Без інновацій успіху можна не дочекатися - Олексій Кредісов про новаторство в бізнесі

коментувати
Без інновацій успіху можна не дочекатися - Олексій Кредісов про новаторство в бізнесі

Олексій Кредісов, голова українського офісу EY і один з найвпливовіших топ-менеджерів корпоративного сектору країни, на прикладі власного смартфона розмірковує про місце інновацій в житті сучасної людини та про майбутнє аудиту.

Олексія Кредісова, керуючого партнера українського офісу міжнародної аудиторсько-консалтингової компанії EY, називають одним з найбільш успішних вітчизняних топ-менеджерів. Його кар'єра склалася вдало завдяки працьовитості, прагненню вивчати кращі практики ведення бізнесу в усьому світі і непідробній зацікавленості різного роду інноваціями.

Отримавши ступінь МВА в США, Кредісов почав роботу в міжнародній аудиторської компанії Arthur Andersen, а потім перейшов у EY (тоді – Ernst & Young) на посаду партнера відділу аудиторських послуг. Професіоналізм, управлінський талант і нестандартне мислення допомогли Олексію стати наймолодшим керуючим партнером за всю історію компанії. У 2012 році Кредісов став співголовою Центру управління ринками, що розвиваються в глобальній організації EY, а з недавнього часу – ще й операційним директором EY в шести країнах Східної і двох країнах Західної Африки. Чи треба говорити, що при роботі одночасно на двох континентах без нових технологій йому не обійтися. Про інновації в бізнесі – наша розмова.

– Як би ви сформулювали своє ставлення до інновацій?

– Одного разу я прочитав цікавий кейс компанії Philips. У 1990 році новий президент Ян Тіммер приніс на нараду «газету» із заголовком на першій шпальті «Philips оголошена банкрутом». Номер був датований числом на кілька років вперед. Так він привернув увагу топ-менеджерів до необхідності радикальних змін.

Чи хвилюють мене інновації? Так. Тому що одна з тих численних змін, які відбуваються зараз, обов'язково торкнеться нашого бізнесу. Я не думаю, що аудиторські компанії відімруть, але вони точно зміняться. І тоді, можливо, необхідність в таких людях, як я, зникне. Тому нам потрібно адаптуватися вже сьогодні.

– Як інновації змінили вашу компанію за останні 10-15 років?

– Інновації бувають різні. Наприклад, еволюційні (incremental) і руйнівні (disruptive). Протягом десятиліття зміни відбувалися по наростаючій. Раніше для того, щоб проводити аудит, потрібно було задіяти цілу армію співробітників. Зараз необхідність в людях набагато менша. Ми стали більш ефективними і менш дорогими. Але в найближчі 10-15 років нас чекає disruptive-інновація. Цілком ймовірно, настане час, коли аудит буде проводитися миттєво і без участі людини – закрився період, і відразу готовий звіт.

– Як аудитор – людина, яка оцінює бізнес – чи бачите ви взаємозв'язок між інноваціями та успіхом бізнесу?

– В коротко - і середньостроковій перспективі ефект може бути зворотним, тому що інновації відволікають ресурси від основного бізнесу. Хоча і в довгостроковій перспективі – не факт, що вони приведуть до успіху. У той же час, без інновацій успіху можна не дочекатися.

Ось подивіться (показує на екран. – НВ): на мій смартфон встановлено п'ять месенджерів. Всі вони – для відправлення повідомлень, і тільки одна кнопка – для голосових дзвінків, якою я користуюся рідко. Якби Київстар не придумав, як заробляти в таких умовах, він би залишився поза справами. Тому телеком-компанії переходять від голосових послуг до роботи з даними. У них величезний масив інформації, яка легко сегментується і піддається обробці. Крім того, вони починають надавати весь пакет комунікаційних сервісів «з одних рук». Ми в EY прагнемо до того ж: бути консультантом з питань розвитку бізнесу – будь то аудит, податково-юридичне планування, закриття угоди або впровадження діджитал-інструментів для оптимізації бізнесу.

– Ви говорите про успішний приклад нових технологій, але ж далеко не все з того, що пропонують розробники різних компаній, виявляється потрібним і успішним.

– Неуспішних інновацій набагато більше, ніж успішних: більшість стартапів не «злітають». Хоча преса пише в основному про успішні кейси.

З точки зору інвестора, головний показник успіху – це капіталізація на тривалому відрізку часу. Яка найбільш успішна інноваційна компанія в бізнесі таксі? Uber. У готельному – Booking.com. Притому, що у першої немає автопарку, а в другої – немає жодної кімнати для здачі.

Зміни більше ніколи не будуть такими повільними, як зараз

– А в Україні такі інновації можуть з'явитися?

– Потрібні не тільки своєчасні ідеї, які полегшують життя людей, але і середовище для їх втілення. На даному етапі розвивати інновації у нас в країні досить складно. Не тому, що люди не вміють думати. Як раз навпаки. Просто, як тільки у нас з'являється хороша ідея, хороша команда, її відразу ж купують частково або повністю, причому за невеликі гроші. Так що ми скоріше почуємо про успішні міжнародні проекти з українськими коренями.

Ми підтримуємо проекти, що сприяють розвитку підприємництва в Україні, ділимося знаннями, досвідом, а також впроваджуємо управлінські інновації у себе в компанії. Наприклад, проводимо серед співробітників конкурси ідей для розвитку бізнесу, пропонуємо засоби віддаленого доступу до робочих матеріалів і гнучкий графік, щоб люди могли працювати, коли завгодно і звідки завгодно.

– Як швидко ваша компанія впроваджує інновації?

Розуміючи необхідність змін, рік тому EY найняла Джефа Вонга з Ebay як глобального лідера з впровадження інновацій. Вже сьогодні EY в світі використовує мобільні додатки для роботи з клієнтами, застосовує інструменти аналізу великих даних для виявлення рисок і драйверів зростання бізнесу. Думаю, це лише початок.  У великих корпораціях добре налагоджені стандартні бізнес-процеси, але їм не вистачає екосистеми для проривних ідей і швидкості в ухваленні рішень. Топ компаній хочуть робити все те ж, що приносило їм успіх впродовж останніх декількох років. Інноватори – інші. Вони не вписуються в корпоративну культуру, вирушають з університетів, тому що там потрібно приходити вчасно, складати іспити.Відомий стартап - інвестор Пітер Тіль якось сказав : « Я ніколи не вкладаю гроші в стартапера , який прийшов до мене на зустріч в костюмі » .

- І що ж роблять великі корпорації для того, щоб не упустити свій шанс?

- У великих корпораціях працюють розумні люди. Вони розуміють, що їх R&D не може створювати потік інновацій. Тому вони створюють венчурні фонди, яких вже налічується близько 1300 у всьому світі. Фонди віддалені від корпоративної культури з її жорсткими КРІ і квартальними звітами, але можуть використати фінансові і організаційні ресурси компанії.У Україні такий приклад - компанія Київстар, яка підтримує телеком-акселератор ВДНХ- Tech. Розрахунок простий - корпорація хоче підтримати талановитих "людей без піджаків" і отримати свіжі ідеї. Консультанти EY також виступають менторами і допомагають командам грамотно збудувати роботу із самого початку.

- Давайте поговоримо про майбутнє. Як інновації надалі впливатимуть на бізнес?

- Зміни вже ніколи не відбуватимуться так повільно, як зараз. До цього варто бути готовим. Треба експериментувати і ризикувати. Інакше велика вірогідність, що через 2-5-10 років вашого бізнесу не буде. Є дані, які показують, що в 1960-х середній вік компаній, які входили в індекс S&P, складав 60 років, зараз - менше 25. Компанії, які не відповідають умовам, що змінилися, просто йдуть з ринку.

- Що необхідно буде робити компаніям для того, щоб вижити в нових умовах?

- Єдиної думки немає. Треба інвестувати в розвиток цифрової стратегії, прораховувавши самі різні варіанти (наприклад, стратегічні альянси, M&A, венчурні фонди).
Традиційно успішними у сфері інновацій вважаються США, Південна Корея і Ізраїль. Але це лише те, що на слуху і добре вивчається. Є багато інших успішних інноваційних майданчиків, до речі, більше схожих на екосистему України. Я намагаюся бувати також в тих місцях, про які менше чутно, і переймати їх досвід. Наприклад, я працюю в Кенії, де живе багато людей з низьким рівнем доходу. Освіта в країні гірша, ніж в Україні. Проте, Кенія придумала фінансові інструменти, які допомагають отримувати хороший прибуток на мікрокредитуванні, - на позиках до $100 там будується великий і високодоходний бізнес. Представте потенціал розвитку цього бізнесу на Африканському континенті, де живе 1,2 мільярда чоловік, а також подумайте про мільярдне населення Індії і Китаю.

- Але ж ви говорили, що для інновацій потрібна екосистема. Хіба вона там є?

- Вона інша і ще не досить розвинена. Тому доки ні з Африки, ні з Індії не вийшли ні iPhone, ні Uber. Ситуація схожа на ту, що ми спостерігаємо в Україні. Корисно вивчити їх досвід розвитку інноваційних продуктів і без екосистеми, тому що в нашій країні вона теж слабка.

Завдяки сучасним технологіям і глобалізації перед підприємцями відкриваються численні можливості і ніші для розвитку бізнесу. Навіть у не найблагополучніших, з точки зору ділового середовища, регіонах є потенціал для проривних інновацій. Важливо не лише бути відкритим до змін, але і ставати їх двигуном.

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

НЕ ПРОПУСТІТЬ

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Компанії/Ринки ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: