/Ринки ТОП-10

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: